ketabkhoon

ketabkhoon

bache

کتاب هایی درباره کربلا

کتاب حماسه حسینی (جلد اول) نوشتهٔ استاد شهید آیت‌اللّه مرتضی مطهری در انتشارات صدرا چاپ شده است. این کتاب مجموعه‌ای است دوجلدی که جلد اول آن شامل سخنرانی‌ها و جلد دوم مشتمل بر نوشته‌ها و یادداشت‌های استاد شهید دربارهٔ حادثه کربلاست.

این کتاب شامل هفت فصل است. عناوین سخنرانی‌های جلد اول به ترتیب عبارت‌اند از: حماسه حسینی، تحریفات در واقعه تاریخی کربلا، ماهیت قیام حسینی، تحلیل واقعه عاشورا، شعارهای عاشورا، عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی، عنصر تبلیغ در نهضت حسینی. فصل اول تحت عنوان «حماسه حسینی» مجموعه سه سخنرانی استاد شهید تحت همین عنوان است که در حدود سال ۱۳۴۷ هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است و کتاب نیز به همین نام نامیده شد. فصل دوم را سخنرانیهای استاد تحت عنوان «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا» تشکیل می‌دهد. این سخنرانیها در فروردین ماه ۱۳۴۸ هجری شمسی برابر با محرم ۱۳۸۹ هجری قمری در حسینیه ارشاد ایراد شده است. «ماهیت قیام حسینی» فصل سوم این کتاب را تشکیل می‌دهد.

کتاب حماسه حسینی


کتاب مقتل الحسین (ع) به تصحیح و با ترجمهٔ حجت الله جودکی و در نشر خیمه منتشر شده است. این اثر از روی نخستین مقتل مکتوب امام حسین (ع) نوشتهٔ «ابو مِخْنَف لوط بن یحیی ازدی» تصحیح شده است. مقتل در لغت به معنی کشتن‌گاه و محل قتل و در اصطلاح به بازگویی به قتل رسیدن امامان اشاره دارد. این کتاب مقتل امام سوم شیعیان را در بر گرفته است. مقتل الحسین نام دسته‌ای از کتب است که رویدادهای کربلا و کشته‌شدن «حسین بن علی» در آن شرح داده شده است.

مقتل چیست؟

کتاب مقتل الحسین پس از مقدمهٔ مترجم دربارهٔ مقتل‌نگاری سخن گفته و درمورد پیشینهٔ آن نیز مطالبی را ارائه کرده است. کتاب به دسته‌بندی مقاتل از نظر محتوایی و معرفی مقتل الحسین «ابو مِخْنَف لوط بن یحیی ازدی» نیز پرداخته است. سپس متن و ترجمهٔ مقتل الحسین (ع) آورده شده است. مقتل الحسین (ع) نوشتهٔ «ابو مِخْنَف لوط بن یحیی ازدی» معروف به نخستین مقتل مکتوب امام حسین (ع) است؛ کتابی که متن اصلی آن به‌مرور تحریف و دچار تغییراتی شده است. این کتاب بارها نقد و بررسی شده است.

ketabkhoon
ketabkhoon bache

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋