kateoustinnn

kateoustinnn

توسط ۱ نفر دنبال می شود

تجربیات یک سنگ تراش

او که از سیزده سالگی راه پدر را ادامه می دهد، در محله باجگیران کار می کرد، اما سال هاست که در محل فعلی یعنی خانقاه خضر در ردیفی به نام سنگ تراشان مستقر شده است. . بیشتر به مرگ فکر کن

در مجاورت صومعه خضر، چندین مغازه سنگبری و فروش و خرید سنگ قبر وجود دارد که برای مردگان سنگ‌تراشی می‌کنند و نام مردگان را روی سنگ قبرها حک می‌کنند. او به غیر از تراشیدن سنگ قبر آثار دیگری مانند سنگ یادبود و پارک شاپوری را نیز به رشته تحریر درآورد.

من از مردن نمی ترسم

او می گوید: «امروز در سیزده سالگی این حرفه را نزد پدرش که یکی از سنگ تراش های قدیمی شهر بود، در سیزده سالگی آموخته است. بازماندگان

یک مزون قدیمی خرم آبادی درباره احساس خود درباره مرگ می گوید: وقتی در محیطی کار می کنید که صبح تا شب با نام و تاریخ دقیق مرگ و روز تولد سروکار دارید، وقتی مغازه خود را برای صبح باز می کنید، می بینید. سنگ قبر مردگان با مرگ در فاصله چند متری، مرگ برای شما عادی می شود

هرکسی نظری دارد، اما با شنیدن و ضبط «الله و الذین رجعت» همه به سوی خدا برمی گردند، تنها چیزی که به ذهنم می رسد این است که همان طور که به دنیا آمده ایم می میریم، خیلی ها از سنگ قبر می ترسند، اما من نمی ترسم. ، این سنگ داستانی بیش نیست، اعمال انسان که خوب است دیگر از چیزی نمی ترسد، از مردن نمی ترسی.سنگ قبر فقط برای ویرانی است.

 

«حدود 35 سال پیش، سنگ قبر خودم را به اندازه چهل سانتی‌متر تراشیدم، در حالی که می‌توانم خود را بزرگ‌ترین و گران‌ترین سنگ بسازم. ننوشته ام سنگ قبرم را آماده کرده ام زیرا مرگ شتری است که در همه چیز می خوابد. خانه ها دیر یا زود اما سوخت ندارند.

گاهی افراد سفارش چنین سنگ هایی را می دهند، ممکن است همه این سفارشات دور از چشم نباشد و صرفاً برای احترام متوفی باشد، اما قرار دادن سنگ و طلا ارزشی ندارد. این یک سنگ تاریخی برای بزرگداشت این 

وی گفت: گاهی اوقات مردم می گویند به قول معروف فراماسونری نانشان روغن خورده و کارشان رونق می گیرد و فکر می کنند ما از مرگ دیگران خوشحالیم اما اینطور نیست. روزی که همه چیز دست خداست، ما هم همینجوری امرار معاش می کنیم و با هنری که داریم، جایی که ایستاده ایم گذرگاه درد است.

«من سال‌هاست که در این حرفه هستم و سنگ قبرهای زیادی حک کرده‌ام، شاید هزاران سنگ برای پیر و جوان، از سنگ‌های گران‌قیمت گرفته تا سنگ‌های ارزان قیمت، اما یک چیز را خوب فهمیده‌ام و آن این است که دنیا ارزش زیادی ندارد. گفت: بقایای آدم خیر و خوبی است.

مردی که سنگ قبرش را سفارش داد

از او می پرسم که آیا کسی قبل از مرگش سنگ قبرش را سفارش داده است: بله، شخصی به نام «خیرعلی شیرازی» که در سوم اسفند زندگی می کرد، سنگ قبر او را قبل از مرگش سفارش داد، حتی یک مدرسه خیریه ساخت کیف.سلاح ورزی در صحبت های خود خاطره جالبی بیان می کند: روزی شهیدی را از این مسیر به سمت حرم بردند. خیلی ناراحت شدم. با خودم گفتم خدایا می توانم به این شهید خدمت کنم. او در مغازه مشغول بود. پدرش آمد. بالای سرم میدونستم چرا اومدم

سنگ قیمتی بهترین سنگ

 

.

این سنگ تراش درباره کیفیت و طرح سرسنگ می گوید: «مردم هر نوع سنگی را با هر طرحی که سفارش می دهند می سازند، اما سنگ سر باید کیفیت خوبی هم داشته باشد تا سنگ تراش هنر خود را روی آن پیاده کند، سنگی که به شکل زمختی که نه. ارزش البته، من فکر می کنم مزون باید ایمان قوی داشته باشد.

نگین خرم آباد بهترین سنگ است و عمر طولانی تری دارد. سنگ های پایه، نانو، گرانیت و هرات نیز وجود دارد. گاهی اوقات مردم شکایت دارند که سنگ قبر ساخته شده از کیفیت خوبی برخوردار نیست. بله، برخی از سنگ ها واقعا خوب نیستند و فقط رنگ و لعاب هستند.

از اسلحه ساز می پرسم وقتی سنگ را می بری چه شد، می گوید: بله بارها این اتفاق افتاده و وقتی متوجه شدم باید آن را تعمیر کنیم.

از او می پرسم: آیا از کار خود خسته شده اید که نمی خواهید ادامه دهید؟ او توضیح می دهد: کمتر خانواده ای دیدم، اما از طرفی به این کار، شاید ارتباط روزانه با قرآن عادت کرده ایم. ما را وادار به تحمل درد کرده است.

سنگ تراشی کار سخت و طاقت فرسایی است.

کار ما هم مثل مشعل های دیگر سختی ها و مشکلاتی دارد، هرچند کار ما واقعا سخت و زیان آور است، اما بیمه نیستیم. این که در حال حاضر 180 نفر به این ترتیب به سنگ تراشی مشغول هستند کافی نیست.اما مشکل دیگر ما گاز است، تا فاصله یک متری گاز داده اند، اما سال ها از نعمت گاز محروممان کرده اند، جفا کرده اند، اما دست ما به جایی بند نیست. به دلیل آلودگی محیط زیست سهمیه نفت دارند.

در پاسخ به این سوال که آیا می توان سنگ قبر را به صورت رایگان درست کرد، می گوید: بله، بارها برای من پیش آمده که برای افرادی که می دانستم توانایی خرید سنگ قبر را ندارند، علاوه بر سنگ های دیگری مانند سنگ قبر، سنگ تهیه کرده ام. سنگ امام از مسجد رضا اسدآبادی که یک شبه متن را در خواب دیدم، تابلوی نفیس 72 نفر را مجانی حک کرده ام، خیلی دلم می خواهد پرچم ابوالفضل(ع) و گنبد حضرت زینب(س) را تهیه کنم و آن را در مربع ها نصب کنید.

سنگ قبری را در مغازه می بینیم که نظرم را جلب می کند، می خواهم در مورد اسلحه توضیح دهم، او دور این قبر جمع شده بود و مورد احترام مردم بود، سنگ قبرش کوچک است، تصمیم گرفتم برایش سنگ قبر خوبی درست کنم. سید امان الله، کنیه او موسی بی جعفر (ع) است. و زیارت موسی بن جعفر و امام جواد (ع) و امام رضا را از دست دادم.

kateoustinnn
kateoustinnn

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋