قبل از شروع به بررسی رانا به شکل جز به جز نگاهی به تاریخچه آن بیاندازیم. وقتی در سال ۱۳۸۳، خط تولید پیکان، خودروی قدیمی ایرانی متوقف شد، ایران خودرو به فکر طراحی و تولید خودرویی ملی افتاد که جانشین پیکان شود. قرار بر این بود که خودروی تولید شده با قیمتی مناسب و برای تمامی اقشار جامعه طراحی شود. سمند یکی از این تلاشها برای تولید خودروی ملی بود که البته اگر خیلی جزیی به پروژهی طراحی و ساختش وارد شویم، میبینیم که چندان هم ملی نیست!
دومین خودروی ملی که ایران خودرو نوید ساختنش را داد، رانا بود. خودرویی که از همان ابتدا با حواشی و داستانهای بسیاری روبهرو شد و در همان ابتدای تولید به دلیل اینکه مدیر آن زمان ایران خودرو علاقهای به این خودرو نداشت، راهی انبارها شد. یکی دو سال بعد با تغییر سیاستهای ایران خودرو، رانا مجددا در خط تولید قرار گرفت و این بار حتی ادعا شد که قرار است به بازارهای امریکا هم عرضه شود. اما نتیجه، خودرویی بود که حتی در حد و اندازههای بازار داخلی ایران هم نبود. در سال ۱۳۸۸ وقتی رانا برای اولین بار رونمایی شد قیمت ۱۰ میلیون تومان برایش در نظر گرفته شد. قیمتی نسبتا مناسب که اقشار متوسط جامعه از آن استقبال کردند.
اما در عمل وقتی در سال ۱۳۹۱ ایران خودرو پیشفروش این خودرو را آغاز کرد قیمت رانا بالاتر از ۲۰ میلیون تومان شد که این موضوع با سیاست تولید این خودرو که قرار بود برای اقشار کم درآمد جامعه باشد، منافات داشت. به هر حال رانا، با تمام داستانها، حواشی و حرف و حدیثهایش وارد بازار خودروی ایران شد و مورد استقبال زیادی هم قرار نگرفت. در این مطلب به بررسی رانا و امکانات و ویژگیهای آن خواهیم پرداخت.
در بررسی رانا اولین نکتهای که متوجه میشویم شباهت این خودرو به پژو ۲۰۶ است. در حقیقت ایران خودرو رانا را بر روی پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوقدار ساخته است. عموما ایران خودرو و سایپا برای کم کردن هزینههای ساخت خودروها، از پلتفرمهای مشترک استفاده میکنند تا این خودروها قطعات و لوازم یدکی مشترکی داشته باشند و هزینهی تولید کاهش پیداکند. از نظر طراحی ظاهری به رانا نمرهی قابل قبلی نمیتوان داد.
در بررسی رانا و در بخش طراحی داخل کابین این خودرو، ادامهی شباهتها با پژو ۲۰۶ را شاهدیم. کابین، ساده و به دور از هرگونه خلاقیتی است. همان کنسول سادهی پژو ۲۰۶ که در زمان خودش جذابیت داشت بر روی خودرویی جدیدتر قرار داده شده که حالا از مد افتاده و قدیمی به نظر میرسد. صندلیها با روکش پارچهای هستند و ارگونومی خوبی ندارند.
این صندلیها قابلیت تنظیم ارتفاع دستی دارند. کیفیت متریال استفاده شده در جلو داشبورد و قسمتهای دیگر داخل کابین هم چنگی به دل نمیزند. تصویری که ایران خودرو از رانا ارائه داده بود با محصولی که تولید شد، فرسنگها فاصله داشت و نتیجه خیلی قابل قبول نبود.
در ادامهی بررسی رانا ، به امکانات رفاهی این خودرو میپردازیم. اما نکتهی جالب اینجاست که رانا در حقیقت هیچ آپشن و امکانات رفاهی ندارد! در بروشور امکانات این خودرو، فرمان هیدورلیک، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب و تنظیم برقی آینههای جانبی، چراغهای مه شکن جلو و عقب و سیستم صوتی مجهز با قابلیت پخش MP3 به عنوان آپشن های رفاهی این خودرو معرفی شده است! اینها در واقع حداقل امکاناتی است که یک شرکت خودروسازی باید برای خودروهای خود در نظر بگیرد. اما در اینجا با عنوان آپشنهای رفاهی از آنها یاد میشود!
رانا توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۴ را کسب کند. در بررسی رانا و در بخش امکانات ایمنی، دو کیسهی هوا برای راننده و سرنشین کناری میبینیم. سیستمهای ترمز و پایداری رانا از نوع ABS، EBD و EBA است. سیستم قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر هم از دیگر نکات ایمنی این خودرو است. ایران خودرو برای رانا سیستم قطع سوخت خودکار را هم در نظر گرفته است. کمربند ایمنی سه نقطه ای را هم میتوان از ویژگیهای ایمنی رانا برشمرد. به طور کلی ایران خودرو امکانات ایمنی نسبتا خوبی را در مقایسه با دیگر تولیدات ایرانی، برای رانا در نظر گرفته است.
در بررسی رانا و بخش فنی این خودرو باز هم به نقطهی مشترک دیگری میان پژو 206 و رانا میرسیم. پیشرانهی مشترک! پیشرانهی TU5 یکی از شناختهشده ترین پیشرانهها در صنعت خودروسازی ایران است که بر روی بسیاری از خودروها مخصوصا خانوادهی پژو به کار گرفته شده است. عملکرد این پیشرانه را میتوان نسبتا مثبت ارزیابی کرد. این پیشرانهی 4 سیلندر 16 سوپاپه، حجمی برابر با 1.6 لیتر دارد. این پیشرانه با این حجم توان تولید قدرت 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را دارد.
برای بررسی رانا در بحث نقاط ضعف و قدرت به نکتهی خاصی نمیتوان اشاره کرد. رانا هیچ آپشن رفاهی قابل ذکری ندارد. خودروهای ایرانی هم کلاس رانا، مجهز به تعدادی آپشنهای رفاهی هستند تا خریدار را ترغیب به خرید کنند. اما ایران خودرو با وجود ادعاهای زیاد، برای رانا هیچ هزینهی اضافی نکرده است. کیفیت ساخت رانا بسیار پایین است و این نکته ای است که دهان به دهان چرخیده و باعث افت فروش این خودرو شده است.
کیفیت پایین قطعات و لوازم یدکی رانا در کنار مونتاژ ضعیف این خودرو , که البته مشکل بسیاری از خودروهای ایرانی هم است، استهلاک بالای این خودرو را سبب میشود. سیستم برق رانا هم دچار ضعف هایی است که به مرور خود را نشان میدهد. اما در کنار اینها، رانا چند ویژگی مثبت هم دارد.این خودرو مجهز به یک پیشرانهی خوب و مطمئن است که ایران خودرو با فراغ بال آن را روی بسیاری از تولیداتش استفاده میکند.
در تستهای رانندگی رانا کمی بهتر از پژو ۲۰۶ صندوقدار عمل میکند که شاید دلیلش عملکرد خوب گیربکس این خودرو است. سیستم تعلیق این خودرو هم نسبتا خوب بوده و کاربران از آن رضایت داشتهاند. و اما نکته ی آخر مصرف سوخت این خودرو است. کم مصرف بودن خودرویکی از گزینههای مهم در انتخاب آن است که رانا در این یک مورد سربلند بیرون میآید.
پاسخ ها