زندگی زیباست

زندگی زیباست

مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

همه چیز درباره قرص اورژانسی

همه چیز درباره قرص اورژانسی

قرص اورژانسی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانم‌ها با اون روبرو می‎شند، بارداری ناخواسته است. بدون شک، این مسئله می‌تونه منجر به ایجاد ناراحتی و اضطراب بیش از حد بشه. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از روش‌های امن و مطمئن برای پیشگیری از بارداری است.

یکی از این راهکارها برای پیشگیری از بارداری ناخواسته، مصرف قرص‌های اورژانسی هستش. خوبه بدونید این قرص‌ها معمولاً هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون رو داخل ترکیبات خودشون دارند که با تنظیم سطح هورمون‌ها در بدن، فرآیند تخمک‌گذاری رو به تعویق می‌اندازند یا از اون جلوگیری می‌کنند.

در واقع استفاده از قرص‌های اورژانسی می‌تونه در مواقعی که روش‌های دیگه پیشگیری از بارداری اثربخش نیست، بسیار مفید واقع بشه. این قرص‌ها به عنوان یک راه‌حل فوری، مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از بروز بارداری ناخواسته جلوگیری کنند. در ادامه این مقاله، سعی می‌کنیم به موارد مهم و اساسی پیرامون قرص‌های اورژانسی اشاره کنیم. بهتون پیشنهاد می‎کنیم تا انتهای مقاله باهامون همراهی کنید.

 عوارض قرص اورژانسی

آشنایی با قرص اورژانسی

قرص‌های اورژانسی معمولاً با نام‌های "قرص صبح روز بعد" یا "قرص اورژانسی ضد بارداری" شناخته می‌شند. این قرص‌ها برای استفاده در مواقع اورژانسی طراحی شدند و بهتره به‌عنوان یک روش مداوم برای پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار نگیرند. به عبارت دیگه، بهتره مصرف نرمال قرص‌های اورژانسی تنها 2 تا 3 بار در سال باشه، زیرا استفاده بیش از این دارو می‌تونه روی سلامتی شما تأثیر منفی زیادی داشته باشه.

 در واقع اگه شما رابطه جنسی محافظت نشده‌ای داشتید یا وسط رابطه جنسی متوجه شدید کاندوم پاره شده، می‌تونید از قرص اورژانسی استفاده کنید. این قرص‌ها از تخمک‌گذاری یا لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کنند اما مشخصا باعث سقط جنین نمی‌شند. اگه اسپرم تونسته باشه تخمک رو بارور کنه، دیگه مصرف قرص اورژانسی موثر نیست.

 بنابراین توصیه می‌شه در زمانهای اولیه بعد از رابطه جنسی، این قرص رو مصرف کنید. خوبه بدونید قرص اورژانسی اثر طولانی‌مدت نداره و نباید به‌طور مداوم مصرف بشه. این روش تنها از بارداری جلوگیری می‌کنه و مانع از انتقال عفونت‌های مقاربتی نمی‌شه. بنابراین، اگه نگران انتقال عفونت‌های جنسی هستید، حتما از کاندوم استفاده کنید.

نکاتی در خصوص قرص اورژانسی

حقایقی درباره قرص اورژانسی ضد بارداری وجود داره که هر خانمی باید قبل از مصرف، از اون‏ها آگاه باشه. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • اگه بعد از گذشت 3 تا 4 هفته پس از مصرف قرص اورژانسی، پریود نشدید، بهتره آزمایش بارداری بدید.
  • چنانچه خونریزی شما بیشتر از 2 تا 3 هفته طول کشید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  • ممکنه یک یا چند دوره پریود نامنظم رو تجربه کنید و حتی احتمال داره دچار لکه بینی غیرطبیعی بشید که جای نگرانی نداره.
  • خوبه بدونید هر بار که قرص اورژانسی مصرف می‌کنید، فقط برای همون رابطه جنسی موثر خواهد بود و اثرش فقط تا 72 ساعت باقی می‌مونه. بنابراین، برای رابطه‌هایی که بعد از اون زمان دارید، قرص اورژانسی باعث پیشگیری از بارداری نمی‌شه.
  • اگه بعد از مصرف قرص اورژانسی خونریزی و لکه بینی شما بیشتر از 2 تا 3 هفته طول کشید یا دردهای شدیدی رو تجربه کردید، بهتره به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا احتمال بارداری خارج از رحم وجود داره.
  • قرص اورژانسی از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کنه و در روابط پرخطر باید حتماً از کاندوم استفاده بشه تا احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی کاهش پیدا کنه.

همه چیز درباره قرص اورژانسی

معرفی انواع مدل‎های قرص اورژانسی

قرص‌های اورژانسی در انواع مختلفی ارائه می‌شند. در ادامه به معرفی 2 نوع قرصی که به عنوان بهترین قرص اورژانسی شناخته می‌شند می‌پردازیم:

قرص لوونورژسترول (لوونل)

این نوع قرص اورژانسی، با نام تجاری لوونورژسترول (Levonorgestrel) شناخته می‌شه و حاوی هورمون پروژسترون هستش. شما می‌تونید این قرص رو در دو نوع 1 عددی و 2 عددی از داروخونه‌ها تهیه کنید.

نوع یک عددی این نوع قرص اورژانسی در یک دوز 1.5 میلی‌گرمی تهیه می‌شه که بعد از رابطه‌ جنسی محافظت نشده باید از اون استفاده کنید.

لوونل دوتایی، در دوز 0.75 میلی‌گرمی ارائه می‌شه. یکی از اون‏ها رو باید بلافاصله بعد از رابطه‌ جنسی محافظت نشده استفاده کرده و دومی رو باید 12 ساعت بعد از اولی میل کنید. البته می‎شه هر دو رو همزمان هم مصرف کرد.

برای جلوگیری از بارداری، باید قرص لوونل رو حداکثر تا 72 ساعت (3 روز) پس از رابطه جنسی مصرف کرد. قرص لوونل رو می‌تونید در برندهای تجاری مختلفی مانند مای وی، پلن وان استپ، پرونتزا، تیک اکشن تهیه کنید.

قرص الا

این نوع قرص اورژانسی، با نام تجاری Ella شناخته می‌شه و غیر هورمونی هستش. خوبه بدونید قرص الا فقط با تجویز پزشک عرضه می‌شه. این قرص ضد پروژستین بوده و در صورت مصرف طی 5 روز اول بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، می‌تونه از بارداری جلوگیری کنه.

قرص الا حاوی اولیپریستال استات هستش که عملکرد طبیعی پروژسترون رو متوقف می‌کنه. برای جلوگیری از بارداری، باید قرص الا رو حداکثر 120 ساعت (5 روز) پس از رابطه جنسی مصرف کنید.

نتیجه‌گیری

قرص‌های اورژانسی از ابزارهای مهم برای پیشگیری از بارداری ناخواسته هستند. با داشتن اطلاعات کافی و استفاده صحیح از این قرص‌ها، می‌تونید از بارداری ناخواسته جلوگیری کنید. خوبه به یاد داشته باشید که باید از این قرص‌ها تنها در شرایط اورژانسی بهره ببرید. لازم به ذکره که برای دونستن عوارض قرص بارداری می‎تونید روی نوشته کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 


 
زندگی زیباست
زندگی زیباست مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋