زندگی زیباست

زندگی زیباست

مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

عصب کشی دندان در بارداری &؛amp؛#x2B؛ بررسی شرایط، خطرات و اقدامات احتیاطی

عصب کشی دندان در بارداری + بررسی شرایط، خطرات و مراقبت‌ها

عصب کشی دندان در بارداری خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند اما زمان انجام آن مهم است. بهتر است عصب کشی دندان را در سه ماهه دوم بارداری انجام دهید؛ زیرا در سه ماهه اول جنین بسیار آسیب پذیر است و در سه ماهه آخر هم ممکن است مادر برای جابجایی، حرکت یا نشستن طولانی مدت روی صندلی دندانپزشکی راحت نباشد. 

در حالت ایده آل، بهتر است مادر قبل از اقدام به بارداری برای انجام چکاپ کامل به دندانپزشکی مراجعه کند و تمامی درمان‌های دندانپزشکی قبل از بارداری به اتمام برسد. اما اگر به هر دلیلی نیاز به عصب کشی در بارداری پیدا کردید اصلا نگران نباشید؛ زیرا دکتر قبل از انجام درمان حتما شرایط شما را در نظر گرفته و طبق آن کم خطرترین راه را برای درمان شما انتخاب خواهد کرد. 

در این مطلب به سوال «عصب کشی دندان در بارداری ضرر دارد؟» پاسخ می‌دهیم، بازه‌های زمانی مختلف بارداری را برای انجام عصب کشی بررسی می‌کنیم، بهترین زمان انجام عصب کشی در بارداری را بررسی کرده و در نهایت نکات مراقبتی برای پیشگیری از خرابی دندان‌ها در دوران بارداری را به شما توضیح می‌دهیم. 

آیا عصب کشی دندان در بارداری خطر دارد؟

در بارداری میشه دندون عصب کشی کرد؟ به طور کلی، بارداری یک دوره حساس برای مادر و جنین است که باید برای تک تک اقدامات‌ در این دوره مراقب باشید تا خطری سلامت مادر و فرزند را تهدید نکند. برای کاهش حداکثری ریسک و خطر، بهتر است قبل از اقدام به بارداری یک چکاپ کامل دندانپزشکی انجام دهید و درمان‌های لازم را به اتمام برسانید.

اما اگر اکنون در دوره بارداری هستید و درد دندان را حس می‌کنید حتما به دکتر مراجعه کنید زیرا عدم مراجعه در صورت وجود عفونت می‌تواند برای شما خطرات زیادی به همراه داشته باشد. عصب کشی به خودی خود در بارداری خطری ندارد و اگر نکات مراقبتی قبل، بعد و حین انجام این کار رعایت شود می‌توانید یک درمان ایمن و راحت داشته باشید. البته انتخاب دندانپزشک هم اهمیت بسیار بالایی در کیفیت و موفقیت این درمان دارد؛ بنابراین سعی کنید بهترین دندانپزشک تهران  را انتخاب کنید تا در این دوره حساس از پروسه درمان و نتیجه آن اطمینان کامل داشته باشید.

عصب کشی در دوران بارداری

بررسی شرایط و تاثیر عصب کشی در بارداری به تفکیک ماه‌ها

در ماه چندم بارداری میتوان دندان عصب کشی کرد؟ اگر وضعیت دندان شما اورژانسی باشد، در هر ماهی از بارداری هم که باشید می‌توانید برای عصب کشی به دندانپزشکی مراجعه کنید؛ اما به طور کلی انجام درمان‌های دندانی در ماه‌های چهارم، پنجم و ششم، یعنی سه ماهه دوم بارداری بیشتر توصیه می‌شود چون هم پروسه درمان برای مادر راحت‌تر است و هم حساسیت رشد جنین بالا نیست. در ادامه دوره‌های مختلف بارداری و شرایط هر کدام برای مراجعه به دندانپزشکی را بررسی می‌کنیم: 

عصب کشی دندان در ماه های اول بارداری

عصب کشی دندان در هفته اول بارداری که جنین به شدت آسیب پذیر است ممکن است مناسب نباشد. اگر در ماه اول بارداری هستید و احساس درد در دندان می‌کنید به دندانپزشکی مراجعه کنید و شرایط‌تان را برای دندانپزشک توضیح دهید. دندانپزشک با در نظر گرفتن شرایط شما بهترین راه حل را در اختیار شما قرار می‌دهد.

عصب کشی دندان در ماه چهارم بارداری

انجام عصب کشی در ماه چهارم بارداری از نظر دندانپزشکان و پزشکان مانعی ندارد. ماه چهارم بارداری زمانی است که حساسیت رشد جنین کم‌تر شده و تشکیل اعضای حساس مثل قلب تا حد خوبی پیش رفته؛ به همین دلیل حساسیت ماه چهارم برای مراجعه به دندانپزشکی نسبت به 3 ماه اول بارداری بسیار کم‌تر است. 

عصب کشی دندان در ماه پنجم بارداری

عصب کشی در ماه پنجم بارداری هیچ مشکلی برای مادر و جنین به وجود نمی‌آورد. زیرا در ماه پنجم بارداری میزان رشد جنین به حدی می‌رسد که شما متوجه حرکت کردن و تکان خوردن او می‌شوید؛ این مورد نشان دهنده این است که دوره حساس رشد جنین دارد به پایان می‌رسد و هر روز به بلوغ رشد خود نزدیک‌تر می‌شود.

عصب کشی دندان در ماه ششم بارداری

در ماه ششم و کلا سه ماهه دوم که جنین کمتر تحت تاثیر عوامل خارجی است. بنابراین، در ماه ششم بادراری بی هیچ دغدغه‌ای می‌توانید برای عصب کشی و سایر درمان‌ها به دندانپزشکی مراجعه کنید. 

به طور کلی، بهتر است مادر، تمامی درمان‌های دندانپزشکی را در 3 ماهه دوم بارداری انجام دهد؛ زیرا در ماه‌های بعدی حرکت کردن، جابجایی و نشستن طولانی مدت روی صندلی دندانپزشکی برای او سخت خواهد شد.

عصب کشی دندان در هفته های آخر بارداری 

عصب کشی دندان در ماه هفتم بارداری نسبت به ماه هشتم و نهم برای مادر راحت‌تر خواهد بود و انجام آن مانعی ندارد؛ در این ماه وزن و حجم جنین بالا رفته اما در حدی است که مادر می‌تواند حرکت کند و بنشیند. با مشورت پزشک زنان و دندانپزشک‌تان می‌توانید درمان‌های لازم را در هفته های اخر بارداری انجام دهید. 

انجام عصب کشی دندان در سه ماهه سوم بارداری، مخصوصا در ماه هشت و نه، ممکن است برای مادر با چالش همراه باشد زیرا حجم و وزن بالای جنین تحمل پروسه درمان را برای او سخت می‌کند. 

عصب کشی در بارداری

بهترین زمان برای عصب کشی دندان در بارداری

بهترین زمان برای عصب کشی در بارداری مربوط به سه ماهه دوم بارداری می‌شود. در این بازه زمانی رشد اندام‌های حساس جنین تا حد خوبی پیش رفته و هیچ ریسکی بابت انجام درمان وجود ندارد. بنابراین، برای انجام درمان‌های دندانپزشکی در ماه چهارم، پنجم و ششم بارداری اقدام کنید، چون عصب کشی دندان در ماه هشتم بارداری و ماه‌های آخر چالش‌های زیادی به همراه خواهد داشت. 

برای پیشگیری از عصب کشی در حاملگی چه کارهایی می‌شود انجام داد؟ 

برای اینکه به عصب کشی دندان در حاملگی نیازی پیدا نکنید و کم‌تر در معرض خطر خرابی دندان‌ها قرار بگیرید، لازم است مراقبت‌های مربوط به دهان و دندان را به طور منظم انجام دهید. این مراقبت‌ها عبارتند از: 

  • به طور منظم مسواک بزنید و حتما از یک مسواک ملایم استفاده کنید. 
  • نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید؛ یکی از عامل‌های اصلی پوسیدگی دندان مربوط به غذاهایی است که بین دندان‌ها می‌ماند. 
  •  از مصرف غذا و نوشیدنی خیلی شیرین خودداری کنید یا مقدار آن را به حداقل برسانید. 
  • آب بنوشید؛ زیرا نوشیدن آب کمک می‌کند ذرات غذا شسته شود و میزان تولید بزاق حفظ شود. 
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. 

عوارض عدم مراجعه به دندانپزشکی در صورت نیاز به عصب کشی

عدم مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری اصلا کار درستی نیست؛ زیرا درمان نشدن عفونت لثه و ریشه دندان مشکلات غیر قابل جبرانی به بار می‌آورد و خطرات زیادی برای مادر و جنین دارد. 

حتی به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش سطح کلسیم بدن مادر ممکن است مشکلاتی مثل عفونت دندان عصب کشی شده در بارداری هم رخ دهد و سلامت جنین را به خطر اندازد؛ به همین دلیل اصلا مراجعه به دندانپزشکی و پیگیری درمان را در این بازه پشت گوش نیندازید. 

سوالات متداول درباره عصب کشی و بارداری

تو بارداری میشه دندون عصب کشی کرد؟

بله امکان عصب کشی دندان در دوران بارداری وجود دارد؛ فقط سعی کنید این کار را در ماه‌های ابتدایی بارداری انجام ندهید تا دوره حساس رشد جنین بگذرد. بهترین زمان انجام عصب کشی در بارداری سه ماهه دوم است.  

آیا عصب کشی دندان در بارداری ضرر دارد؟

خیر عصب کشی دندان در بارداری ضرری ندارد؛ حتی گرفتن عکس رادیوگرافی دندانپزشکی در پروسه عصب کشی هم خطر زیادی برای جنین ایجاد نمی‌کند. فقط هنگام گرفتن عکس رادیوگرافی باید مراقبت‌های لازم به عمل آید و پروسه درمان ترجیحا در سه ماهه دوم بارداری انجام شود. 

عوارض عصب کشی دندان در بارداری چیست؟

عصب کشی در بارداری عوارض خاصی ندارد؛ فقط انتخاب بهترین زمان برای انجام آن مهم است. سعی کنید عصب کشی را در سه ماهه دوم بارداری انجام دهید که جنین در وضعیت حساس قرار نداشته باشد. 

زندگی زیباست
زندگی زیباست مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋