یکی از چالش هایی که پدر و مادر با آن روبرو هستند ،این است که وقتی فرزندشان در جمعی از دوستانش قرار دارد ،دوست دارد اسباب بازی هایش، فقط در اختیار خودش باشد، و به دیگران ندهد. حتی بعضی از کودکان برای حفظ اسباب بازی های خود، دست به خشونت و پرخاشگری می زنند. افرادی که این موضوع را می بینند، حتی بعضی اوقات پدر و مادر هم، برروی کودک صفاتی مثل لجباز بودن ،خسیس بودن ،می گذارند .
این رفتاری که از کودک سر میزند را حس مالکیت داشتن میگویند و اگر پدر و مادر از این موضوع آگاهی داشته باشند و بدانند که این رفتار جزئی از مرحله رشد کودک شان می باشد و معمولا بین ۲ تا ۴ سالگی رخ می دهد، در برخورد با چنین مواقعی می دانند که علاوه بر حفظ خونسردی خود ،چطور با کودک شان برخورد کنند.
بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید، تا راهکارهایی را برای اینکه کودکی اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد ،ارائه دهیم.
قبل از هر چیز بهتر است پدر و مادر درک درستی از این موضوع داشته باشند و از رفتارهای حس مالکیت داشتن کودک خود، در هر سنی آگاهی داشته باشند .علاوه بر این کودکان باید با مفهوم مالکیت داشتن، آشنا شده باشد زیرا وقتی کودک مفهوم مالکیت را درک کرده باشد، بهتر میتواند اسباب بازی هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد و میداند که این، یک کار خوبی می باشد، البته پدر و مادر باید بدانند که درک مفهوم مالکیت برای کودکشان ،مانند سایر مراحل رشد به آرامی شکل می گیرد.
اگر کودک دو ساله ای دارید و این رفتار از او سر زد، یعنی دوست نداشت اسباب بازی هایش را به دیگران بدهد ،رفتار او در این سن، کاملاً طبیعی می باشد و پدر و مادر نباید با این رفتار کودک نگران شوند. و بدانند که هرچه کودک بزرگتر شود بیشتر دوست دارد با دیگران بازی کند و حس بخشش و انسان دوستی در او ایجاد می گردد.
به دلیل آنکه کودک در این سن بیشتر دوست دارد با دیگران بازی کند پس وقت آن رسیده است که پدر و مادر آموزشهای لازم را مثل رعایت کردن نوبت و به اشتراک گذاشتن اسباب بازی را به کودک خود آموزش دهند.
وقتی کودک به چهار سالگی رسید بهتر میتواند وسایلش را با دیگران به اشتراک بگذارد ،ولی هنوز از دادن اسباب بازی هایی که به آنها علاقه مند است خودداری می کند. در این صورت پدر و مادر باید از دور مراقب فرزندشان در بازی های جمعی باشند. زیرا ممکن است دعوایی بین کودکان ایجاد شود.
اگر کودک پنج ساله دارید، بدانید که او دیگر مفهوم نوبت گرفتن را می داند و دیگر برای به دست آوردن اسباب بازی هایی که به دیگران تعلق دارد زورگویی نمی کند و به آنها احترام می گذارد .
کودکان با مفهوم مالکیت در این سن بهتر آشنا شده اند، برای یادگیری بهتر از حس مالکیت، پدر و مادر باید در خانه، اتاق جداگانه ،کمد مخصوص و یا جعبه ای ،قفسه ای و… را به کودکشان اختصاص دهند، تا بتواند از وسایل شخصی خود نگهداری کند. بنابراین با این روش پدر و مادر می توانند حس مالکیت را به فرزندشان یاد بدهند.
1_ پدر و مادر کاری کنند که کودکشان به حد کافی ،داشتن حس مالکیت را تجربه کند .مثلاً اسباب بازی هایی را برای او تهیه کنند که فقط به او اختصاص داشته باشد. این روش علاوه بر اینکه باعث میشود کودک احساس امنیت و استقلال کند، به شکل گیری حس مالکیت داشتن کودک کمک میکند. و میگوید این اسباب بازی مال خود من است .بنابراین مفهوم (مال او) و (مال من )را بهتر درک می کند. در این صورت وقتی کودک به این مرحله رسید که دیگر با مفهوم حس مالکیت آشنا شده است میتوان او را برای اینکه اسباب بازی هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد آماده کرد.
اسباب بازی هایی که استعداد بچه ها را شکوفا میکند
2_ می توانید برای اینکه کودک اسباب بازی اش را با دیگران به اشتراک بگذارد زمان تعیین کنید. مثلاً برای استفاده از ماشین اسباب بازی، به کودک بگویید نوبتی بازی کند .به این صورت که پنج دقیقه تو با او بازی کنی و پنج دقیقه دیگر نوبت دوستت می باشد. با این روش کودک علاوه بر اینکه رعایت کردن نوبت را بهتر یاد می گیرد، میتواند با مفهوم اشتراک گذاری به صورت تدریجی آشنا شود.
3_ روش دیگری که پدر ومادر در هنگام مواجه شدن با این رفتار کودک باید انجام دهند، این است که اصلاً به زور و اجبار متوسل نشوند. (به این صورت که با اصرار از فرزندشان بخواهند که اسباب بازی هایش را به دیگران بدهد) که نتیجه عکس برایشان خواهد داشت و ممکن است که کودک شروع به لجبازی کردن بکند.
4_ یکی دیگر از راه کارهایی که کمک می کند تا کودک اسباب بازی اش را با دیگران به اشتراک بگذارد این است که پدر و مادر تاکید بر مالکیت داشتن فرزند و اسباب بازی هاش بکنند و این اطمینان را به او بدهند که قرار نیست وسیلهای را از دست بدهی و به صورت موقت می توانی با دوستانت به اشتراک بگذاری .حتی برای اینکه کودک همکاری بهتر داشته باشد به او بگویند که می تواند او هم به صورت موقت با اسباب بازی دوستش بازی کند.
5_ پدر و مادر می توانند برای این که کودکشان با مفهوم اشتراک گذاری بهتر آشنا شود محیطی را فراهم کنند که برای کودک جذاب و سرگرم کننده باشد. مثلاً در یک مهمانی همه بچه ها چند مورد از اسباب بازی هایشان را بیاورند، سپس همه اسباب بازی ها، با مدیریت بزرگترها ،تقسیم شوند و بعد هر اسباب بازی به دست کودکی باشد که مال خودش نیست و اجازه دارد به صورت موقت با آن بازی کند.
6_ راهکار دیگر که میتواند کودک درک درستی از مفهوم مالکیت و بخشش موقت داشته باشد این است که پدر و مادر او را با مفهوم قرض گرفتن و قرض دادن آشنا کنند.
7_ پدر و مادر این اطمینان را به کودکشان بدهند که قرار نیست بلایی بر سر اسباب بازی اش بیاید و اگر دوستی با اسباب بازی هایش بازی کند مراقب آنها می باشد و از آنها خوب مراقبت می کند .
8_ پدر و مادر نباید به فرزند خود برچسب خساست بودن را بزنند و او را سرزنش کنند .به جای این کار، در هنگام مواجه شدن با این رفتار کودک با او به گفتگو بپردازند و دلیل کارش را از جویا شوند، در این صورت بهتر می توانند متوجه شوند که مشکل از کجا می باشد و برای رفع آن تلاش می کنند .
9_ مورد دیگری که خوب است پدر و مادر به آن آگاهی داشته باشند، این است که بهتر است در ابتدای آموزش اشتراک گذاری، از اسباب بازی هایی که کودکشان به شدت به آن علاقهمند است، صرف نظر کنند.
سخن پایانی
همانطور که گفته شد این رفتار کودکان( ندادن اسباب بازی هایشان به دیگران) مربوط به دوره ای از رشدشان میباشد .
بنابراین پدر و مادر با صبر و آرامش خود و همچنین رفتار آگاهانه و درست می توانند از این مرحله طبیعی رشد کودک شان عبور کنند و در آینده فرزندانی مودب مهربان و بخشنده تربیت کنند . امیدوارم با راه کارهایی که در این مقاله ارائه شد کمکی به پدر و مادرها کرده باشیم.
پاسخ ها