helia70

helia70

پرتو کلینیک - درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر partoclinic.com
توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

اندازه نرمال آلت تناسلی در مردان چقدر است؟

اندام هایی که دستگاه تناسلی مرد را تشکیل می دهند کارهای زیر را انجام می دهند:

  • تولید، نگهداری و انتقال سلول های اسپرم و منی. سلول های اسپرم سلول های تولید مثل مردانه هستند. منی مایع محافظ اطراف اسپرم است.
  • ترشح اسپرم
  • تولید و ترشح هورمون های جنسی مردانه.

تولید مثل اتفاقی است که میان تمامی موجودات زنده رخ می دهد و در انسان ها نیز این اتفاق به کمک دستگاه تناسلی زن و مرد باهم برای تولد فرزند رقم می خورد. اولین جایی که اسپرم مرد و تخمک زن بهم میرسند و جنین را تشکیل می دهند، در دستگاه تناسلی زن می باشد.
برای درک بهتر میزان تاثیر بهداشت جنسی مردان در باروری آن ها و پیشگیری از انواع بیماری های الت تناسلی مردانه مثل زگیل تناسلی مردان خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم:

 

دستگاه تولید مثل و ادراری مردان در همان دستگاه تناسلی آن ها به همراه سایر اندام ها تشکیل می شود. از وظایف این اندام ها می توان به ترشح و تولید هورمون های جنسی در مردان، تولید اسپرم و منی و خالی کردن آن در دستگاه تناسلی زن اشاره نمود.
آلت تناسلی مردان یک عضو بدون غضروف و استخوان در بدن آن ها می باشد که به هنگام تحریک جنسی به حالت نعوظ شده تبدیل می شود و اماده برقراری رابطه جنسی می شود.
پایانه های عصبی زیادی با حساسیت بالا در الت تناسلی مرد وجود دارند که به او کمک می کنند تا به اوج لذت جنسی برسد.

بخش خارجی آلت تناسلی مردان چه اجزایی دارد

رشد آلت تناسلی مردان

بخش خارجی آلت تناسلی مرد (به انگلیسی Penis) شامل خود آلت، بیضه ها و کیسه بیضه می شود.آلت مردانه سه بخش ریشه، بدنه و کلاهک را شامل می شود. در حالت ارگاسم، منی که دارای اسپرم است از سر الت به داخل واژن زن ریخته می شود که به آن انزال نیز گفته می شود.
بیشتر دستگاه تناسلی مردان در قسمت خارجی حفره شکمی یا لگن شما قرار دارد.

آلت تناسلی

  • Root : ریشه الت تناسلی مرد به دیواره شکم وصل شده است.
  • Shaft : بدنه آلت نیز به شکل لوله و استوانه می باشد که در هنگام تحریک پر از خون می شود و سفت و عمود می شود (برای وارد شدن به واژن زن آماده می شود) از آنجایی که  پوست آلت شل و انعطاف‌پذیر است در هنگام نعوظ تغییر سایز پیدا می کند.
  • کلاهک آلت تناسلی مرد: انتهای آلت می باشد که بیشترین پایانه های اعصاب آنجست و به همین دلیل جزو نقاط حساس بدن مردان شناخته می شود. کلاهک یا سر آلت یک پوست شل دارد که با ختنه کردن برداشته می شود. همچنین خروج ادرار مردان نیز از نوک کلاهک می باشد.

در بیشتر افراد، دهانه مجرای ادرار در نوک کلاهک قرار دارد. مجرای ادرار، ادرار و مایع منی را از بدن شما خارج می کند. منی حاوی اسپرم است. هنگامی که به اوج لذت جنسی (ارگاسم) می رسید، منی را از انتهای آلت تناسلی خود خارج می کنید (انزال)

بیضه ها

بیضه ها اندام های بیرونی به شکل بیضی هستند که ۲ عدد بوده و معمولاً اندازه یک زیتون بزرگ هستند. بیضه ها داخل کیسه بیضه قرار گرفته اند. تولید اسپرم و ساخت هورمون مردانه تستوسترون دو وظیفه اصلی بیضه ها می باشد. در داخل بیضه ها، میلیون ها لوله کوچک وجود دارد که به لوله های اسپرم ساز معروف هستند و طی عملیاتی به نام اسپرماتوژنز، اسپرم را تولید می کنند.

کیسه بیضه ها

کیسه ای با پوست شل که در پشت الت به حالت آویزان بوده و وظیفه محافظت از بیضه ها و کنترل دما را بر عهده دارد.
برای رشد طبیعی اسپرم، بیضه ها باید در دمای کمی خنک تر از دمای بدن باشند (بین ۹۷ تا ۹۹ درجه فارنهایت یا ۳۶ تا ۳۷ درجه سانتیگراد). ماهیچه های مخصوص در دیواره کیسه بیضه به آن اجازه می دهند منقبض شود (سفت شود) و شل شود. کیسه بیضه شما منقبض می شود تا بیضه ها را برای گرما و محافظت به بدن نزدیکتر کند و موقعی که بیضه ها باید گرم شوند یا نیاز به محافظت دارند، عضلات موجود در کیسه با انقباض خود بیضه ها را به بدن نزدیک می کنند.

اندام های داخلی دستگاه تناسلی مردان

قسمت های داخلی دستگاه تناسلی مردان یا اندام های جانبی نیز در داخل دستگاه تناسلی بوده و با چشم دیده نمی شوند. این اندام ها که تاثیر پر رنگی در تولید مثل مردان دارند شامل مجاری انزال، لوله منی بر، کیسه منی، مجاری ادرار و غده پروستات می شود.

  • لوله اسپرم بر، اسپرمهای آماده را برای انزال به مجرای ادراری انتقال می دهد.
  • مجرای انزال که از داخل پروستات گذر کرده و داخل مجرای ادراری باز می شود. در واقع هنگام انزال، منی از پروستات رد شده و از نوک آلت خارج می شود.
  • اپیدیدیم: بلوغ و ذخیره اسپرم: هنگامی که اسپرم در بیضه ها تولید می شود، برای  بلوغ و ذخیره‌سازی به اپیدیدیم منتقل می شود. اپیدیدیم لوله ای است که در پشت هر بیضه قرار دارد. این ساختار به اسپرم اجازه می دهد تا تحرک و عملکرد مورد نیاز برای لقاح را به دست‌آورد. علاوه بر این، به عنوان یک مکان ذخیره موقت برای اسپرم های بالغ تا زمان انزال عمل می کند.
  • مجرای ادرار نیز لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج بدن انتقال می دهد.موقعی که آلت تناسلی در رابطه جنسی به حالت نعوظ درآمده، ادرار در مجرای ادرار مسدود شده و مرد موقع انزال مطمئن می شود که فقط منی از او خارج می شود. بنابراین مجرای ادراری در انزال نیز نقش دارد.
  • کیسه منی که ترشحات آن حدود ۶۰% از مایع منی را تشکیل می دهد و حمل و انرژی اسپرم ها را به عهده دارد. مایع کیسه های منی، سرشار از قند فروکتوز بوده که برای انرژی اسپرم ها در جهت حرکت به سمت تخمک استفاده می شود.همچنین به دلیل اینکه ترشحات این کیسه ها قلیایی هستند باعث حفاظت از اسپرم ها در محیط اسیدی واژن می شود.
  • پروستات که زیر مثانه و ابتدای رکتوم می باشد در مردان سالم و بالغ از گردو کمی بزرگ‌تر و نهایت ۱۶ گرم وزن دارد. اگر اسپرم به همراه مایع پروستات خارج شود امکان بقای بیشتری دارند. پروستات برای کارکرد بهتر به هورمونهای مردانه مثل تستوسترون نیاز دارد که این هورمون در بیضه تولید می شود.

پروستات غده ای به اندازه گردو است که در زیر مثانه، جلوی راست روده قرار دارد و مایع اضافی به انزال اضافه می کند که به تغذیه اسپرم کمک می کند. مجرای ادرار از مرکز غده پروستات می گذرد.

بیماری های آلت تناسلی مردان

بیماری های دستگاه تناسلی مردان

همانند هر اندام دیگری آلت تناسلی مردان نیز ممکن است دچار بیماری هایی مثل اختلالات کیسه بیضه، بیماری های مقاربتی مثل زگیل تناسلی و … شود.
۱- ضربه به بیضه و یا پیچ خوردن آن باعث درد شدید بیضه می شود و اگر پیچ خوردگی به حدی باشد که باعث قطع خونرسانی شود باید سریعاً و اورژانسی جراحی انجام شود.
۲- واریکوسل نیز معمولاً در سن بلوغ برای پسران اتفاق می افتد و باعث آسیب بیضه و کاهش تولید اسپرم می شود. حالتی است که سیاهرگ به صورت غیرطبیعی ورم کند.
۳- سرطان پروستات که دومین سرطان شایع میان مردان است. در مراحل اولیه معمولاً قابل درمان است اما علائم خاصی در ابتدا ندارد. نشانه های شایع آن شامل موارد زیر است:

  • توده ها یا زخم ها در قسمت های خارجی دستگاه تناسلی
  • درد یا تورم
  • درد یا ناراحتی در اطراف کشاله ران یا پایین شکم
  • خون در منی شما (هماتوسپرمی)
  • خون در ادرار شما (هماچوری)
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن (دیسوریا)
  • از دست دادن کنترل مثانه (بی اختیاری ادرار)
  • ناتوانی در ایجاد و حفظ نعوظ به اندازه کافی برای مقاربت جنسی
  • تکرر ادرار مخصوصاً شب ها
  • درد موقع انزال

سایر بیماری های آلت تناسلی مردان شامل عفونت دستگاه تناسلی مردان، سرطان بیضه، فتق ران، هیدروسل، جوش روی آلت، مولوسکوم کونتاژیوزوم یا زگیل آبکی،میکروپنیس (آلت مردانه کوچک شده)، پارافیموز(کشیده شدن پوست ختنه گاه در مردان ختنه نشده) می باشد که مواردی مثل عدم رعایت بهداشت جنسی و بهداشت ناحیه تناسلی، روابط جنسی پرخطر ریسک ابتلا به آن را افزایش می دهد.

اندازه نرمال آلت تناسلی در مردان چقدر است؟

اندازه نرمال اندام تناسلی مردانه

مطالعات نشان می دهد که آلت تناسلی به طور متوسط در حالت شل (نرم) حدود (۸٫۹ سانتی‌متر) و در حالت نعوظ کمی بیشتر از (۱۳ سانتی‌متر) است.

اندازه الت تناسلی در مردان مثل قد افراد به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال سایز آلت تناسلی در کشورهای مختلف متفاوت است. میانگین اندازه آلت مردان ایرانی نیز  ۱۱/۹۵ سانتی‌متر می باشد.
نتایج تحقیقات در مورد اندازه استاندارد آلت تناسلی مرد به شرح زیر می باشد:

  • طول شل: آلت تناسلی شل به طور متوسط حدود ۳٫۶۱ اینچ (۹٫۱۶ سانتی‌متر) است.
  • طول نعوظ: میانگین آلت تناسلی در حالت نعوظ تقریباً ۵٫۱۶ اینچ (۱۳٫۱۲ سانتی‌متر) است.
  • قطر دور: متوسط دور آلت تناسلی در حالت نعوظ تقریباً ۴٫۵۹ اینچ (۱۱٫۶۶ سانتی‌متر) است.

همچنین مطالعات نشان داده که هیچ ارتباطی بین اندازه آلت تناسلی و قد و وزن و سن وجود ندارد.

آیا اندازه آلت تناسلی مردان در روابط جنسی آنها تاثیر گذار است؟

تاثیر سایز اندام تناسلی بر رابطه جنسی

خیر. برخی کلیشه های اشتباه موجب شده که برخی مردان گمان کنند اندازه آلت شان رضایت شریک جنسی شان را جلب نمی کند در صورتی که ۷ الی ۸ سانت اول واژن بیشترین حساسیت و عصب ها را دارد به همین دلیل هر آلتی که زیر ۱۰ سانتی‌متر هم باشد برای کسب رضایت جنسی کفایت می کند و لازم نیست نگران اندازه و طول آلت تناسلی خود باشید.


برای برخی از افراد، اندازه آلت تناسلی آنها می تواند به طور قابل توجهی بر عزت نفس و تصویر بدنی آنها تاثیر بگذارد. بهتر است بدانید که اعتماد به نفس و ارتباط ۲ عامل مهم در رضایت جنسی هستند که اغلب بر نگرانی‌های مربوط به سایز غلبه دارند.

روش های بزرگ کردن آلت تناسلی مردانه

بزرگ کردن آلت تناسلی

در مورد آلت های خیلی کوچک، جراحی و درمان هورمونی می تواند باعث بزرگ شدن آلت شود. برخی مردان نیز سندروم PDD (کوچک بودن الت تناسلی) دارند که در واقع آلت کوچکی ندارند بلکه بیشتر نگران کوچک بودن آلت تناسلی خود هستند و در حالی که ممکن است اندازه استاندارد و طبیعی داشته باشد دائم از سایز آلت خود شرمنده و خجالت زده هستند. درمان برای بزرگتر شدن آلت تناسلی از طرف پزشکان تنها در صورتی توصیه می شود که طول آلت در حالت خوابیده کمتر از ۴ سانتی‌متر و در حالت نعوظ نیز کمتر از ۷ سانتی‌متر باشد.

سوالات متداول درباره آلت تناسلی مردان و سایز نرمال آن

امکان رشد آلت تناسلی تا چه سنی برای مردان وجود دارد؟

از سن بلوغ و ۱۲ سالگی رشد آلت تناسلی شروع می شود و بعد از پایان بلوغ و سن ۱۸ تا ۲۱ سالگی دیگر رشد نمی کند.

اگر از دستگاه تناسلی مرد خون بیاید خطرناک است؟

ممکن است نشانه التهاب، عفونت و یا آسیب هریک از اندام های دستگاه تناسلی مثل بیضه ها، پروستات، اپیدیدیم، وزیکول‌های منی و وازدفران باشد.

برای کوچک آلت تناسلی مردان یا میکروپنیس درمانی وجود دارد؟

بله تستوسترون درمانی و جراحی

helia70
helia70 پرتو کلینیک - درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر partoclinic.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋