kobra khojasteh

kobra khojasteh

9 سوال ضروری که قبل از شروع یک پروژه طراحی وب باید از مشتریان بپرسید


 

۱. کسب و کار خود را در چند جمله توصیف کنید

به عبارت دیگر، بهترین ارائه آسانسوری خود را به ما ارائه دهید.

 

در برخی موارد، ممکن است کسب و کار مشتری شما کاملاً واضح به نظر برسد، اما شما هرگز نباید چیزی را فرض کنید. از آنها بخواهید که کسب و کار خود را در چند جمله کوتاه خلاصه کنند؛ این همان چیزی است که باید بلافاصله پس از ورود بازدیدکنندگان به وب‌سایت جدیدشان، آشکار باشد.

عمیق‌تر هم کاوش کنید. سعی کنید ارزش‌های کلیدی آنها، سطح تجربه‌شان در صنعت، چشم‌اندازشان از آینده و همچنین اندازه، موقعیت مکانی و پیشینه‌شان را کشف کنید.


۲. آیا در حال حاضر وب‌سایت دارید؟ اگر چنین است، چه چیزهایی برای شما مفید/غیرمفید است؟

مگر اینکه از صفر شروع کنید، وب‌سایت فعلی مشتری شما معدنی از اطلاعات است. بفهمید از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده می‌کنند، چه مدت است که آن را دارند و به‌روزرسانی آن چقدر آسان است. چه چیزی را دوست دارند و بی‌صبرانه منتظر دیدن نتیجه چه چیزی هستند؟ آیا می‌توانند گزارش گوگل آنالیتیکس را در اختیار شما قرار دهند؟

با صرف زمانی برای بررسی وب‌سایت فعلی، می‌توانید درباره علایق و عدم علایق مشتری خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، و همچنین از اشتباهاتی که دفعه قبل مرتکب شده‌اند، درس بگیرید.


۳. اهداف شما از این پروژه چیست؟

فکر کردم که باید به‌روزرسانی انجام دهیم — این سایت در کنار رقبای ما قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد.

این جمله‌ای است که اغلب توسط مشتریان تکرار می‌شود. اگرچه بدون شک درست است، اما باید کمی بیشتر بدانید تا بتوانید سایتی واقعاً مؤثر تولید کنید. در این مرحله، باید یک قدم به عقب بردارید و از تخصص خود برای کشف انگیزه‌های مشتری خود استفاده کنید.

تعریف مشتری خود از موفقیت را بپرسید. آیا آنها می‌خواهند تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهند، میانگین اندازه سفارش را بالا ببرند یا کاربران انجمن وب خود را افزایش دهند؟ شاید آنها بخواهند از طریق وبلاگ خود تعامل بیشتری را تشویق کنند، دیده شدن برند خود را افزایش دهند یا مردم را تشویق کنند که در خبرنامه ایمیلی/نسخه آزمایشی رایگان/گزارش سفید و غیره آنها ثبت نام کنند.

با مشخص کردن نقاط درد مشتری و تعیین مسائلی که آنها سعی در حل آنها دارند، شانس بهتری برای ارائه یک راه حل کارآمد خواهید داشت.


۴. مخاطب هدف شما چه کسانی هستند؟

طراحی امری سلیقه‌ای است و زیبایی تا حد زیادی به چشم بیننده بستگی دارد. شما این وب‌سایت را صرفاً برای مشتری خود طراحی نمی‌کنید. این وب‌سایت باید به شدت با کاربران و مخاطبان هدف آنها ارتباط برقرار کند، در غیر این صورت، آنها به سادگی از آن استفاده نخواهند کرد — مخاطبان آنلاین امروزه به دلیل بازار بسیار رقابتی، بسیار بی‌ثبات هستند.

به اطلاعات جمعیت‌شناختی و روان‌شناختی کاربران آنها، مانند عادات مصرف رسانه‌ای، کلمات عامیانه و انتخاب‌های سبک زندگی‌شان، بپردازید. عادات خرید آنها چیست؟ آیا نیاز دارید شکاف بین مخاطبان فعلی و بازار هدف را پر کنید؟ هرچه بیشتر در مورد کاربران نهایی بدانید، بهتر می‌توانید ظاهر، چیدمان و ناوبری وب‌سایت را تعیین کنید.


۵. چه ویژگی‌های خاصی را در سایت می‌خواهید؟

از همان ابتدا مشخص کنید که آیا مشتری شما ویژگی‌های خاصی را می‌خواهد که در وب‌سایت جدیدش گنجانده شود یا خیر. برخی موارد ممکن است واضح باشند. اگر مشتری شما مثلاً یک رستوران را اداره می‌کند، به ساعات کاری و منوی خود نیاز دارد، در حالی که اگر هتل را اداره می‌کند، ممکن است یک فرم رزرو آنلاین بخواهد.

سایر امکانات شامل وبلاگ، چت وب‌سایت، ادغام رسانه‌های اجتماعی، گالری عکس، یک سایت جداگانه برای موبایل یا واکنش‌گرا، ادغام ویدیو یا فرم تماس است. همیشه از همان ابتدا شفاف‌سازی کنید تا از اضافه شدن موارد اضافی که می‌تواند باعث صرف زمان و هزینه برای ادغام در سایت شود، جلوگیری شود.

همچنین باید از مشتری خود بپرسید که آیا مطالب برندسازی یا راهنمای سبکی دارد که باید در طراحی سایت لحاظ شود یا خیر.


۶. چگونه می‌توانیم از شکست جلوگیری کنیم؟

دانستن چیزهایی که مشتری شما دوست ندارد نیز به همان اندازه مهم است. حذف چیزی که در وب‌سایت گنجانده شده است، پس از اینکه در نیمه راه یک پروژه هستید، به همان اندازه اضافه کردن چیزی آزاردهنده، پرهزینه و زمان‌بر است.

از آنها بخواهید وب‌سایت‌های مورد علاقه‌شان را به شما نشان دهند و عناصر طراحی، ویژگی‌ها و سبک‌هایی را که باعث می‌شود از آنها خوششان بیاید، به شما نشان دهند. به این ترتیب، می‌توانید قبل از اینکه وارد جزئیات پروژه شوید، شکست‌های احتمالی را از بین ببرید.


۷. رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟

کشف رقبای اصلی مشتری شما منبع مفید دیگری از اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. هنگامی که آنها رقبای اصلی خود را مشخص کردند، می‌توانید اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید که به شما در طراحی وب کمک کند. به عناصری که در سایت‌های آنها به خوبی کار می‌کنند نگاه کنید و ببینید آیا مواردی وجود دارد که بی‌فایده باشد. هدف شما در اینجا کپی کردن کارهای قبلی نیست، بلکه درس گرفتن از موفقیت‌ها و شکست‌های آنهاست. درخواست از مشتری برای اشاره به چیزهایی که در وب‌سایت‌های رقبای خود دوست دارند و ندارند، یکی دیگر از شاخص‌های مفید برای علاقه‌مندی‌ها و عدم علاقه‌مندی‌های مشتری شماست.


۸. چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می‌کند؟

دانستن نقطه فروش منحصر به فرد مشتری شما به شما کمک می‌کند سایتی طراحی کنید که از رقبای آنها متمایز باشد. در دنیای آنلاین شلوغ، پر سر و صدا و رقابتی، کسب و کارها برای موفقیت باید واقعاً قابل توجه باشند. بنابراین چگونه می‌توانید توجه مردم را هنگام ورود به سایت جلب کنید؟ چگونه می‌توانید آن برداشت اول دشوار را به موفقیت تبدیل کنید؟

لازم نیست چیز خیلی مهمی باشد؛ می‌تواند به سادگی یک مشاوره رایگان یا خدمات عالی به مشتریان باشد. موارد دیگری که کسب‌وکارها را متمایز می‌کند شامل تحویل سریع یا رایگان محصولات، عرضه ارزان‌ترین یا باکیفیت‌ترین محصولات در منطقه خود، داشتن ضمانت یا رویه بازگشت شگفت‌انگیز یا ارائه بسته‌های منحصر به فرد است. با فهمیدن اینکه مشتری شما چگونه با رقبای خود متفاوت است، می‌توانید سایتی ارائه دهید که همین کار را انجام دهد.


۹. محدوده پروژه چیست؟

در نهایت، دامنه پروژه را مشخص کنید. شما به درک روشنی از مهلت نهایی مشتری خود و همچنین هرگونه نقطه عطف کلیدی که می‌خواهد در طول مسیر به آن دست یابد، نیاز دارید — این برای حفظ مسیر پروژه و اطمینان از برآورده کردن انتظارات بسیار مهم است. همچنین باید بودجه را بدانید و مهمتر از آن، مشخص کنید که آیا انعطاف‌پذیری در جدول زمانی و بودجه وجود دارد یا خیر.

همچنین الان زمان آن است که مشخص کنید مخاطبین اصلی شما برای پروژه چه کسانی هستند، و همچنین چه کسی محتوای وب را ارائه می‌دهد تا بتوانید خطوط ارتباطی واضحی برقرار کنید.

kobra khojasteh
kobra khojasteh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋