ترجمه فرهنگ درخشان سرپوش افغانستان
سبک کلاه پکول یا عمامه موقعیتی می بخشد و علاوه بر این نشان می دهد که آنها از کدام بخش از کشور آمده اند یا در کدام اجتماع قومی جایی دارند.
در نقطه اتصال آسیای مرکزی و جنوبی، افغانستان برای مدت طولانی محل تجمع جوامع و هویت ها بوده است، همانطور که در گروه مهیج روسری هایی که توسط خویشاوندانش استفاده می شود تأیید شده است.
سبک کلاه یا عمامه به پوشنده آن منزلت و ماندگاری می بخشد و به علاوه به این معنی است که از کدام منطقه کشور آمده اند یا در کدام اجتماع قومی هستند.
به عنوان مثال، کلاه ازبکی - همسطح و گرد، و تنگ پوشیده شده - با پارچه های پشمی درخشان و عادی در میان افغان های مناطق شمالی مزار شریف، فاریاب و جوزجان تقویت شده است.
پشتونها، بزرگترین اجتماع قومی افغانستان که اکثراً تصمیم طالبان را از آن گرفتهاند، غالباً به سمت عمامههای تیره ساده متمایل میشوند که محکم روی کلاهی پیچیده و «دم» روی شانه میافتد.
مردم شهر می گویند
که یک بچه پشتون وقتی عمامه بر سر می گذارد، ورودش به مردانگی را نشان می دهد.در جنوب قندهار، جوانان پوششهای گرد و ظریفی میپوشند که در قسمت جلو روی ابرو باز میشود، در حالی که مردان مسنتر، بهویژه دامداران، عمامه و روسری را ترجیح میدهند.
خانمهای افغان در چند منطقه روستایی، بهویژه در قلمرو غربی هرات، پوششهای بافته شده را روی یا زیر چادری که روی شانههایشان جاری میشود، میپوشند.
پاکول که توسط تاجیک ها پوشیده می شود، با حرکات چاق و چاق گوسفند برای گرم نگه داشتن سرهای سرد در زمستان ظریف است.
معنی آن دشمن فقید افسر طالبان احمد شاه مسعود بود که آن را تا حد زیادی بر سر خود می پوشید و رقبای او از دره زیبای پنجشیر.
ازدواج اغلب نیاز به یک روسری غیر معمول دارد، به عنوان مثال،
کلاه Gilgit
که دامادها می پوشند - مانند پاکول، با این حال ستونی را که به سمت جلو چسبیده یا به عنوان یک فکر بعدی برای یک استایل برجسته برجسته می کند.
شاید چاشنیترین سبکی که افغانها میپوشند، کاراکول است که از پشم گوسفند شیرخوار ساخته میشود و به عنوان کلاه جناح در آن سوی مرز در پاکستان شناخته میشود، جایی که توسط پیشگام کشور، محمد علی جناح، تبلیغ میشود.
این مؤسسه موهبت جدیدی را در کابل بهعنوان یکی از عناصر اصلی رئیس جمهور قبلی حامد کرزی دنبال کرد.
پاسخ ها