زندگی زیباست

زندگی زیباست

مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

چرا تازه مادرها بداخلاق می شوند؟

چرا تازه مادرها بداخلاق میشن؟

برای تازه مادرها...

اگر خودتون یا یکی از نزدیکانتون اخیراً بارداری رو تجربه کرده باشین، ممکنه این سؤال براتون پیش اومده باشه که چرا تازه مادرها بداخلاق میشن؟ با وجود اینکه این مادرا خیلی خوشحالن از این که دارن زندگی‌شون رو کامل‌تر می‌کنن و یه فرزند دوست داشتنی به خونشون میاد، ممکنه برای خودشون هم تغییر خلق و خوشون عجیب و غریب باشه. در این مقاله می‌خوایم این موضوع رو بررسی کنیم که علت بداخلاقی تازه مادرها چیه و چطور می‌شه این موضوع رو بهتر مدیریت کرد.

 علت بداخلاقی تازه مادرها چیه؟

علت بداخلاقی تازه مادرها چیه؟

قبل از هر چیزی باید این موضوع رو بررسی کنیم که چرا تازه مادرها بداخلاق میشن و آیا این موضوع طبیعیه؟ بهتره بدونین که در حین بارداری و حتی بعد از زایمان، تغییرات فیزیکی، هورمونی و روانی زیادی برای مادر اتفاق میفته. این موضوع سبب می‌شه تا اکثر عوامل به خصوص بحث اعصاب و روان مادرها تحت‌تأثیر این موضوع قرار بگیره. اگر سبک زندگی سالم بعد از زایمان رو یاد بگیریم، شاید کنترل این موضوع خیلی راحت‌تر باشه.

هورمون‌های بارداری و تأثیر بر روی خلق و خوی مادر

هورمون مهمی به نام hcg وجود داره که در دوران بارداری میزانش خیلی زیاد می‌شه. وقتی که یه خانم برای تست بارداری اقدام می‌کنه، سطح همین هورمونه که نشون می‌ده بارداره یا خیر. هورمونای دیگه‌ای مثل استروژن و پروژسترون هم در بدن افزایش پیدا می‌کنن. وجود این هورمونا و عدم تعادل در میزان اونا باعث می‌شه تا سطح انتقال دهنده عصبی کاهش پیدا کنه و کنترل خلق و خو کمی سخت‌تر از حالت عادی بشه. علت بداخلاقی تازه مادرها هم همینه. حتی افسردگی بعد از زایمان و اضطراب هم از موارد دیگه‌ای هستن که نشون دهنده عدم کنترل احساسات در این افراده.

عوامل فیزیکی و علت بداخلاقی تازه مادرها

یه مسئله دیگه‌ای که وجود داره اینه که عوامل فیزیکی مختلفی هم بدن تازه مادرها رو تحت‌تأثیر خودش قرار می‌ده. شکم بزرگ که گاهی اوقات نشستن و برخاستن رو هم برای فرد طاقت‌فرسا می‌کنه، به خودی خود کافیه تا حالتی عصبی به فرد دست بده. درد کمر، حالت تهوع بارداری، دردهای بعد از زایمان، بی خوابی‌های شبانه، دردهای اولیه شیردهی و... که در طی مدتی طولانی و حدود یک سال فرد رو درگیر می‌کنن، باعث می‌شن تا تحمل مادر کمتر بشه. البته سبک زندگی سالم بعد از زایمان می‌تونه در این بین بسیار کمک کننده باشه.

فشارهای عصبی و تأثیر بر اخلاق تازه مادرها

از زمانی که مادر متوجه بارداری می‌شه، استرس زیادی رو تجربه می‌کنه. نگرانی از سلامت جنین، سلامت عمومی، نگرانی از بابت زایمان و بسیاری عوامل اضطراب‌زای دیگه که مربوط به جنین و زایمان هستند حتی برای بعد از زایمان هم ادامه‌دار خواهند بود. به همین علته که فشار عصبی زیادی رو روی مادر ایجاد می‌کنن. با توجه به موارد دیگه‌ای که ذکر شد، مادر طبیعتاً کم طاقت‌تر از گذشته است و این فشارهای عصبی رو هم بیشتر به صورت بداخلاقی نشون می‌ده. حالا که متوجه شدیم چرا تازه مادرها بداخلاق میشن، بهتر روش‌هایی رو برای بهبود اخلاق مادر بررسی کنیم تا بتونیم فضای سالم‌تر و بدون تنشی رو به وجود بیاریم.

چرا تازه مادرها بداخلاق میشن؟

سبک زندگی سالم بعد از زایمان و در طی بارداری

علت بداخلاقی تازه مادرها شاید به طور کامل قابل رفع نباشه؛ اما عوامل بهبود دهنده‌ای رو هم می‌شه پیدا کرد تا سلامت روحی بیشتری داشته باشن. سبک زندگی سالم بعد از زایمان مثل داشتن ورزش روزانه، داشتن اوقات فراغت برای آرامش بیشتر و... می‌تونه به مادر کمک شایانی کنه. حتی در طی دوران بارداری بهتره مادر ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنای آرام، یوگا بارداری و... رو توی برنامه خودش بگنجونه. داشتن تنفس عمیق و چند باره در طول روز، آرامش اعصاب بسیار خوبی رو برای مادر به ارمغان میاره.

اگر در بین دور اطرافیانتون کسی رو می‌شناسین که گهگاهی فرزندتون رو بهش بسپارین، بهتره این کارو انجام بدین. علت بداخلاقی تازه مادرها در اکثر مواقع، گذراندن زمان زیادی با نوزاده. به خصوص که نوزاد دائم نیاز به مراقبت داره و مادر رو خسته می‌کنه. اگر چند روزی یکبار، برای چند ساعت فرزندتون رو پیش مادر یا نزدیکان مورد اعتمادتون بذارین، می‌تونین وقت آزاد بیشتری داشته باشین و کمی هم به حال روحی خودتون برسین. اینطوری برای ادامه روند فرزندداری، تجدید قوا می‌کنید و کمتر پیش میاد بداخلاق بشین.

 

 

 

 

زندگی زیباست
زندگی زیباست مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋