زندگی زیباست

زندگی زیباست

مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

آتروفی مغزی در کودکان به چه معناست؟

لاغری مغزی در کودکان یعنی چی؟

 بیماری آتروفی مغزی کودکان

شاید شما هم مادر نگرانی هستین که به تازگی با مفهوم آتروفی مغزی کودکان آشنا شدین. اول از همه بزارید این طوری بگم که زمانی که نورون‌ها و اتصالات بین نورون‌ها در مغز کودک از بین می‌رن پزشک‌ها از اصطلاح لاغری مغزی کودکان استفاده می‌کنن. دلایل مختلفی تا امروز کشف شدن که اون‌ها رو به عنوان یک عامل اصلی برای بروز این مشکل در نظر گرفتن. فلج مغزی، زوال عقل و بیماری‌های عفونی تنها تعدادی از دلایل اصلی بروز لاغری مغزی کودکان هستن. یادتون باشه علائم و شدت آتروفی مغزی به نوع بیماری پدید آورنده و محل وقوع آتروفی در مغز بستگی داره. برای درمان این مشکل باید اول عامل پدید آورنده اون در مغز مدیریت بشه.

علائم بیماری آتروفی مغز چیست؟| نی نی سایت

لاغری مغزی در کودکان چیست؟

پیش از هر چیزی بیاین اول به این سوال اساسی که اصلا  آتروفی مغزی کودکان چیست پاسخ بدیم. به طور معمول کسانی که به بیماری لاغری مغزی مبتلا می‌شن به تدریج نورون‌های مغزی خودشون رو از دست می‌دن. از بین رفتن نورون‌ها در مغز باعث می‌شه تا ارتباط بین سلول‌های مغزی و در نهایت بخش عظیمی از حجم مغز بیمار کاهش پیدا کنه. در نهایت از دست دادن نورون‌ها در مغز می‌تونه باعث مشکلات در تفکر، حافظه و حتی مدیریت کارهای روزانه توسط بیمار بشه. در نتیجه هر چه شدت وقوع این مشکل بیشتر باشه آسیب‌های وارده به فرد هم افزایش پیدا می‌کنه.

به طور معمول این بیماری دارای دو شکله

آتروفی مغزی کودکان معمولا به دو صورت در مغز بچه‌ها ایجاد می‌شه. نوع کانونی و تعمیم یافته دو شکل شناخته شده لاغری مغز در کودکان هستن. در نوع کانونی آسیب تنها در یک بخش از مغز کودک دیده می‌شه. اما در نوع تعمیم یافته شدت آسیب دیدگی در کل مغز کودک گسترش پیدا می‌کنه.

آیا تنها در افراد پیر شاهد وقوع آتروفی مغزی هستیم؟

به طور معمول افزایش سن در انسان‌ها باعث می‌شه تا سلول‌های مغزی اون‌ها به مرور زمان از بین برن و در نهایت حجم مغز کاهش پیدا کنه. اما از اصطلاح آتروفی مغزی تنها زمانی می‌شه استفاده کرد که مشکلات ایجاد شده فارغ از بحث سن باشه. در نتیجه روند تحلیل رفتن بافت مغز در زمان آتروفی خیلی سریع‌تر از مانی که فرد بافت مغز خودش رو به خاطر پیری از دست می‌ده هست.

چه کسانی بیشتر گرفتار این مشکل می‌شن؟

به طور معمول عوامل مختلفی می‌تونه باعث بروز مشکل آتروفی مغزی در انسان‌ها بشه. اما به طور معمول متخصصان افزایش سن، سابقه خانوادگی در ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی مثل هانتینگتون( بیماری که با تخریب سلول‌های مغزی باعث اختلال در حرکت می‌شه)، سابقه ابتلا به اختلال عصبی در خانواده، آسیب به سر، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سیگار کشیدن رو از دلایل اصلی افزایش احتمال بروز این مشکل در مغز انسان‌ها می‌دونن.

آیا آتروفی مغزی باعث زوال عقل می‌شه؟

در ابتدا بزارین اینطوری بگم که بین زوال عقل و آتروفی مغز ارتباطاتی وجود داره. برای مثال زوال عقل باعث بروز نوع بسیار شدیدی از مشکل لاغری مغز در انسان‌ها می‌شه. در واقع افراد مبتلا به این مشکل رفتارهای مغایر با زندگی روزمره از خودشون نشون می‌دن. شایع‌ترین نوع زوال عقل رو می‌تونیم بیماری آلزایمر معرفی کنیم.

آیا آتروفی مغزی کودکان باعث بروز مشکل آفازی( مشکلات گفتاری و زبانی) می‌شه؟

به طور معمول کسانی رو که دچار مشکل آفازی هستن به عنوان بیماران عصبی زمینه‌ای شناسایی می‌کنن. در نهایت زمانی که کودک دچار مشکل آفازی می‌شه اختلال لاغری مغز در بخشی رخ می‌ده که مسئول تکلم کودک هست. به طور کلی میزان این اختلال می‌تونه بسیار متغیر باشه. معمولا گاهی افراد مبتلا به آتروفی مغزی در به خاطر آوردن نام افراد و مکان‌ها مشکل دارند. در حالی که برخی دیگه به طور کامل اصلا قادر به برقراری ارتباط نیستن.

لاغری مغزی در کودکان یعنی چی؟

علائم آتروفی مغزی چیست؟

به طور معمول بسته به محل آسیب علائم آتروفی در مغز می‌تونه بسیار متفاوت باشه. در نهایت علائم آتروفی مغزی از نوع خفیف تا نوع شدید کاملا با همدیگه متفاوت هستن. از جمله علائم آتروفی در زمان بروز آفازی می‌تونیم به ایجاد مشکل در صحبت کردن، نوشتن و درک معنای کلمات اشاره کنیم. در زمان بروز تشنج هم علائم آتروفی شامل احساس کردن طعم تلخ یا فلزی در دهان، بروز تشنج مداوم، از دست دادن هوشیاری، اسپاسم و فشردن دندان‌ها به هم باشه.

روش تشخیص آتروفی مغز چگونه است؟

برای تشخیص این مشکل ابتدا پزشک از حال بیمار شرح حالی تهیه می‌کنه. در نهایت اقدام به بررسی تاریخچه پزشکی و سوابق خانوادگی سلامت بیمار می‌کنه. البته در این بین از تست‌های مختلفی مثل هماهنگی اعضا، حرکت چشم، زبان، حافظه و توانایی حل مسئله نیز برای بررسی شدت مشکل استفاده می‌شه. گاهی هم نیازه تا برای تشخیص نهایی پزشک از روش هایی آزمایشگاهی مثل MRI استفاده کنه.

روش درمان آتروفی مغزی کودکان چیه؟

در درجه اول باید بدونین که درمان واحدی برای این بیماری وجود نداره. زیرا در زمان واحد بیمار ممکنه چند نشانه بیماری رو با هم دیگه بروز بده. در نهایت متخصصان برای کاهش عارضه در مغز به کنترل عامل پدید آورنده آتروفی مغزی می‌پردازن. در نهایت درمان این بیماری می‌تونه همراه با مصرف دارو، فیزیوتراپی، کاردرمانی، مشاوره، گفتار درمانی و حتی در برخی مواقع همراه با جراحی باشه.

منبع

my.clevelandclinic.org

 

 

 

 

 

 

زندگی زیباست
زندگی زیباست مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋