کودک

کودک

دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

آیا زیاد خوابیدن نوزاد خطرناک است؟ &؛amp؛#x2B؛ 4 علامت بیماری

آیا زیاد خوابیدن نوزاد خطرناک است؟ + 4 نشانه بیماری

نوزادها باید ۱۷ تا ۱۹ ساعت در طول روز بخوابند؛ اکثر نوزادها ۸ تا ۹ ساعت در طول روز و ۸ تا ۹ ساعت در طول شب می‌خوابند. اگر نوزاد برای خوردن شیر یا تعویض پوشک بیدار نشود و بیشتر از ۲۰ ساعت در طول روز بخوابد، لازم است با پزشک مشورت داشته باشید. البته در صورتی که نوزادتان بیمار است و ساعت‌های خوابش افزایش پیدا کرده، جای نگرانی نیست. ساعت‌های طولانی خواب نوزاد زمانی نیاز به پیگیری دارد که در روند شیر خوردن و دفع نوزاد اختلال ایجاد کرده باشد. نوزادان باید تقریبا هر سه ساعت یک‌بار شیر بخورند و اگر کم‌تر از این مقدار باشد، با مشکل مواجه می‌شوند.

در این گزارش توضیحات بیشتری درباره علت‌های زیاد شدن ساعت خواب نوزادان ارائه می‌دهیم و همچنین بررسی می‌کنیم چه زمانی لازم است نوزاد را به پزشک نشان بدهید. همچنین توصیه‌هایی برای ایجاد برنامه خواب منظم برای نوزاد ارائه خواهیم داد.

نوزاد در طول روز چقدر باید بخوابد؟

اینکه نوزاد شما گاهی بیش از حد معمول می‌خوابد، دلیلی برای نگرانی ندارد مگر اینکه علائم دیگری وجود داشته باشد. به طور کلی، بعید است که یک نوزاد تازه متولد شده به طور مداوم خوابیده و زمان شیر خوردن را از دست بدهد یا در طول روز بیش از ۱۹ ساعت بخوابد، مگر اینکه بیمار باشد یا مشکلاتی در تغذیه داشته باشد. منبع: medicalnewstoday

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، نوزادان بین ۱۷ تا ۱۹ ساعت در طول روز می‌خوابند و تا یک سالگی میزان خوابشان به ۱۲ ساعت در طول روز می‌رسد. نوزادان باید تقریبا هر سه ساعت یک‌بار از خواب بیدار شوند تا شیر بخورند یا پوشکشان تعویض شود. برنامه خواب نوزاد در یکی دو هفته اول بعد از تولد نامنظم‌ است و بعد از یک‌ماهگی معمولا الگوی منظم‌تری پیدا می‌کند.

همانطور که در دکترتو آمده است:

مسائلی که ممکن است برای ما ساده به نظر برسد، اغلب برای کودکان بسیار مهم هستند. رویدادهایی مثل خواهر یا برادر جدید، دندان درآوردن، بیماری، تغییر مکان خواب، تغییر در برنامه یا مسائلی مانند آلرژی، سرماخوردگی و عفونت‌ها می‌توانند بر خواب کودک تأثیر منفی داشته باشند.

علاوه بر این مشکلات رایج، تا ۵۰% کودکان در برخی مواقع از اختلالات خواب رنج می‌برند. اختلالات خواب به طور پیچیده‌ای با سلامت روانی و جسمی مرتبط است.

گاهی اوقات نوزاد زیاد نمی‌خوابد؛ پدر و مادر فقط به‌خاطر اینکه فرزندشان برنامه خواب منظمی ندارد، تصور می‌کنند ساعت‌های خواب او زیاد است. پس اگر پزشک نوزاد می‌گوید مشکلی وجود ندارد، رشد نوزاد طبیعی است و به‌اندازه تغذیه می‌کند، جای نگرانی وجود ندارد. فقط باید نوزادتان به خوابیدن با برنامه منظم عادت دهید.

چرا نوزادان زیاد می‌خوابند؟

کم‌تر پیش می‌آید که نوزادها بیشتر از ۲۰ ساعت در طول روز بخوابند. گاهی اوقات خواب بیش از حد نوزاد موقتی است و بخاطر شرایطی مثل بیماری ایجاد می‌شود؛ بعد از بهبود هم ساعت‌های خواب نوزاد دوباره به روال قبل برمی‌گردد و جای نگرانی وجود ندارد. متداول‌ترین علت‌های زیاد خوابیدن نوزاد عبارتند از:

  • نوزاد در دوره جهش رشد قرار دارد. نوزادان معمولا تا یک سالگی سه دوره جهش رشد را تجربه می‌کنند.
  • بیماری‌های جزئی مثل سرماخوردگی ممکن است علت افزایش ساعت‌های خواب نوزاد باشند.
  • نوزادانی که زردی یا یرقان دارند، بیشتر از نوزادهای سالم می‌خوابند.
  • در موارد نادر ممکن است پرخوابی نوزاد به‌دلیل عفونت رخ دهد؛ علائم عفونت در نوزادهای تازه متولدشده مشهود نیست و پزشک آن را تشخیص می‌دهد.
  • گاهی نوزادها به‌دلیل تغذیه نامناسب زیاد می‌خوابند. خواب زیاد و کاهش تعداد دفعات شیر خوردن باعث کاهش آب بدن نوزاد، از دست دادن وزن و مشکل در منحنی رشد نوزاد می‌شود.
  • مشکلات تنفسی و قلبی نوزاد نیز ممکن است عامل افزایش ساعت خواب او باشد.

چه زمانی خواب زیاد نوزاد خطرناک است؟

تشخیص اینکه چه زمانی خواب زیاد نوزاد خطرناک است و به پیگیری جدی نیاز دارد، ساده نیست؛ به‌خصوص برای پدر و مادرهایی که اولین فرزندشان متولد شده است و تجربه‌ای در این زمینه ندارند. به‌عنوان مثال وقتی نوزاد بخاطر تغذیه نامناسب زیاد می‌خوابد، مادر این مسئله را تشخیص نمی‌دهد.

آیا زیاد خوابیدن نوزاد خطرناک است؟ + 4 نشانه بیماری

اولین توصیه این است که نوزادتان را تحت نظر پزشک قرار دهید و در بازه‌های زمانی منظم به پزشک مراجعه کنید تا منحنی رشد او را ارزیابی کند. نظارت دقیق پزشک به شما کمک می‌کند به محض بروز مشکل، متوجه شوید و اقدامات لازم برای حل آن را انجام دهید.

خواب زیاد نوزاد زمانی نیاز به پیگیری دارد که بیشتر از ۲۰ ساعت در شبانه‌روز باشد و نشانه‌های زیر نیز به‌دنبال آن ایجاد شود:

  • فرزندتان بی‌حال است.
  • تعداد وعده‌های غذایی و میزان دفع فرزندتان کاهش پیدا کرده است.
  • نوزاد به‌اندازه‌ای که باید، وزن نمی‌گیرد.
  • ریتم تنفس نوزاد هنگام خواب، نرمال نیست و نفس‌نفس می‌زند یا خس‌خس می‌کند.
  • نوزاد تب دارد.

وقتی نوزاد زیاد می‌خوابد، چه کنیم؟

در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم میزان خواب کافی نوزاد چقدر است و افزایش ساعت‌های خواب نوزاد چه زمانی می‌تواند نشانه بروز مشکل باشد. اگر فرزندتان بیشتر از ۲۰ ساعت می‌خوابد و علائمی که در قسمت قبل گفتیم را هم دارد، حتما با پزشک او مشورت داشته باشید تا از سلامت کامل فرزندتان اطمینان حاصل کنید.

اگر تا زمانی که دکتر را ملاقات می‌کنید، فاصله وجود دارد، به نکات زیر توجه کنید:

  • به محض اینکه نوزاد علائم گرسنگی نشان داد، به او غذا بدهید.
  • هر دو یا سه ساعت یک‌بار نوزاد را از خواب بیدار کنید و به او شیر بدهید تا مطمئن شوید به اندازه کافی تغذیه می‌شود و از جدا کردن جای خواب کودک بپرهیزید.
  • دمای محیط را متعادل نگه دارید. لباس‌هایی به کودک بپوشانید که سرد یا گرمش نشود.
  • برنامه خواب کودک را برای یک یا دو روز ثبت کنید تا هنگام ملاقات با پزشک بتوانید اطلاعات دقیقی که نیاز دارد را به او ارائه دهید.

نکاتی برای تنظیم خواب نوزاد

نوزادها معمولا ساعات خواب مشخصی ندارند و بسیاری از آن‌ها در ساعت‌های نامتعارف در طول روز یا شب می‌خوابند؛ مثلا ممکن است هنگام غروب خواب باشند، اما از ساعت ۱۲ شب به بعد بیدار شوند و دیگر نتوانند بخوابند. تنظیم خواب شبانه، جزء اولین مهارت‌هایی است که باید به نوزادتان آموزش دهید. این آموزش را هر چه زودتر شروع کنید، خصوصا همان ماه اول تولد.

آیا زیاد خوابیدن نوزاد خطرناک است؟ + 4 نشانه بیماری

در ادامه به لیستی از اقداماتی که به شما کمک می‌کند خواب شبانه نوزادتان را تنظیم کنید، اشاره می‌کنیم:

  • تنظیم خواب شبانه، جزء اولین مهارت‌هایی است که باید به نوزادتان آموزش دهید. این آموزش را هر چه زودتر شروع کنید، خصوصا همان ماه اول تولد.
  • نور را خانه را کم کنید
  • معجزه نوازش را فراموش نکنید
  • قبل از خواب پوشک او را چک کنید یا در صورت نیاز به او شیر دهید تا در شرایط بهتری به خواب برود.
کودک
کودک دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋