koloukh undery

koloukh undery

پتاسیم پیروفسفات چیست؟

 

 

تترا پتاسیم پیرو فسفات یک آنیون پیروفسفات و ترکیب شیمیایی حاوی کاتیون پتاسیم است که به دسته آلی تعلق دارد. تترا سدیم پیروفسفات را می توان به روشی مناسب جایگزین این ترکیب کرد. دوستدار محیط زیست است و در آب بسیار محلول است. برای تمیز کردن آب و به عنوان ترکیبی برای جلوگیری از خوردگی استفاده می شود. تترا پتاسیم فسفات همچنین در حفاری نفت، به عنوان یک رقیق کننده سریع قبل از سیمان کاری و سایر کاربردها استفاده می شود.

خرید تترا پتاسیم پیرو فسفات شیمی استور طیف گسترده ای از مواد شیمیایی را در مقادیر کم با قیمت های منصفانه و با کیفیت بالا ارائه می دهد. شما عزیزان می توانید برای خرید با بهترین کیفیت و کمترین هزینه با کارشناسان ما در فروشگاه شیمی تماس بگیرید.

تترا پتاسیم پیرو فسفات چیست؟

 

هر دو نوع خشک و مرطوب این ترکیب به شکل کریستال های بی رنگ یا پودر سفید و بی بو موجود است. اگر آبدار باشد به صورت مایع نیز موجود است. به طور خلاصه، به عنوان TKPP نیز نمایش داده می شود. اسید دی فسفریک نام دیگر تترا پتاسیم پیرو فسفات است که دارای فرمول مولکولی K4P2O7 است.

ساختار مولکول های تترا پتاسیم پیرو فسفات پودر فوق العاده جاذب است و ظرفیت جذب رطوبت از هوا را دارد. در نتیجه باید با درب کاملا بسته در مکانی خشک نگهداری شود. ساختار این ترکیب به شرح زیر است و در جدول زیر برخی از خواص فیزیکی آن ذکر شده است.

خواص فیزیکی و شیمیایی فرمول شیمیایی K4P2O7 جرم مولکولی 34.330 g/mol ظاهر سفید، پودر یا کریستال بی بو، چگالی 2.53 گرم/سانتی متر مکعب نقطه ذوب 1090 درجه سانتیگراد حلالیت محلول در آب، نامحلول در 1 گرم سلیلوگرم محلول در اتانول 2 درجه سانتیگراد 100 میلی لیتر pH (محلول 1٪) 10.8-10 روش تولید پیروفسفات تترا پتاسیم کلسینه کردن برای ساخت دی پتاسیم فسفات، اسید فسفریک و کربنات پتاسیم را با هم ترکیب کرده و در کوره قرار می دهند. از آن نقطه به بعد، فسفات دی پتاسیم تحویلی در دمای 450 درجه سانتیگراد گرم می شود تا برهمکنش کلسیناسیون کامل شود و در طی این دما به پیروفسفات پتاسیم تبدیل می شود. معادله واکنش آن به صورت زیر است:

3H3PO4 + 2K2CO3 → 2K3PO4 + 3CO2 + 3H2O

   K3PO4 + HCl → K2HPO4 + KCl

K2HPO4 → K4P2O7 + 2H2O

خرید تترا پتاسیم پیرو فسفات

همانطور که قبلا اشاره شد، این ترکیب کاربردهای گسترده ای در مشاغل مختلف دارد. خرید تترا پتاسیم پیرو فسفات یک کار سخت است که از فروشگاه معتبر بایستی دریافت نمایید. در بخش های بعدی با نحوه استفاده از این ماده بیشتر آشنا خواهیم شد.

به دلیل خاصیت بافری و امولسیون کنندگی، این ماده به طور مکرر در صنایع غذایی استفاده می شود. همچنین به عنوان امولسیفایر، افزودنی غذایی، خوراک دام و طیور و در تهیه و فرآوری گوشت و فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس استفاده می شود.

استفاده از پیروفسفات پتاسیم در صنایع غذایی

 

همچنین در اقلام چدار و لبنیات به عنوان یک افزودنی و تثبیت کننده برای افزایش مدت زمان استفاده از این اقلام استفاده می شود. به عنوان یک ماده نگهدارنده در کنسرو میوه استفاده می شود تا میوه ها تغییر رنگ ندهند.

نوشیدنی ها تترا پتاسیم پیروفسفات اغلب در نوشیدنی ها به عنوان امولسیفایر، غلیظ کننده، مرطوب کننده، نرم کننده و نگهدارنده استفاده می شود. نوشیدنی های لبنی مانند دوغ و شیر از آن به عنوان یک امولسیفایر، مرطوب کننده، نگهدارنده، عامل غلیظ کننده و عامل نرم کننده استفاده می کنند.

پالایشگاه آب به دلیل خاصیت ضد لخته شدن و ضد خوردگی، پیروفسفات پتاسیم یک جایگزین عالی برای پیروفسفات سدیم در شرایطی است که دفع زباله مایع (LWD) روش ارجح برای دفع مواد جامد است. علاوه بر این، این ترکیب به عنوان یک بازدارنده خوردگی و شیل استفاده می شود. در نتیجه، از این ترکیب برای جلوگیری از تجمع مواد جامد در فرآیندهایی مانند سیستم های تصفیه آب استفاده می شود.

تترا پتاسیم پیرو فسفات در خمیر دندان این ماده برای تنظیم میزان اسید تارتاریک در خمیر دندان استفاده می شود. با این حال، قادر است کلسیم و منیزیم موجود در بزاق را از بین ببرد. در نتیجه می توان این ترکیب را به عنوان یک ماده ضد رسوب و ضد پلاک توصیف کرد. تارت در خمیر دندان

علاوه بر این، این ترکیب در برنامه ریزی دهانشویه و سایر ترتیبات شستشوی دهان و دندان استفاده می شود.

اسید دی فسفریک یک نرم کننده آب است و از تشکیل املاح و مواد معدنی روی لباس و ماشین لباسشویی جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که ترکیبات فسفاته به دلیل کمک به رشد جلبک ها و مسائل زیست محیطی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربردهای دیگر این ماده می تواند برای اهداف دیگر زیر نیز استفاده شود:

به عنوان یک رقیق کننده سریع قبل از سیمان کردن، اصلاح کننده پروتئین، منعقد کننده و مکمل معدنی جداکننده در حفاری نفت، از این ماده به عنوان تولید کننده صابون و مواد شوینده نیز استفاده می کنند.

خطرات، عوارض جانبی، MSDS و توصیه های ایمنی این ماده به طور کلی در دسته مواد ایمن و سالم قرار می گیرد و هیچ گونه تهدیدی برای محیط زیست یا بدن ایجاد نمی کند. از این منظر بی خطر است زیرا یک ترکیب غیر قابل اشتعال نیز می باشد. اما بهتر است از عینک و دستکش ایمنی استفاده شود و از تماس مستقیم با پوست یا چشم خودداری شود. در صورت تماس با این ماده، مراقب موارد زیر باشید.

استنشاق: در صورت استنشاق گرد و غبار، منطقه را ترک کنید و هوای تمیز را استنشاق کنید.

بلع: در صورت بروز علائم گوارشی، دهان را با آب بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

پوست: از آب و صابون زیاد برای تمیز کردن محل تماس استفاده کنید.

چشم: از آب فراوان برای شستشوی چشم چند بار استفاده کنید. در صورت وجود لنز از چشم خارج کنید. در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است این مخلوط را در مکانی خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری کنید. همچنین دور از دسترس اسیدها، ترکیبات ناسازگار و ظروف ساخته شده از آلیاژهای سبک نگهداری شود. درب ظرف باید کاملا و محکم بسته شود زیرا رطوبت را در خود نگه می دارد.

نتیجه گیری این ترکیبی است که به دو صورت خشک و مرطوب یافت می شود و دارای فرمول شیمیایی K4P2O7 است. کاملاً در آب حل می شود. در طی فرآیند کلسینه کردن، از واکنش اسید فسفریک و کربنات پتاسیم این ترکیب حاصل می شود. در طیف گسترده ای از کاربردها از جمله صنایع غذایی، صنایع شوینده، تولید خمیر دندان و دهانشویه و غیره استفاده می شود. تترا پتاسیم فسفات را می توان با تماس با شیمی استور خریداری کرد.

 

هرازگاهی درباره برخی از مسائل مبرم توضیحاتی دریافت کردم

کاربرد تترا پتاسیم پیروفسفات چیست؟

 

نرم کننده آب، پاک کننده فلز، افزودنی مواد غذایی، حفاری روغن و حتی پاک کننده های خانگی همگی از این ماده استفاده می کنند.

آیا تترا پتاسیم پیروفسفات یک ماده محافظت شده است؟

سازمان غذا و دارو معتقد است این ماده در صنایع غذایی و دارویی در ترکیبی بی خطر وجود دارد.

چگونه از تترا پتاسیم پیروفسفات در مواد غذایی استفاده می شود؟

در غذاهای دریایی و گوشت های فرآوری شده، این ماده به عنوان بافر، امولسیفایر، پخش کننده، غلیظ کننده و جداکننده وجود دارد. در محصولات غلات به عنوان بافر، ماده مغذی و جداکننده نیز وجود دارد.

منبع: شیمی بازار

koloukh undery
koloukh undery

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋