زندگی زیباست

زندگی زیباست

مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

اشتباهات رایج در بارداری

اشتباهات رایج در بارداری

کارهای ممنوعه در بارداری

بارداری یکی از دوره‌های پرهیجان و پرچالش در زندگی هر زن است. اگر برای اولین بار باردار شده‌ای، ممکن است با نگرانی‌ها و تردیدهای زیادی روبه‌رو باشی و ندانی که چه کارهایی را باید انجام بدی و از چه چیزهایی باید پرهیز کنی. گرچه برخی اشتباهات طبیعی هستند، اما بسیاری از آنها را می‌توان با دقت و آگاهی پیشگیری کرد. در این مقاله با مهم‌ترین اشتباهاتی که  در دوران بارداری باید از آنها دوری کنی، آشنا می‌شی‌.
 

کارهای ممنوعه در بارداری

مصرف الکل و سیگار

شاید همه بدونن که مصرف الکل، سیگار یا هر نوع مواد مخدر در دوران بارداری خطرناکه، اما حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار (اصطلاحا دود دست دوم) هم می‌تونه برای جنین مضر باشه. بهتره از هر چیزی که می‌تونه به سلامت نوزادت آسیب بزنه دوری کنی.

خوردن غذاهای نامناسب

خیلی مهمه که بدونی چه غذاهایی می‌تونن برای سلامتی تو و نوزادت مضر باشن. غذاهایی مثل ماهی‌های دارای جیوه بالا (مثل شاه‌ماهی)، غذاهای کنسروی، غذاهای فرآوری‌شده، نوشیدنی‌های گازدار و گوشت خام یا نیم‌پز می‌تونن خطرناک باشن. همچنین بهتره از مصرف جوانه‌های خام و شیر و پنیر غیر‌پاستوریزه خودداری کنی.

فراموش کردن مکمل‌های دوران بارداری

پزشک احتمالاً مکمل‌هایی مثل اسید فولیک، کلسیم و آهن تجویز کرده است. این مکمل‌ها برای رشد و سلامت نوزاد لازمه، پس هیچ‌وقت فراموش نکن که اونا رو منظم و درست مصرف کنی.

مصرف زیاد کافئین

کافئین می‌تونه باعث سوء‌هاضمه، مشکلات خواب و حتی آسیب به رشد جنین بشه. پس بهتره مصرف قهوه رو نهایتا به یک یا دو فنجان در روز محدود کنی.

استفاده از وان داغ یا سونا

شاید وسوسه‌انگیز باشه که توی وان داغ بشینی یا به سونا بری، اما این کارها می‌تونن دمای بدنت رو زیاد بالا ببرن که برای تو و جنین خطرناکه. به جای اون می‌تونی دوش آب گرم در زمان کوتاه بگیری.

نادیده گرفتن علائم هشدار

بعضی علائم در دوران بارداری نشانه‌هایی از مشکلات جدی هستن که نباید نادیده‌شون بگیری. علائمی مثل خونریزی شدید، تغییرات در بینایی، مشکلات تنفسی، تهوع و استفراغ شدید، کاهش حرکات جنین و سردردهای شدید می‌تونن نشونه‌های خطرناکی باشن. اگر چنین علائمی رو تجربه کردی، حتماً به پزشکت مراجعه کن.

کمبود خواب کافی

خوابیدن به اندازه کافی (حداقل ۸ ساعت) در دوران بارداری خیلی مهمه. کمبود خواب می‌تونه باعث مشکلاتی مثل فشار خون بالا (پره‌اکلامپسی) و کم‌خونی بشه و احساس خستگی و بی‌قراری رو در طول روز بیشتر کنه.

استرس بیش از حد

استرس توی بارداری نه تنها برای تو، بلکه برای جنین هم مضره. استرس زیاد می‌تونه منجر به زایمان زودرس یا کم‌وزنی نوزاد بشه. پس بهتره از تکنیک‌های کاهش استرس مثل یوگا و تمرینات تنفسی استفاده کنی.

ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت

اگر مدت زیادی سرپا باشی یا بشینی، ممکنه با مشکلاتی مثل کمردرد، ورم پاها و مشکلات وریدی مواجه بشی. بهتره هر چند وقت یک بار استراحت کنی و تغییر وضعیت بدی.

نداشتن آمادگی برای زایمان

دقیق زایمان رو نمی‌شه به طور قطع پیش‌بینی کرد، پس بهتره کیف بیمارستانی خودت رو زودتر آماده کنی. وسایلی مثل لباس برای نوزاد، لباس راحت برای خودت و لوازم بهداشتی رو حتماً در نظر داشته باش.

مشورت نکردن با پزشک یا ماما

در دوران بارداری ممکنه اطرافیان با کلی توصیه و نصیحت مواجهت کنن. اما مهمه که هر توصیه‌ای رو بدون مشورت با پزشکت انجام ندی. بارداری هر کسی فرق داره و ممکنه چیزی که برای یکی مفید بوده، برای تو مناسب نباشه.
 

اشتباهات دوران بارداری

اشتباهات دیگه‌ای که باید ازشون دوری کنی

چند تا اشتباه دیگه هم هست که باید توی دوران بارداری ازشون دوری کنی:

- پوشیدن کفش پاشنه‌بلند: بهتره در این دوران از کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده نکنی چون می‌تونه به پاها و کمرت فشار بیاره.

- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر: بهتره از مواد شیمیایی مثل آفت‌کش‌ها و رنگ های شیمیایی دوری کنی.

- خود‌‌‌درمانی: قبل از مصرف هر دارویی با پزشکت مشورت کن.

- ورزش‌های شدید: ورزش کردن خوبه، اما نباید ورزش‌های سنگین و پر فشار انجام بدی. قبل از شروع هر نوع ورزشی با پزشکت صحبت کن.

- قرار گرفتن در معرض تابش‌های خطرناک: از قرار گرفتن در معرض اشعه‌هایی مثل اشعه ایکس خودداری کن.

 نتیجه‌گیری

بارداری دوران پر‌چالشی می‌تونه باشه، به‌خصوص اگر اولین بار هست که باردار شدی. اما با اجتناب از اشتباهات رایجی که در این مقاله بهشون اشاره شد، می‌تونی این دوران رو با خیال راحت‌تری سپری کنی. اگر هر سوال یا نگرانی‌ای داری، حتماً با پزشک زنان خودت مشورت کن تا دوران بارداری‌ت رو به بهترین شکل ممکن طی کنی.

زندگی زیباست
زندگی زیباست مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋