helia70

helia70

پرتو کلینیک - درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر partoclinic.com
توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

لیزر بواسیر: راهکاری نوین برای درمان هموروئید

عمل لیزر بواسیر چگونه است + نظرات کسانی که تجربه عمل داشتند

به گزارش سایت ایران مدیکال

عمل بواسیر با لیزر یک روش سرپایی و کم تهاجمی است. درمان به وسیله پرتو لیزر ظریف برای برداشتن بافت هموروئید است. بافت های سالم اطراف بدون آسیب باقی می مانند.

معمولاً بیماران لیزر را برای درمان بواسیر به دلیل مزایای زیادی که دارد، ترجیح می دهند. در سراسر دنیا هر ساله افراد زیادی به بواسیر دچار می شوند، بیماری که در نتیجه استرس، بی خوابی، یبوست و تمایل روزافزون به فست فود همراه با سبک زندگی بی تحرک شهرنشینان در حال گسترش است.

 

بواسیر رگ های خونی بزرگ و برآمده هستند که به آن هموروئید نیز می گویند، در داخل و اطراف مقعد ایجاد می شود و ناحیه تحتانی رکتوم را آلوده می کند. هم در داخل و هم در خارج از مقعد رشد می کند.

هموروئید داخلی در داخل مقعد است. هموروئید خارجی در قسمت تحتانی رکتوم است. بواسیر داخلی بر اساس شدت به چهار نوع تقسیم می شود:

  • درجه یک فقط با خونریزی و بدون افتادگی
  • درجه دوم با پرولاپس اما خودبه خود کوچک می شود
  • درجه سوم با پرولاپس و نیاز به داخل بردن با دست
  • درجه چهارم با پرولاپس دائمی که با دست هم به داخل نمی رود.

برای درمان بواسیر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

قطعا داشتن بورد تخصصی جراحی در یکی از حوزه‌های زیر از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب پزشک یا دکتر متخصص هموروئید می‌باشد که باید در نظر بگیرید:

  • جراح عمومی
  • جراح متخصص گوارش

جراح عمومی یا گوارش باید تجربه و تخصص کافی در زمینه درمان بیماری‌های مقعد و نشیمنگاه را داشته باشد، زیرا تشخیص درست بخش مهمی از درمان است.

نقل قول شده از کلینیک پایتخت

علل

علل بواسیر

رگ های خونی اطراف راست روده یا مقعد زمانی که به شدت تحت فشار قرار می گیرند، بواسیر ایجاد می شود. عادات بی ضرر مختلف می تواند منجر به ایجاد بواسیر شود، شرایطی مانند رژیم غذایی ناسالم یا نشستن طولانی مدت.
 شرایطی که خطر ایجاد بواسیر را بیشتر افزایش می دهد:

  • اسهال
  • یبوست
  • ورزش های سنگین
  • بارداری
  • چاقی
  • رابطه مقعدی
  • نشستن طولانی مدت در دستشویی

علائم بواسیر

به نقل از سایت my.clevelandclinic.org

Internal hemorrhoids rarely cause pain (and typically can’t be felt) unless they prolapse. Many people with internal hemorrhoids don’t know they have them because they don’t have symptoms

ترجمه متن بالا: بواسیر داخلی به ندرت باعث درد می شود (و معمولاً قابل احساس نیست) مگر اینکه پرولاپس شده باشد. بسیاری از افراد مبتلا به هموروئید داخلی نمی دانند که به آن مبتلا هستند زیرا علائمی ندارند.

بواسیر بر اساس نوع و شکل متفاوت است. برخی از علائم رایج عبارتند از:

  • توده های بیرون زده حساس در اطراف مقعد
  • خارش مقعد
  • درد مقعدی
  • خونریزی مقعدی در صورت وجود توده های داخلی

گزینه های درمان بواسیر

درمان بواسیر

درمان بواسیر بر اساس شدت آن متفاوت است. برخی از گزینه های اصلی درمان عبارتند از:

درمان خانگی بواسیر: برای هموروئیدهای خفیف نتیجه بخش است و شامل هیدراته ماندن،غذاهای غنی از فیبر و پرهیز از فشار به روده ها است.
داروها شامل مسکن های بدون نسخه و نرم کننده های مدفوع 
گزینه های درمان سریع بواسیر شامل داروها، پمادها و شیاف ها هستند.
برای درمان هموروئیدهای بزرگتر و شدیدتر، جراحی و عمل لیزر بواسیر توصیه می شود.

عمل بواسیر با لیزر چگونه است؟

جراحی هموروئید با لیزر یک روش لاپاراسکوپی سرپایی و کم تهاجمی است. عمل جراحی های سنتی معایب متعددی دارند مثل زمان طولانی نقاهت و بهبودی و درد پس از جراحی. همچنین در این روش ها عوارض بعد از جراحی نیز وجود دارد.

مزایای عمل لیزر بواسیر

درمان بواسیر با لیزر مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • بدون درد: لیزر درمانی یک روش درمانی بدون درد و آسان است. برش لیزری که با پرتوها انجام می شود در مقایسه با جراحی که از چاقو و تیغ جراحی استفاده می شود درد بسیار کمتری دارد.
    اکثر بیماران در حین لیزر بواسیر هیچ دردی را تجربه نمی کنند. اما در حین جراحی سنتی که با بیهوشی می باشد، پس از از این رفتن اثر بیهوشی بعد از عمل، بیمار احساس درد می کند. درد لیزر بواسیر به طور قابل توجهی کمتر از جراحی است.
  • لیزر ایمن تر و سریع تر است: جراحی های مرسوم اغلب با روش های پیچیده باعث آسیب به بافت های بدن می شود. اما جراحی لیزری یک گزینه بسیار ایمن‌تر، سریع‌تر و موثر برای از بین بردن بواسیرها است. لیزر نیازی به استفاده از دود، تیغ، چاقو یا بخار در فرآیند درمان ندارد. 
  • حداقل خونریزی: برخلاف جراحی های باز، از دست دادن خون در جراحی با لیزر بسیار کمتر است. بنابراین ترس از عفونت یا از دست دادن خون در طول درمان با لیزر را نداشته باشید. پرتوهای لیزر بافت بواسیر را برش داده و تا حدی بافت خون مرده را مهر و موم می کنند. این به معنای حداقل از دست دادن خون است. آب بندی بیشتر احتمال عفونت را کاهش می دهد. هیچ آسیبی به بافت وارد نمی شود. برش بی خطر است و درمان بی خطرتر است.
  • درمان سریع تر: جراحی بواسیر با لیزر به سرعت انجام می شود. مدت زمان درمان بسیار کم است. زمان صرف شده برای لیزر بواسیر معمولاً 30 دقیقه می باشد. اما اگر تعداد توده ها بیشتر باشد، ممکن است 1-2 ساعت طول بکشد. زمان عمل با لیزر در مقایسه با جراحی های سنتی بسیار کمتر است. 
  • بهبود سریع تر: پس از اتمام عمل لیزر بواسیر، بیمار می تواند به خانه برود. به طور کلی درمان با لیزر بواسیر نیازی به اقامت و بستری در بیمارستان ندارد و فرد می تواند به زودی پس از جراحی فعالیت های عادی خود را از سر بگیرد.
    بهبودی پس از لیزر هموروئید بسیار سریع است و به محض اتمام عمل شروع می شود. از دست دادن خون کمتر است و احتمال عفونت کمتر است. در نتیجه زمان بهبودی کلی کاهش می یابد.
  • لیزر روش ساده تری است: انجام لیزر بواسیر ساده بوده و جراح در مقایسه با جراحی باز کنترل بیشتری دارد. از سوی دیگر، جراحی های باز سنتی بسیار دستی هستند و خطر بیشتری دارد. همچنین درصد موفقیت روش لیزر نسبت به جراحی بالاتر است. در جراحی باز، خطر باز شدن بریدگی یا عفونت زخم بیشتر است. این مسائل در عمل لیزر وجود ندارد. 
  • عود مجدد: عود بواسیر بعد از لیزر نادر است. از آنجایی که هیچ بریدگی یا عفونت خارجی ای وجود ندارد خطر عود هم کم است.
  • عفونت بعد از جراحی: عفونت بعد از عمل لیزری بواسیر نادر است. هیچ بریدگی، زخم خارجی یا داخلی وجود ندارد. برش از طریق پرتو لیزر است. به این ترتیب، هیچ عفونتی پس از جراحی رخ نمی دهد.

معایب لیزر بواسیر

هیچ عمل و جراحی عاری از اشکال نیست. عمل لیزری بواسیر نیز دارای معایبی است:

تجهیزات گران قیمت: عمل لیزر بواسیر به تجهیزات با کیفیت و پیشرفته تری نیاز دارد. فقط کلینیک های خصوصی این امکانات را دارند. یافتن گزینه های جراحی لیزری قابل اعتماد و مقرون به صرفه اغلب دشوار است.
آموزش: جراحانی که جراحی با لیزر را انجام می دهند باید آموزش های لازم را داشته باشند. جراحان آموزش ندیده می توانند عوارض و آسیب برای بیمار ایجاد کنند. بنابراین باید اعتبار و تجربه جراح را قبل از عمل بررسی کنید.

خونریزی غیر قابل کنترل: جراحی لیزر در موارد نادر می تواند باعث خونریزی غیر قابل کنترل شود. بافت های سالم می توانند تحت تاثیر قرار گیرند و آسیب قابل توجهی ایجاد کند.
فیبروز: پرتوهای لیزر می توانند باعث فیبروز بافت شوند و یا در آینده می تواند منجر به شکاف بافتی شود. این یک عارضه ثانویه در جراحی های لیزری است.

تجربه و نظرات کسانی که عمل بواسیر با لیزر را انجام داده اند: 

من بعد از بارداری و زایمان به بواسیر مبتلا شدم و چند ماه پماد آنتی هموروئید و قرص و داروهای ملین مثل سی لاکس مصرف کردم ولی خیلی تاثیری نداشت و مجدد درد بواسیر شروع می شد بنابراین یک روز در عرض نیم ساعت با لیزر برای همیشه درمان شدم و هیچ دردی حین عمل به جز درد کم آمپول بی حسی موضعی نداشتم.

بعد از لیزر هم یک روز فقط در منزل استراحت کردم و تا یک هفته روزی 20 دقیقه داخل لگن آب گرم نشستم الان یک سال از عمل بواسیر من با لیزر گذشته و هیچ مشکلی در دفع و اجابت مزاج ندارم. البته خیلی مراقبم که یبوست نگیرم چون پزشک هم گفت در صورت داشتن یبوست امکان عود مجدد بیماری است. فیبر و آب بیشتری مصرف می کنم و پیاده روی و تحرک دارم. 

پیشگیری از بواسیر

بواسیر چیست

جلوگیری از ایجاد بواسیر بسیار آسان است. برای دفع آسان باید مدفوع را نرم نگه دارید. راه های پیشگیری از بواسیر عبارتند از:

  • مصرف غذاهای پر فیبر مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه ها 
  • مصرف بیشتر مایعات، آب و آب میوه
  • استفاده از مکمل های فیبر
  • هنگام دفع مدفوع از زور زدن خودداری کنید
  • ورزش کنید و فعال بمانید
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید

نتیجه گیری

در صورت بروز علائمی که گفته شد و مشکلات شدید بواسیر، به پزشک متخصص جراح عمومی مراجعه کنید.به علائمی مانند احساس سوزش، خارش یا فشار در حرکات روده توجه کنید. علائم یبوست مزمن را نادیده نگیرید. در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

helia70
helia70 پرتو کلینیک - درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر partoclinic.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋