kobra khojasteh

kobra khojasteh

آدمخواری چیست؟

آدمخواری چیست؟

 

 

 

اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، Cannibalization به معرفی یک محصول یا خدمات جدید اشاره دارد که به طور مستقیم با مجموعه محصولات/خدمات موجود شما رقابت می کند – در نتیجه فروش محصول/خدمت فعلی را کاهش می دهد.

شرکت‌های فناوری اغلب هنگام فکر کردن به آدم‌خواری محصول/خدمات، و به‌ویژه اپل، به ذهنشان خطور می‌کند. استیو جابز: "اگر خودت را آدمخواری نکنی، شخص دیگری این کار را می کند." واضح است که استیو جابز از طرفداران بزرگ  این استراتژی بود. او با معرفی آیپدها، فروش مک بوک را آدم خوار کرد و سپس با معرفی آیفون های بزرگ و قدرتمند، آیپدها را با سرمایه بزرگ کرد.

برای مشاوره سئو سایت در رامسر اینجا کلیک کنید

چرا آدم خواری ضروری است؟

بسیاری از کسب‌وکارها آدم‌خواری را یک استراتژی تهاجمی و اغلب آخرین راه حل می‌دانند، به همین دلیل است که مدیران جدید مرتباً صنایع را مختل می‌کنند. این بی میلی کسب و کارهای سنتی به آدمخواری کردن محصولات/خدمات خود در نهایت منجر به کاهش فروش می شود. علاوه بر این، آنها تاکید زیادی بر کاهش هزینه ها دارند تا به نوعی تلاش کنند و درآمد از دست رفته را جبران کنند.

ما این عدم تمایل به "آدم خواری" را در بسیاری از صنایع دیده ایم. به عنوان مثال، روزنامه‌ها دهه‌ها طول کشید تا از چاپ به دیجیتال بروند، زیرا بخش چاپی کسب‌وکار در آن زمان درآمد بیشتری ایجاد می‌کرد. این نوع تفکر کوتاه مدت بسیاری از شرکت ها و صنایع را به سمت انقراض سوق می دهد.

شکل دیگری از آدمخواری، معرفی یک محصول/خدمت کم‌هزینه است که مستقیماً با محصول/خدمت سودآورتر رقابت می‌کند. یک مثال عالی از این، کسب و کار SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) است که محصول/نسخه رایگان با ویژگی های محدود ارائه می دهد. بسیاری از این مشتریان «نسخه رایگان» هرگز به نسخه پولی ارتقا نخواهند داد، بنابراین آنها محصولات پولی/پریمیوم خود را آدمخوار می کنند.

شکل کمی متفاوت از آدم خواری در صنعت خودرو اتفاق می افتد، به ویژه در مورد خودروسازان لوکس مانند آئودی، مرسدس بنز، بی ام و و لکسوس با معرفی شاسی بلندهای ساب کامپکت. این SUV ها اغلب به طور قابل توجهی ارزان تر و سود کمتری نسبت به SUV های سنتی دارند.

چرا خودروسازان لوکس گزینه‌های کم‌هزینه‌تری را برای مشتریان پیشنهاد می‌کنند؟ یکی، آنها تقاضای مشتریان را برای SUV های ارزان تر، اما با کیفیت بالاتر برآورده می کنند. دو، آنها مانع ورود را کاهش می دهند. سه، این مشتریان سطح ابتدایی در نهایت متقاعد خواهند شد که به سمت وسایل نقلیه با قیمت بالاتر ترغیب شوند. در هر دو مثال، هدف بلندمدت تبدیل مشتریان رایگان یا کم درآمد به مشتریان رده بالاتر (سودآورتر) است.

آیا استراتژی آدم خواری برای کسب و کار شما مناسب است؟

اگر فروش شما در حال کاهش است یا بازار شما در حال کوچک شدن است، در این صورت باید محصولات/خدمات موجود خود را هم خوار کنید. آدم خواری کاهش فروش مستلزم شجاعت است، بنابراین جای تعجب نیست که اکثر کسب و کارها مسیر آسان تری را انتخاب می کنند و بر کاهش هزینه ها تمرکز می کنند.

در اینجا هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد زیرا واقعاً به موقعیت شما بستگی دارد. همانطور که گفته شد، گزینه ساده تر همیشه بهترین گزینه نیست.

 

kobra khojasteh
kobra khojasteh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋