lalekarimi7

lalekarimi7

برنامه نویس وب

بهترین دوره ی آموزش برای ساخت ربات تلگرامی

ربات تلگرامی یکی از عالی ترین امکانات پیام رسان تلگرام هست که به کاربران اجازه میدهد درون تلگرام با استفاده از ربات ها با کاربران خود در تعامل باشند. ربات ها میتوانند هر نوع وظیفه ای که برای آن برنامه نویسی شده باشند را انجام دهند.

با استفاده از ربات تلگرامی میتوانید فروشگاه آنلاین بسازید یا میتوانید یک برنامه ی فال یا یک مدیر برای گروه یا کانال خود بسازید که کارهایی را انجام دهد.

 

ما در تلگرام دو نوع ربات داریم : 

  1. ربات خام و برنامه نویسی نشده 
  2. ربات برنامه نویسی شده و دارای مغز

 

گزینه ی اول ربات هایی هست که توسط ربات @botfather به تازگی ساخته شده اند و هیچ هسته و عملکردی ندارند ، این نوع ربات ها فقط تصویر پروفایل ، عنوان ، توضیحات مختصری دارند ولی هیچ عملکری از خود نشان نمیدهند و به هیچ دستوری پاسخگو نیستند.

 

گزینه ی دوم ربات هایی هستند که تکمیل شده ی نوع 1 هستند برای آنها مغز نوشته شده و هوشمند هستند میتوانند به دستوراتی که تعریف شده پاسخ مناسب بدهند و در کل هرچیزی که یک برنامه نویس ربات تلگرامی در مغز آن گنجانده باشد را میتواند به نحوه عالی انجام دهد.

 

چگونه یک ربات تلگرامی را برنامه نویسی کنیم ؟ 

 

برای اینکه بتوانیم یک ربات تلگرامی را برنامه نویسی کنیم باید یک زبان سمت سرور بلد باشیم و یک هاست یا سرور مجازی تهیه کنیم. هسته ی ربات توسط یکی از زبان های برنامه نویسی سمت سرور توسط خود ما باید نوشته و به ربات خام متصل شود همچنین وظیفه ی نگهداری از اطلاعات و کدهای مربوط به ربات برعهده ی خود ما میباشد نه تلگرام.

 

آموزش برنامه نویسی ربات تلگرام

 

زبان های برنامه نویسی مناسب برای ساختن ربات های تلگرامی زبان های زیر هستند : 

  1. پی اچ پی ( PHP )
  2. پایتون ( PYTHON )
  3. نود جی اس ( NODE.JS )
  4. دات نت 
  5. جاوا
  6. و هر زبانی که سمت سرور قابل اجراست.

 

وقتی یک سورس کدی در سمت سرور اجرا میشود طبیعتا دیتابیس یا پایگاه اطلاعاتی هم در همان سرور ذخیره سازی میشود.

 

آموزش گام به گام ساختن یک ربات تلگرامی خام 

 

در این جا به شما بصورت گام به گام آموزش میدم که چطور یک ربات تلگرامی ساده و خام را با استفاده از بات فادر بسازید و توضیحات تصویر پروفایل و عنوان برای آن انتخاب کنید.

ابتدا تلگرام خود را باز کنید و جایی این آیدی را بنویسید تا بصورت لینک در بیاید : @botfather

بعد از اینکه روی آیدی بالا زدید یک ربات به اسم BothFather شبیه به تصویر زیر برای شما بالا می آید : 

 

ربات بات فادر جهت ساختن ربات تلگرامی جدید

 

حالا میتوانید به این ربات با گزینه ی SEND MESSAGE پیام بدهید و اگر عبارت start را بزنید ربات شروع به کار میکند و میتوانید ربات جدیدی بسازید. برای ساختن ربات جدید روی دستور newbot طبق تصویر زیر بزنید : 

 

ساخت ربات تلگرامی جدید با استفاده از botfather

 

بعد از زدن روی گزینه ی newbot از شما اطلاعات اولیه ربات خاسته میشود که بایستی تکمیل کنید. در ابتدا باید یک نام برای ربات خود انتخاب کنید مثلا ربات فروشگاهی و سپس باید یک آیدی برای ربات خود انتخاب کنید که با عبارت bot تمام شود. طبق تصویر زیر : 

 

ثبت ربات تلگرامی جدید و گرفتن توکن ربات از botfather

در تصویر بالا ابتدا نام ربات که میتواند کلمات فارسی نیز باشد وارد شده و سپس آیدی ربات که باید حتما با bot تمام شود انتخاب شده که ما اینجا نام ربات را shopeman_bot انتخاب کردیم هر وقت اول این آیدی @ قرار دهید و جایی بنویسید به ربات لینک میشود و با زدن روی آن ربات بالا می آید.

همچنین در تصویر بالا یک عدد توکن که شامل حرف و عدد هست نمایش داده شده از این توکن برای برنامه نویسی مغز ربات استفاده خواهیم کرد این پل ارتباطی بین اسکریپت شما و ربات خام تلگرامی خواهد بود.

خب حالا میتونیم جزئیات بیشتری به رباتمون از طریق همین بات فادر اضافه کنیم . کافیه روی Menu بزنیم و سپس گزینه ی my bots رو بزنیم تا لیست ربات های از پیش ساخته شده ی مارو نشون بده و یکی از اونا رو انتخاب کنیم:

مدیریت ربات های تلگرامی

 

 

بعد از اینکه نام ربات خود را انتخاب کردید چند دکمه ی شیشه ای به شما نمایش داده میشود که یکی از انها edit bot هست و ما به این نیاز داریم 

 

ویرایش اطلاعات ربات تلگرامی

بعد از زدن دکمه ی Edit Bot شما میتوانید گزینه های زیر را داشته باشید که هرکدام کار خاصی را برای شما انجام میدهد : 

  • Edit Name برای تغییر نام ربات
  • Edit About برای تغییر متن بایو یا همان متن روی ربات 
  • Edit Description برای تغییر متنی که در هنگام باز کردن ربات در وسط صفحه نمایش داده میشود 
  • Edit Description Picture برای تغییر عکس مربوط به اولین بازدید از ربات که بالای توضیحات نمایش داده میشود
  • Edit Bot Pic برای تغییر عکس  پروفایل ربات 
  • Edit Commands برای تغییر لیست دستورات موجود برای ربات

 

در تصویر زیر دکمه های بالا که عملکرد هرکدوم رو توضیح دادم میبینید : 

آموزش ساخت ربات تلگرامی بخش ادیت کردن اطلاعات یک ربات

 

با آموزش بالا شما میتوانید یک ربات تلگرامی کاملا خام و اماده داشته باشید . این ربات عکس پروفایل دارد توضیحات دارد آیدی و عنوان دارد ولی هیچ عملکردی ندارد یعنی هرچقدر دستور بدهید هیچ کاری نمیکند چون هنوز برنامه نویسی نشده و بهش نگفتیم که چه کارها و وظایفی رو باید انجام بدهی

اینا رو چطوری به ربات میگن ؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

آموزش برنامه نویسی ربات تلگرامی

همانطور که در بالا مشاهده کردید یک ربات تلگرامی کاملا خام ساختیم و آماده ی برنامه نویسی است. برای برنامه نویسی یک ربات تلگرامی به چند چیز نیاز داریم که باید ابتدا آنها را فراهم کنیم : 

  • یک هاست یا سرور مجازی که درون آن کدهای اسکریپت ربات را قرار بدهیم
  • یک دامنه 
  • یک ربات خام که با بات فادر ساخته شده باشه و توکن آن هم در دسترس باشه
  • دانش برنامه نویسی یکی از زبان های سمت سرور

 

شما باید تخصص برنامه نویسی یکی از زبان های سمت سرور را داشته باشید که البته محبوب ترین آنها پی اچ پی ( php ) و سپس زبان پایتون میباشد.

ابتدا باید آموزش برنامه نویسی ربات تلگرام با پی اچ پی را طی کنید و سپس هسته ی ربات خود را براساس نیازمندی های خود بسازید و در هاست یا سرور مجازی قرار دهید چون وظیفه ی نگهداری از کدهای مربوط به ربات برعهده ی خودتان هست و جایی باید آنها را به اجرا در بیاورید.

 

ربات های تلگرامی اکثرا با چه چیزی ساخته میشوند ؟ 

شاید این سوال براتون پیش اومده باشه که بیشتر ربات های تلگرامی با چه زبان برنامه نویسی ساخته میشوند؟ به دلیل محبوبیت و راحت بودن پیاده سازی زبان برنامه نویسی پی اچ پی ( PHP ) بیشتر ربات های تلگرامی با زبان برنامه نویسی پی اچ پی ساخته میشن ولی زبان برنامه نویسی پایتون هم به خاطر راحتی و داشتن کتابخانه های کمکی فراوان برای برنامه نویسی ربات های تلگرامی از محبوبیت بالایی برخورداره

اگر میخوائید بدونید عملکرد ربات و ارتباطات اون چطوریه و یه دید کلی نسبت به برنامه نویسی ربات تلگرامی داشته باشید این ویدیو در آپارات را تماشا کنید : 

https://www.aparat.com/v/n617ov9

 

lalekarimi7
lalekarimi7 برنامه نویس وب

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋