مقاله دونی

مقاله دونی

بهترین سن برای لمینت دندان

لمینت دندان برای از بین بردن لکه های روی دندان، برطرف کردن لب پر شدگی، درمان شکستگی جزئی دندان ها و برای اصلاح به هم ریختگی دندان ها، بسیار مناسب می باشد. با نصب لمینت، لبخندی زیبا و جذاب خواهید داشت. نصب لمینت موجب افزایش اعتماد به نفس و بهبود روابط اجتماعی فرد می شود. همه ی انسان ها دارای دندان ها مرتب و زیبا نیستند. در برخی موارد مشکلات دندان، جنبه ارثی دارد. به هم ریختگی دندان ها، باعث تضعیف روحیه فرد می شود. همچنین مشکلات دندانی، بر قدرت تکلم، عملکرد سیستم گوارشی و رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان، تاثیر منفی می گذارد. خیلی از جوانان و نوجوانان تمایل به انجام لمینت دارند اما بهترین سن برای لمینت دندان چه موقع است؟

 به طور کلی نصب لمینت دندان از سن ۱۶ سالگی برای خانم ها و سن ۱۸ سالگی برای آقایان مجاز می باشد.  البته اکثر دندانپزشکان بر این عقیده هستند که بهتر است تا پایان روند رشد دندان یعنی حدود سن ۲۰ سالگی،  از نصب لمینت خودداری کنید. رشد تمام اعضای بدن از جمله دندان ها تا پایان دوره بلوغ ادامه دارد. برخی افراد بلوغ دیررس دارند، انجام لمینت در سنین پایین تر ممکن است موجب بروز مشکلاتی بعد از نصب لمینت شود زیرا رشد دندان ها هنوز متوقف نشده است. 

موارد نصب لمینت دندان

لمینت دندان برای ایجاد لبخند زیبا و بهبود مشکلات جزئی دهان و دندان کاربرد دارد.

  • تغییر رنگ دندان ها: دندان ها به دلیل سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد قهوه و چای و استفاده از مواد خوراکی حاوی رنگدانه می توانند دچار بدرنگی شوند.
  • فواصل بین دندانی: نصب لمینت باعث نزدیک شدن دندان ها به هم شده، در نتیجه فاصله بین دندان ها بهبود می یابند.
  • دندان شکسته یا تراشیده شده: نصب لمینت دندان برای ترمیم دندان های لب پر شده و شکسته، یک روش درمانی بسیار موثر می باشد.
  • دندان های کج و زاویه دار: در برخی موارد دندان ها به صورت نامنظم رشد می کنند. اگر به هم ریختگی و کجی دندان ها کم باشد،  دندانپزشک زیبایی از روش نصب لمینت استفاده می کند. برای درمان به هم ریختگی شدید دندان ها، از روش ارتودنسی استفاده می شود.

آیا لمینت دندان برای سنین پایین مناسب است؟

نصب لمینت دندان در سنین پایین تر از بلوغ کامل، به دلیل رشد دندان ها موجب بروز مشکلاتی می شود. برای نصب لمینت با یک دندانپزشک با تجربه و ماهر مشورت کنید.

نوجوانانی که از مشکلات ظاهری دندان های خود، رنج می برند، نباید از روش های تهاجمی مانند نصب لمینت دندان برای ایجاد زیبایی استفاده کنند. لمینت بر نحوه رشد دندان ها تاثیر می گذارد. رشد استخوانی فک در افراد زیر سن بلوغ، می تواند باعث تغییر موقعیت دندان ها و لثه شود. در نتیجه هماهنگی لبه لمینت با لثه به هم می خورد.

لمینت سرامیکی یک روش غیر قابل بازگشت است و به هیچ وجه نباید برای سنین پایین  استفاده کرد. در لمینت سرامیکی روی دندان تراشیده می شود و قابل بازگشت نیست. در برخی موارد دندانپزشکان برای درمان مشکلات جزئی دندان ها، از روش کامپوزیت ونیر برای زیباسازی لبخند استفاده می کنند زیرا این روش قابل بازگشت می باشد و می توان کامپوزیت دندان را ترمیم و اصلاح کرد.

بهترین جایگزین برای لمینت دندان در سنین پایین

در سنین پایین تر از ۲۰ سالگی،  نصب لمینت دندان باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. به همین دلیل این روش زیباسازی لبخند برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود. روش های جایگزین  برای لمینت، استفاده از روش ارتودنسی می باشد. دندانپزشک مجرب با توجه به وضعیت جسمانی و شرایط دندان های شما،  روش مناسب را پیشنهاد می کند.

کامپوزیت دندان یک روش مناسب برای دندان های شکسته و بد رنگ نوجوانان می باشد. زیرا کامپوزیت را می توان به راحتی برداشت. دندان شکسته شده، بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار دارند. همچنین اگر آسیب دندان به موقع درمان نشود، ممکن است به عصب آسیب برساند. برای تغییر رنگ جزئی دندان ها می توان از روش سفید کردن دندان استفاده کرد.

معایب انجام لمینت در سن پایین

نصب لمینت دندان برای افراد کمتر از ۲۰ سال مناسب نیست. محدودیت نصب لمینت فقط از نظر سنی نیست بلکه لمینت برای افراد مختلف ممکن است قابل انجام نباشد. اگر باز هم بعد از استفاده از روش های جایگزین، مشکلات دندانی داشتید، بهتر است برای استفاده از لمینت تا متوقف شدن روند رشد صبور باشید.

  • در سنین پایین دندان ها رشد کافی نکرده اند.
  • برای نصب لمینت سرامیکی باید روی سطح جلویی دندان، مقدار کمی تراشیده شود. ممکن است دندان مینای کافی نداشته باشد و دندان آسیب جدی ببیند.
  • لمینت بر روی سطح جلویی دندان نصب می شود. هنگامی که رشد دندان ها ادامه داشته باشد،  به دندان ها فشار وارد شده و ساختار دندان دچار مشکل خواهد شد.
  • با رشد دندان ها، روکش لمینت از خط لثه دور می شود. در نتیجه بر ظاهر فرد و طرح لبخند، تاثیر منفی می گذارد.
  • دور شدن لمینت از خط لثه، باعث ایجاد مشکلات بهداشتی بین لثه، دندان و لمینت می شود. در نتیجه محل مناسبی برای رشد باکتری ها و ایجاد عفونت خواهد شد.
  • با تراشیده شدن روی دندان برای نصب لمینت، باید برای تمام طول عمر از لمینت استفاده کنید. فقط می توانید برای زیباسازی، لمینت کهنه را با لمینت تازه تعویض کنید.
  • طول عمر لمینت دندان با رعایت مراقبت های بهداشتی حدود ۱۵ الی ۲۰ سال می باشد. به همین دلیل مجبور هستید در طول زندگی چندین بار لمینت را تعویض کنید.  هزینه انتخاب روش درمانی مناسب برای رفع مشکلات دهان و دندان، بسیار مهم است.

کلام آخر

بهترین سن برای لمینت دندان،  حداقل  20 سالگی می باشد. نصب لمینت در سنین پایین تر با توجه به این موضوع که دندان ها در حال رشد هستند، می تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود. برای استفاده از هر روش درمانی، ابتدا با یک متخصص مجرب و ماهر مشورت کنید.

مقاله دونی
مقاله دونی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋