kardival.link

پیکان یا پراید ؟ دو نسل متفاوت خودروهای محبوب از رده خارج شده

یکی از خاطره‌انگیزترین و دوست‌داشتنی‌ترین خودروهای ایران در 50 سال گذشته است که از همان  زمان ورود خود به کشور ما طرفداران زیادی داشته است.

فرقی نمی‌کند از نسل جدید یا قدیم باشید، جوان یا پیر باشید، مهم این است که همه‌ی ایرانی‌ها ذاتا با پیکان انس گرفته‌اند و این خودرو را دوست دارند.

 


پیکان از کجا آمد و چه شد؟

پیکان حاصل همکاری ایران خودرو (ایران ناسیونال سابق) و گروه صنعتی روتس بود  که سال 1346 شمسی و بعد از چندین بار تلاش برای تولید مدل‌های مختلف فیات در ایران شکل گرفت.

در واقع برای تولید پیکان از هیلمن هانتر 1966 الگوبرداری شده بود و بعدها دستخوش تغییراتی شد.

جالب است بدانید در حالی که همان سال 1346، پیکان در دو مدل دولوکس و کارلوکس به فروش می‌رسید، وانت پیکان و تاکسی پیکان نیز وارد بازار شد.

سه سال بعد، یعنی در سال 1349 شاهد عرضه‌ی پیکان اتوماتیک بودیم! خیلی طول نکشید تا در سال 1350 شاهد تولید 6 مدل پیکان مختلف به نام‌های دولوکس، وانت، کارلوکس، جوانان، تاکسی و اتوماتیک باشیم.


تولید پیکان تا سال 1383 ادامه پیدا کرد و در این سال کم‌کم از چرخه‌ی تولید خارج شد.

گرچه هنوز مدل‌های مختلفی از این خودرو را می‌بینیم که به عنوان همراهی تاریخی در خیابان‌های ایران حرکت می‌کند.

در طول این سال‌های البته تغییرات مختلفی روی ظاهر و مشخصات فنی پیکان صورت گرفت.

از تولید پیکان پژویی با چراغ، موتور و قالپاق پژویی گرفته تا پیکان چراغ بنزی و آردی و روآ (اتاق پژو و موتور پیکان)، همه و همه نشانه‌هایی از پیکان را در خود داشتند.

مدل‌های آخر پیکان دارای پیشرانه‌ی 1600 سی‌سی و به صورت هیدرولیک عرضه شدند که هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

تا همین چند سال پیش مدل‌های مختلفی از پیکان را در خیابان‌ها می‌دیدیم. رینگ کالسکه‌ای، بوق 10 11 آلمانی، دنده‌ی آرژانتیتی و لاستیک‌های مارشال دورسفید، همه و همه شناسنامه‌های یک پیکان سرحال هستند که فقط یک عاشق پیکان می‌تواند با آنها زندگی کند.

 

پراید از راه رسید و پیکان بازنشسته شد

در حالی که هنوز هم پیکان طرفداران زیادی داشت، اما نیاز به یک خودروی جدید با امکانات بیشتر و قیمت مناسب به چشم می‌خورد.

اینجا بود که سایپا به عنوان رقیب دیرینه‌ی ایران خودرو با همکاری کمپانی کره‌ای کیا تصمیم گرفت خودرویی به نام پراید را روانه‌ی بازار کند.
خودرویی جمع و جور، کم مصرف، کولردار، با فرمان‌پذیری بهتر و قیمت مناسب که خیلی زود در بین خریداران جای خودش را پیدا کرد و توانست طی 26 سال به عنوان پرفروش‌ترین خودروی ایران و حتی یکی از پرفروش‌های دنیا تبدیل شود!

کافی است نیم نگاهی به سایت شیپور بیندازید و تعدد خرید و فروش این محصول را با سیار خودروها مقایسه کنید!


خیلی‌ها فکر می‌کنند پراید در واقع خودروی کیا یا عقب‌تر از آن همان فورد فستیوا است.

اما در واقع پراید همان مزدا 121 ژاپنی‌ها است که بعدها با نام فورد فستیوا نیز در آمریکا به فروش رسید.

مدل‌های به اصطلاح کره‌ای پراید دوست‌داشتنی سابق و شاید منفور امروز که اوایل دهه‌ی 70 شمسی وارد ایران شد از موتور مزدا استفاده می‌کرد.

با اینکه هنوز هم خیلی‌ها به دلایل مختلفی چون کیفیت بهتر، لوازم یدکی پیکان، سیستم تعلیق مناسب، ایمنی بیشتر و اصالت، پیکان را نسبت به پراید برتر می‌دانند، اما جای هیچ تردیدی وجود ندارد که پراید توانست خیلی زود به پرتیراژترین خودروهای ایران تبدیل شود و فروش بسیار خوبی را تجربه کند.

فروشی که همچنان ادامه دارد و حتی با وجود قیمت 100 میلیون تومانی در بازار آزاد، این خودروی ناایمن، همچنان فروش بالایی دارد.


میزان استقبال از پراید به حدی رسید که سایپا تلاش کرد تیپ‌های مختلفی از این خودرو را با شماره مدل‌های مختلف روانه‌ی بازار کند.

از پراید کره‌ای صبا و نسیم گرفته تا پراید 131، 132، 141، پراید 151 (پراید وانت)، 111و پراید استیشن، همه مدل پرایدی را در این سال‌ها دیده‌ایم.


با اینکه سایپا در سال‌های اخیر تلاش کرد تا با اضافه کردن آپشن‌هایی چون ترمز ABS، کیسه هوا و تغییر در طراحی ظاهری بتواند نظر خریداران را بیشتر جلب کند، ولی به اعتقاد خریداران از سال 1387 یا با ارفاق از سال 1389 به بعد رفته رفته کیفیت این خودرو کاهش پیدا کرد.

امروز به جایی رسیده‌ایم که زه کنار پراید به یکی از آپشن‌های این خودرو تبدیل شده است.

 

مقایسه مشخصات فنی پیکان و پراید

مشخصات فنی 

                                     پراید                                               پیکان


نوع موتور:                         4 سیلندر                                        4 سیلندر


حجم موتور:                        1598 سی سی                                  1323 سی سی


حداکثر توان موتور :         65 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه           63 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه


حداکثر گشتاور:              104 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه          103 نیوتن متر در 2800 دور در دقیقه


تعداد سوپاپ :                   8                                                           8


شتاب 0 تا 100 :                14.3 ثانیه                                                 15 ثانیه


حداکثر سرعت  :                    144 کیلومتر در ساعت                               170 کیلومتر در ساعت


سیستم انتقال قدرت :                4 سرعته دستی                                        5 سرعته دستی


وزن خالص:                           990 کیلوگرم                                                790 کیلوگرم


فاصله بین دو محور  :                2502 میلیمتر                                           2345 میلیمتر


مصرف سوخت شهری   :           9.1 لیتر                                                   3.5 لیتر


طول خودرو  :                          4345 میلیمتر                                           3935 میلیمتر


عرض خودرو   :                       1620 میلیمتر                                              1605 میلیمتر


ارتفاع خودرو  :                       1419 میلیمتر                                                1455 میلیمتر


حجم باک  :                             45 لیتر                                                             37 لیتر

 

نتیجه گیری:‌
درست است که برای خرید پراید باید هزینه ای بیشتر بپردازید اما پراید خودرویی است که همیشه مشتری خودش را دارد و برای فروش آن هیچ نگرانی نخواهی داشت و با توجه به توقف تولید پیکان بعید است بتوانید آن را به راحتی پراید به فروش برسانید.
نکته دیگر مصرف سوخت است که در این مورد نیز پراید ارجح میباشد و شاید بتوان تنها مزیت پیکان نسبت به پراید را بدنه ی مستحکم تر آن دانست!


 

kardival.link

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
idat.ir در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋