کودک

کودک

دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

مصرف ماهی در دوران بارداری

مصرف ماهی در بارداری

ماهی خوردن در بارداری مجازه؟

دوران بارداری یکی از مهمترین دوران برای هر خانمیه که قصد مادر شدن داره. توی این دوره خانما تمام تلاششون رو می‌کنن تا جنین داخل شکمشون صحیح و سالم، پا به دنیا بزاره. یکی از اصلی‌ترین نکات دوران بارداری، تغذیه سالمه. تغذیه ناسالم می‌تونه سلامت جنین رو به خطر بندازه. ویتامین D و روغن امگا ۳ یکی از مهمترین مواد مغذی برای بدن هستن. این دو ماده مغذی بیشتر در ماهی‌ها پیدا میشن. شاید شما حالا که باردار شدین به دنبال سبک زندگی و تغذیه‌ی سالم باشین. یک رژیم سالم شامل مصرف انواع ماهی‌هاست. ماهی‌ها از کامل‌ترین و مقوی‌ترین مواد غذایی هستن که متاسفانه به علت افزایش قیمت، از سفره‌ی مردم ما حذف شدن. خوبه که بدونین هر نوع ماهی برای دوران بارداری مفید نیست و می‌تونه خطرآفرین باشه. در این مقاله به طور کامل از انواع این ماهی‌ها و عوارضشون در دوران بارداری صحبت می‌کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشین.

 ماهی خوردن در بارداری خوبه؟

یکی از مواد اصلی که در بدن بعضی ماهی‌ها وجود داره، جیوه‌ست. در ماهی، جیوه ممکنه به صورت آلی (به وسیله باکتری‌ها) یا غیرآلی (مستقیم از محیط) در آب یا غذای ماهی‌ها وارد بشه. مصرف ماهی‌ حاوی مقدار زیادی جیوه برای بعضی افراد، مخصوصا زنان باردار، ممکنه خطرناک باشه. جیوه می‌تونه روی مغز جنین تاثیر منفی بذاره و مشکلاتی مثل اختلالات مغزی، ایجاد کنه. به همین دلیل، به زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارن، توصیه می‌شه مصرف ماهی‌هایی که میزان جیوه در اونها بالاست رو محدود کنن و به جای اونها از ماهی‌هایی با میزان جیوه‌ی کمتر یا بدون جیوه، مصرف کنن.

ماهی‌هایی که زنان باردار نباید مصرف کنن!

زنان باردار باید در مصرف ماهی‌ خیلی دقت کنن، چون بعضی از ماهی‌ها حاوی مقدار زیادی جیوه‌ان که ممکنه برای جنین خطرناک باشن. جالبه بدونین که این ماهی‌ها معمولا عمر طولانی‌تری دارن. بنابراین، مصرف ماهی‌های زیر برای زنان باردار توصیه نمی‌شه:

  • اره ماهی
  • کوسه
  • مارلین
  • نیزه ماهی
  • ماهی درخشان

عوارض مصرف ماهی‌ حاوی جیوه برای جنین و مادر چیه؟

برخی از عوارض مصرف ماهی‌ که حاوی جیوه زیادی‌ست عبارتند از:

  • آسیب به سلامت مغز و سیستم عصبی جنین: جیوه می‌تونه به سیستم عصبی جنین آسیب بزنه.
  • مشکلات در تکلم: مصرف ماهی‌های حاوی مقادیر زیاد جیوه، ممکنه به تاخیر در تکلم و گفتار کودک منجر بشن.
  • تاثیر بر قلب جنین: جیوه می‌تونه روی سلامت قلب جنین تاثیر بذاره و مشکلات قلبی رو افزایش بده.
  • تاثیر بر رشد و وزن جنین: جیوه ممکنه به عنوان یک فاکتور موثر در کاهش وزن تولد و مشکلات رشدی  نوزاد، باشه.
  • آسیب به سلامت مادر: مصرف مقادیر زیاد جیوه ممکنه به مشکلاتی مثل مشکلات کلیوی یا عصبی منجر بشه.

چه ماهی‌هایی جیوه کمتری دارن؟

در عین حال، ماهی‌هایی مثل ماهی سالمون، ماکرل کوچک، تیلاپیلا و قزل‌آلای آب شیرین با میزان جیوه‌ی کم معمولا مصرفشون برای زنان باردار مجازه. مهمترین نکته مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه‌ست تا بر اساس ویژگی‌ها و نیازهای شخصی شما، یک رژیم غذایی مناسبی بهتون بده.

مصرف ماهی‌ خام در دوران بارداری خطرناکه؟

بله! خیلی از افراد شاید علاقه به مصرف ماهی، سوشی و انواع غذاهای خام دارن که این غذاها در دوران بارداری ممکنه برای جنین خطرناک باشن. ماهی خام ممکنه حاوی باکتری‌ها و ویروس‌هایی مثل سالمونلا یا لیستریا باشن که برای زنان باردار و جنین خیلی خطرناکه! لیستریا می‌تونه به عنوان یک باکتری خطرناک در ماهی‌ها حضور داشته باشه و به احتمال خیلی زیاد از طریق جفت منتقل و سپس باعث عفونت در جنین می‌شه. برای پیشگیری از این خطرات، توصیه می‌شه که ماهی‌ها به طور کامل پخته بشن.

مصرف ماهی در بارداری

سخن پایانی

تغذیه سالم و مصرف ماهی‌ در دوران بارداری بسیار مهمه. انتخاب ماهی‌هایی با میزان جیوه کم و پرهیز از ماهی‌هایی که جیوه زیادی دارن یک گام مهم در سلامت جنینه. مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه در این مرحله می‌تونه به زنان باردار کمک کنه تا یک رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشن که سلامتی جنین رو به خطر نندازن و مشکلات ایجاد شده ناشی از مصرف ماهی‌ حاوی جیوه رو کاهش بدن. همچنین، توصیه می‌شه که همیشه به آخرین مطالعات و راهنمایی‌های به‌روز در این زمینه توجه و از مطالب دروغین پرهیز بشه. برای اطلاع بیشتر در این زمینه می‌تونین روی این مطلب کلیک کنین.

 

 

 

کودک
کودک دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋