زندگی زیباست

زندگی زیباست

مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

هایفوتراپی، لیفت و جوانسازی صورت بدون جراحی

هایفوتراپی لیفت و جوانسازی صورت بدون جراحی

هایفوتراپی  (HIFU) مخفف عبارت High-Intensity Focused Ultrasound به معنای امواج متمرکز ماورای صوت با شدت بالا است. این روش درمانی غیرتهاجمی از امواج فراصوت متمرکز برای تحریک تولید کلاژن در لایه‌های عمیق پوست و عضلات زیرین استفاده می‌کند.

آیا هایفوتراپی دائمی است؟

هایفو، یک روش محبوب و پیشرفته برای تحریک پوست به کلاژن‌سازی و برطرف کردن چین و چروک‌های پوست صورت به طور طبیعی و بدون تزریق است. کلاژن پروتئینی است که به پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهد. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می‌یابد که منجر به ایجاد چین و چروک، افتادگی و شل شدن پوست می‌شود. اما کاربردهای هایفوتراپی به همین جا ختم نشده و هایفو دارای کاربردهای دیگری نیز می‌باشد از قبیل:

  • لیفت صورت و گردن: هایفوتراپی می‌تواند به سفت شدن پوست و عضلات زیرین صورت و گردن کمک کند و ظاهری جوان‌تر به فرد بدهد.
  • رفع غبغب: تکنولوژی هایفو قادر است چربی اضافی غبغب را از بین ببرد و خط فک را مشخص‌تر کند.
  • سفت شدن پوست بدن: هایفوتراپی برای نه تنها برای سفت شدن پوست صورت بلکه در سایر قسمت‌های بدن مانند شکم، بازوها و ران‌ها قابل استفاده است.

نتایج هایفوتراپی طولانی مدت است و از ۶ ماه تا ۲ سال ماندگاری دارد؛ اما باز هم نمی‌توان به طور قطع هایفو را یک روش کاملاً دائمی برای از بین بردن چین و چروک و لیفت صورت دانست. با این حال، عوامل متعددی می‌توانند بر مدت زمان ماندگاری نتایج هایفوتراپی تاثیر بگذارند مانند:

  • سن: به طور کلی، در افراد جوان‌تر نتایج هایفو برای مدت طولانی‌تری قابل مشاهده است چرا که پوست با افزایش سن، کلاژن کمتری تولید می‌کند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و این امر می‌تواند به معنای کاهش ماندگاری نتایج هایفوتراپی در افراد مسن‌تر باشد.
  • وضعیت پوست: پوست سالم کلاژن بیشتری تولید می‌کند و این موضوع کمک می‌کند تا نتایج هایفو طولانی‌تر و ماندگارتر باشند.
  • سبک زندگی: عواملی مانند سیگار کشیدن، محافظت نکردن از پوست در برابر نور خورشید و رژیم غذایی ناسالم می‌توانند به روند کلاژن‌سازی پوست آسیب رسانده و ماندگاری نتایج هایفو را تحت تاثیر قرار دهند.

علاوه بر این عوامل، مهم است که پس از انجام هایفوتراپی، با رعایت صحیح و اصولی مراقبت‌های بعد از آن و اصلاح سبک زندگی، از نتایج هایفو مراقبت کرده و به ماندگاری آن کمک شود. این اقدامات برای نگهداری و ماندگاری نتایج هایفو شامل موارد زیر می­شود:

  • از کرم ضدآفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر به طور روزانه استفاده کنید. هایفوتراپی می­تواند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کند.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولانی خودداری کنید.
  • از محصولات مراقبت از پوست حاوی رتینول، ویتامین C و پپتیدها استفاده کنید.
  • پوست خود را مرطوب نگه دارید.
  • از لمس یا مالش ناحیه درمان شده خودداری کنید.
  • از کمپرس سرد برای کاهش هرگونه تورم یا قرمزی بعد از درمان استفاده کنید.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای تسکین هرگونه درد یا ناراحتی استفاده کنید.
  • از رفتن به استخر، سونا یا جکوزی به مدت یک هفته پس از درمان خودداری کنید.
  • از انجام هر گونه درمان زیبایی دیگری مانند لایه برداری شیمیایی یا تزریق فیلر به مدت یک ماه پس از درمان خودداری کنید.

همچنین سعی کنید سبک زندگی خود را اصلاح کرده و به یک سبک زندگی سالم روی بیاورید. از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید و یک رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل باشد. همچنین به طور مرتب ورزش کنید، استرس را از خود دور نگه دارید و یک برنامه خواب سالم داشته باشید. این موارد به بهبود کلاژن­سازی پوست کمک کرده و به شما در حفظ نتایج هایفوتراپی خود برای مدت طولانی­تری کمک می­کند.

آیا بعد از هایفوتراپی نیاز به استراحت یا بستری می‌باشد؟

در کلینیک فخرایی، هایفو بدون بیهوشی و یا بستری انجام می‌شود چرا که هایفوتراپی روشی کاملاً غیرتهاجمی برای لیفت صورت و از بین بردن چین و چروک‌های صورت است و بنابراین، نیاز به استراحت و یا بستری پس از انجام هایفو نیست و تنها باید مراقبت‌های بعد از انجام آن و محافظت از پوست به خوبی رعایت شود. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مزیت­های هایفو نسبت به سایر روش­های لیفت صورت مانند جراحی است.

بعد از هایفوتراپی لک یا زخم روی پوست ایجاد می‌شود؟

روش­های مختلف لیفت صورت از قبیل جراحی یا لیفت صورت با نخ، ممکن است بر روی صورت ایجاد لک یا زخم کند؛ اما این مشکلات بعد از لیفت صورت با هایفوتراپی در کلینیک فخرایی به وجود نمی­آید. اگرچه بعد از انجام هایفو، ممکن است فرد شاهد عوارضی مانند قرمزی، تورم یا کبودی باشد؛ اما این عوارض پس از هایفوتراپی موقتی بوده و طی چند روز به طور کامل از بین می‌روند. هایفوتراپی علی‌رغم روش­هایی مانند جراحی، یک روش سرپایی و غیرتهاجمی محسوب می‌شود و به برش یا بخیه، نیازی ندارد. به همین دلیل، ایجاد لک یا زخم دائمی روی پوست بعد از هایفوتراپی بسیار نادر است. این مورد تنها در صورتی ممکن است پیش بیاید که هایفو توسط فرد غیرمتخصص و با دستگاه نامناسب انجام شود یا مراقبت‌های پوستی لازم بعد از انجام هایفوتراپی به خوبی رعایت نشود. این موضوع اهمیت انتخاب یک پزشک متخصص را آشکار می­کند.

هایفوتراپی لیفت و جوانسازی صورت بدون جراحی

آیا برای هایفو (HIFU) سن خاصی لازم است؟

گفته شد که در هایفو، از امواج فراصوت با شدت بالا استفاده می‌شود. به این شکل که دستگاه هایفوتراپی از یک هندپیس برای هدایت امواج فراصوت به ناحیه درمان استفاده می‌کند. این امواج در نقاط خاصی در زیر سطح پوست متمرکز می‌شوند. امواج متمرکز شده باعث ایجاد گرمای شدید در بافت‌های هدف می‌شوند. گرما باعث تحریک فیبروبلاست‌ها، سلول‌هایی که کلاژن و الاستین تولید می‌کنند، می‌شود. با تحریک شدن این سلول‌ها، فیبروبلاست‌ها کلاژن و الاستین جدید تولید می‌کنند. کلاژن و الاستین جدید پوست را سفت‌تر و جوان‌تر کرده و باعث لیفت شدن صورت می‌شوند. تا سن ۳۰ سالگی، کلاژن‌سازی پوست به طور طبیعی انجام می‌شود و این بازه سنی، اوج کلاژن‌سازی پوست است و بعد از آن، روند کلاژن‌سازی پوست کند می‌شود. به همین دلیل، تا قبل از ۳۰ سالگی چین و چروکی بر روی صورت ایجاد نشده و بعد از این سن، افراد نیاز به روشی برای از بین بردن چروک‌های صورت را احساس می‌کنند. در سنین بالا مانند ۵۵ سالگی به بعد نیز کلاژن‌سازی بسیار کند است و این موضوع می‌تواند نتایج هایفو را تحت تاثیر قرار دهد چرا که هایفوتراپی بر مبنای تحریک کلاژن‌سازی پوست است و کلاژن‌سازی خیلی کند، نیازمند به زمان بیشتر و تکرار بیشتر هایفوتراپی است. بر این اساس، بهترین بازه سنی برای مشاهده بهترین نتایج هایفو، بازه سنی ۳۰ تا ۵۵ سالگی است چرا که در این سنین هنوز کلاژن‌سازی گرچه آهسته‌تر اما ادامه دارد و هایفو به تحریک و تولید بیشتر و سریع‌تر آن کمک می‌کند.

چه کسانی نباید هایفو انجام دهند؟

هایفوتراپی روشی مؤثر و محبوب برای جوانسازی پوست است که کاربردهای گسترده دیگری از قبیل برطرف کردن غبغب و سفت کردن پوست نیز دارد. با این حال، هایفو برای همه افراد مناسب نیست و افراد دارای شرایط زیر نباید هایفو انجام دهند:

  • زنان باردار یا شیرده: تاثیر امواج هایفو بر روی جنین و شیرمادر همچنان ناشناخته است.
  • وجود ایمپلنت‌های فلزی در ناحیه درمان: امکان تأثیرگذاری امواج و ایمپلنت­ها بر روی هم و ایجاد یک برهم­کنش وجود دارد.
  • سابقه بیماری‌های قلبی
  • سابقه سرطان در ناحیه درمان: هایفو ممکن است باعث تحریک سلول­های سرطانی شود.
  • وجود عفونت‌های پوستی فعال
  • اختلالات خونریزی
  • بیماری‌های عصبی عضلانی
  • دیابت کنترل نشده
  • سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید

شرایط پزشکی باید توسط پزشک متخصص بررسی شود تا شرایط مناسب فرد برای انجام هایفوتراپی تایید شود.

هایفوتراپی لیفت و جوانسازی صورت بدون جراحی

قبل از هایفوتراپی باید کار خاصی انجام داد؟

قبل از انجام هایفوتراپی کارهایی وجود دارد که می‌توان برای به دست آوردن بهترین نتیجه و کاهش خطر عوارض جانبی انجام داد. اولین قدم، مشاوره با یک متخصص پوست واجد شرایط است. مهم است که قبل از انجام هایفوتراپی با یک متخصص پوست مجرب مشورت کنید تا مطمئن شوید که این روش برای شما مناسب است. پزشک سابقه پزشکی شما را ارزیابی می‌کند، پوست شما را بررسی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا هایفوتراپی برای شما مناسب است یا خیر و بهترین روش درمان را برای شما تجویز می‌کند. همچنین می‌تواند در مورد نتایج درمان و نحوه آماده شدن برای آن به شما مشاوره دهد. قبل از انجام هایفوتراپی از پوست خود مراقبت کرده و آن را آماده‌سازی کنید. در روزهای قبل از درمان و انجام هایفو، از هر گونه محصول مراقبت از پوست که حاوی رتینول، گلیکولیک اسید یا سایر مواد لایه‌بردار قوی است، خودداری کنید. همچنین باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مستقیم و استفاده از برنزه کننده خودداری کنید. در روز موعد انجام هایفو، آرایش نکنید و هیچ لوسیون یا کرمی روی پوست خود نزنید. بعد از انجام هایفوتراپی ممکن است با خشکی و دهیدراته شدن پوست مواجه شوید که یکی از عوارض طبیعی و موقت هایفو است؛ اما برای پیشگیری از بروز این عارضه و یا کنترل سریع‌تر آن، قبل از انجام هایفو به میزان کافی آب بنوشید تا در طول درمان، هیدراته بمانید.

زندگی زیباست
زندگی زیباست مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋