در یک موتور چهار زمانه، در هر چهار حرکت پیستون، نیرو تولید میشود. هر رویداد در موتورهای چهار زمانه (مکش، تراکم، نیرو و تخلیه) یک حرکت پیستون جداگانه را میطلبد. دقیقاً به همین دلیل، موتورهای چهار زمانه نسبت به موتورهای دو زمانه، مصرف سوخت کمتری دارند و آلایندگی کمتری تولید میکنند. روغن موتور میشلن
به همین دلیل است که در موتورهای موتورسیکلت مدرن استفاده میشوند.
برای موتورسیکلتی با موتور چهار زمانه، باید روغن چهار زمانه با کیفیت انتخاب کنید. برخلاف روانکنندههای دو زمانه، روغنهای موتور چهار زمانه با سوخت موتورسیکلت نمیسوزند. در عوض، آنها اجزای موتور را به گردش در میآورند و روان میکنند. آنها همچنین گرما را کاهش داده و ناخالصیها را فیلتر میکنند. روغن موتور اسکوتر
روغنهای موتور چهار زمانه همچنین غلظت بالاتری از افزودنیهای تقویتکننده عملکرد مانند مواد شوینده، پراکندهکنندهها، مواد ضد سایش، مواد ضد کف و غیره دارند. روغن موتورکس
هنگام انتخاب روغن موتور چهار زمانه برای موتورسیکلت خود، انتخاب روغنهایی که شامل روغنهای پایه با کیفیت بالا و افزودنیهای پیشرفته تقویتکننده عملکرد هستند، ضروری است. والوالین گستردهترین مجموعه روغنهای موتور موتورسیکلت با کیفیت بالا برای موتورهای 4T را ارائه میدهد. برخی از آنها عبارتند از:
روغن موتورسیکلت والوالین DuraBlend 4T محافظت عالی از موتورسیکلت را ارائه میدهد و بالاترین استانداردهای اکثر تولیدکنندگان را برآورده میکند.
روغن موتورسیکلت والوالین 4T با درجه ویسکوزیته 20W-50 SAE محافظت در تمام طول سال را فراهم میکند. این روغن یک لایه قوی ایجاد میکند که تضمین میکند موتور موتورسیکلت حتی در سختترین شرایط کاری روانکاری و محافظت میشود.
روغنهای موتورسیکلت والوالین SynPower 4T از روغنهای پایه و افزودنیهای جدیدی تشکیل شدهاند که به طور ویژه برای محافظت عالی در شدیدترین آب و هواها طراحی شدهاند.
ویسکوزیته توانایی روغن موتور در مقاومت در برابر حرکت یا جریان است. به عبارت دیگر، نشاندهنده ضخامت روغن است.
سیالات با ویسکوزیته بالا، لایه ضخیمتری بین قطعات موتور ایجاد میکنند، فشار را تحمل میکنند و فشار بیشتری را نسبت به روانکنندههای با ویسکوزیته پایین تحمل میکنند. از سوی دیگر، روغنهای خیلی غلیظ ممکن است باعث اصطکاک شوند که قدرت را کاهش میدهد.
روغن باید به اندازه کافی غلیظ باشد تا یک پوشش محافظ قوی ایجاد کند، اما نه آنقدر غلیظ که باعث اصطکاک بین قطعات موتور شود. به عبارت دیگر، اگر لایه روغن دو سطح فلزی را کاملاً از هم جدا کند، تمام بار را تحمل میکند و باعث اصطکاک هیدرودینامیکی و هیدرواستاتیکی میشود. در حالی که هیچ سایشی بین اجزای فلزی موتور شما وجود ندارد، قدرت بیشتری از دست خواهید داد.
به همین دلیل است که روغنهای موتور درجه ویسکوزیته متفاوتی دارند.
اعداد هر قوطی روغن، ویژگیهای عملکردی آن را نشان میدهند. بر اساس درجه ویسکوزیته آنها، روغنها میتوانند تک درجه و چند درجه باشند.
روغنهای تک درجه به ندرت برای موتورسیکلتها استفاده میشوند. آنها با یک برچسب تک عددی مانند SAE 30 مشخص میشوند.
آنها محدوده دمای کارکرد پایینتری دارند و عملکرد ضعیفتری نسبت به روغنهای چند درجه دارند.
از آنجایی که موتورسیکلتها در طیف وسیعی از دماها و آب و هواها کار میکنند، انتخاب فرمول روغنی که محافظت نهایی را در دماهای سرد و گرم فراهم کند، ضروری است. این امر را میتوان با روغنهای چند درجه انجام داد.
روغنهای چند درجه برای اکثر وسایل نقلیه مدرن استفاده میشوند. آنها با دو عدد مشخص میشوند، مانند Valvoline SynPower 4T 10W-50 یا Valvoline Motorcycle Oil 4T 20W-50.
عدد اول معمولاً 0، 5، 10، 15 یا 20 است و به شما میگوید که روغن در دماهای پایین چگونه عمل میکند.
به دنبال آن یک "W" میآید که مخفف زمستان است.
عدد دوم بزرگتر است - 20، 30، 40، 50 یا 60، که به شما میگوید روانکننده در دمای 100 درجه سانتیگراد چگونه رفتار میکند.
روغن موتور موتورسیکلت را به طور منظم تعویض کنید
به عنوان یک قاعده کلی، روغن موتور موتورسیکلت باید هر 3000 تا 5000 کیلومتر تعویض شود. با این حال، این به عوامل مختلفی از جمله نوع موتور، سازنده، نوع روغن و سبک رانندگی شما بستگی دارد.
برای مثال، اگر هر روز از موتورسیکلت خود استفاده میکنید یا روزانه مسافتهای زیادی را طی میکنید، باید روغن موتور را بیشتر عوض کنید.motorcycle-2.jpg
دقیقاً به همین دلیل، تعویض روغن موتور موتورسیکلت در فواصل زمانی توصیه شده توسط سازنده ضروری است.
مهمتر از همه، حتماً روغن موتور خود را بررسی کنید تا از وضعیت خوب آن اطمینان حاصل کنید.
در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان میدهد روغن موتور موتورسیکلت شما باید به سرعت تعویض شود:
روغنی که رنگ تیره دارد: روغن موتور تازه معمولاً شفاف و آبی یا قهوهای است. قرار گرفتن مکرر در معرض احتراق موتور، رنگ و غلظت آن را تغییر میدهد.
موتور بیش از حد گرم میشود. روغن تخریب شده عملکرد حرارتی ضعیفتری دارد که منجر به توزیع ناهموار گرما در داخل موتور میشود.
موتور موتورسیکلت شما بلندتر از حد معمول است. هنگامی که به درستی روغن کاری میشود، موتور موتورسیکلت شما صداهایی تولید میکند که برای گوش دلپذیر است. روغن کاری ناکافی باعث میشود صدای خشنی بشنوید که اغلب ناشی از تماس مداوم دو سطح فلزی است.
چراغهای هشدار داشبورد شما روشن هستند. وظیفه اصلی آنها هشدار دادن به شما در صورت کمبود روغن در موتور است.
پاسخ ها