linus_benedict

linus_benedict

آموزش لینوکس مقدماتی تا پیشرفته

لینوکس چیست و چه کاربردی دارد؟

 

لینوکس از دهه ۱۹۹۰ میلادی وجود دارد و به مرور زمان به یک سیستم عامل با استفاده گسترده در سراسر جهان تبدیل شده است. لینوکس در واقع همه‌جاست: در گوشی‌های هوشمند شما، ترموستات‌های خانگی، خودروهای شما، یخچالها، دستگاه‌های Roku و تلویزیون‌ها. همچنین بیشتر اینترنت را اجرا می‌کند، تمامی ۵۰۰ سوپرکامپیوتر برتر دنیا را، و بازارهای سهام دنیا.

اما به جز اینکه به عنوان پلتفرم انتخابی برای اجرای دسکتاپ‌ها، سرورها و سیستم‌های تعبیه‌شده در سراسر جهان استفاده می‌شود، لینوکس یکی از پایدارترین، امن‌ترین و بی‌نگران‌ترین سیستم‌عامل‌ها است که در دسترس است.

 

لینوکس چیست؟

مانند ویندوز، آی‌اواس و مک‌اواس، لینوکس یک سیستم عامل است. در واقع، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های جهان، اندروید، توسط سیستم عامل لینوکس پشتیبانی می‌شود. یک سیستم عامل نرم‌افزاری است که تمام منابع سخت‌افزاری مرتبط با دسکتاپ یا لپ‌تاپ شما را مدیریت می‌کند. به عبارت دیگر، سیستم عامل مدیریت ارتباط بین نرم‌افزار و سخت‌افزار شما را انجام می‌دهد. بدون سیستم عامل (OS)، نرم‌افزار عمل نمی‌کند.

سیستم عامل لینوکس از چند قسمت مختلف تشکیل شده است:

  • بوتلودر (Bootloader): نرم‌افزاری است که فرآیند بوت کردن را بر روی کامپیوتر شما مدیریت می‌کند. برای اکثر کاربران، این به سادگی یک صفحه نمایش است که ظاهر می‌شود و در نهایت برای ورود به سیستم عامل منتقل می‌شود.

  • هسته (Kernel): این بخش تنها قسمتی از کل است که به نام 'لینوکس' شناخته می‌شود. هسته مرکز سیستم است و مدیریت پردازنده، حافظه و دستگاه‌های جانبی را انجام می‌دهد. هسته در پایین‌ترین سطح سیستم عامل قرار دارد.

  • سیستم Init (Init): این یک زیرسیستم است که فضای کاربری را راه‌اندازی می‌کند و مسئول کنترل دیمون‌ها است. یکی از رایج‌ترین سیستم‌های Init، systemd است که به عنوان یکی از جنبه‌های مورد اختلاف هم معروف است. این سیستم Init، فرآیند بوت را مدیریت می‌کند، هنگامی که بوت اولیه از بوتلودر (مانند GRUB یا GRand Unified Bootloader) انجام شده است.

  • دیمون‌ها (Daemons): این سرویس‌های پس‌زمینه هستند (چاپ، صدا، زمانبندی و غیره) که هنگام بوت شروع می‌شوند یا پس از ورود به دسکتاپ.

  • سرور گرافیکی (Graphical Server): این زیرسیستمی است که گرافیک‌ها را بر روی نمایشگر شما نمایش می‌دهد. معمولاً به عنوان X server یا X شناخته می‌شود.

  • محیط دسکتاپ (Desktop Environment): این قسمت است که کاربران واقعاً با آن تعامل دارند. محیط‌های دسکتاپ مختلف وجود دارند (مانند GNOME، Cinnamon، Mate، Pantheon، Enlightenment، KDE، Xfce و غیره). هر محیط دسکتاپ شامل نرم‌افزارهای داخلی است (مانند مدیرهای فایل، ابزارهای پیکربندی، مرورگرهای وب و بازی‌ها).

  • نرم‌افزارها (Applications): محیط‌های دسکتاپ تمامی نرم‌افزارها را ارائه نمی‌دهند. مانند ویندوز و macOS، لینوکس هزاران نرم‌افزار با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد که به راحتی قابل پیدا شدن و نصب هستند. بیشتر توزیع‌های مدرن لینوکس (در زیر بیشتر در مورد این موضوع) ابزارهایی مانند فروشگاه‌های نرم‌افزاری دارند که نصب برنامه‌ها را متمرکز و ساده می‌کنند.

 

چرا از لینوکس استفاده کنیم؟

این سوالی است که بسیاری از مردم می‌پرسند. چرا باید یک محیط محاسباتی کاملاً متفاوت را یاد بگیریم، زمانی که سیستم عاملی که با اکثر دسکتاپ‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سرورها ارائه می‌شود، کار خود را به خوبی انجام می‌دهد؟

برای پاسخ به این سوال، یک سوال دیگر مطرح می‌شود. آیا واقعاً سیستم عاملی که در حال حاضر استفاده می‌کنید "تا حدی خوب" کار می‌کند؟ یا آیا خود را در مقابل موانعی مانند ویروس‌ها، مالوئر، کندی‌ها، کرش‌ها، تعمیرات هزینه‌بر و هزینه‌های لایسنس می‌بینید؟

اگر با مشکلات فوق مواجه هستید، لینوکس ممکن است پلتفرم مناسبی برای شما باشد. لینوکس به یکی از قابل اعتمادترین اکوسیستم‌های رایانه‌ای در سیاره تبدیل شده است. این پایداری را با صفر هزینه ورود ترکیب کنید و شما راه‌حلی کامل برای یک پلتفرم دسکتاپ خواهید داشت.

بله، صفر هزینه... به عنوان مثال، می‌توانید لینوکس را بر روی تعداد دلخواهی از کامپیوترها نصب کنید بدون اینکه یک سنتی برای نرم‌افزار یا لایسنس سرور پرداخت کنید.

بیایید یک نگاهی به هزینه یک سرور لینوکس در مقایسه با ویندوز سرور ۲۰۱۶ بیندازیم. قیمت نسخه استاندارد ویندوز سرور ۲۰۱۶ ۸۸۲٫۰۰ دلار است (خریداری شده مستقیماً از مایکروسافت). این موارد شامل لایسنس دسترسی کاربر (CALs) و لایسنس برنامه‌های دیگری که ممکن است برای اجرای آن‌ها نیاز داشته باشید (مانند پایگاه داده، سرور وب، سرور ایمیل و غیره) نیز نمی‌شود. به عنوان مثال، یک CAL کاربر تکی برای ویندوز سرور ۲۰۱۶ هزینه ۳۸٫۰۰ دلار دارد. اگر نیاز به اضافه کردن ۱۰ کاربر داشته باشید، این ۳۸۸٫۰۰ دلار دیگر برای لایسنس نرم‌افزار سرور است. با سرور لینوکس، همه اینها رایگان و آسان به نصب است. در واقع، نصب یک سرور وب ک

linus_benedict
linus_benedict آموزش لینوکس مقدماتی تا پیشرفته

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋