جای دنج

جای دنج

سلام؛ من نماینده جای دنج در آیدات هستم! اینجا سعی میکنم تا پستهای خوبی رو با شماها به اشتراک بزارم. jayedenj.ir

حکم خرید زمین غصبی چیست؟ زمین غصبی چیه؟

حکم خرید زمین غصبی شاید موضوعی باشد که اکثریت شمایی که الان در حال مطالعه این صفحه هستید، پیگیر جواب آن باشید؛ همانطور که میدانید، تیم ما در زمینه خرید و فروش زمین و ملک در شهرستان محمودآباد فعالیت میکند و طبق اسناد موجود، برخی از زمین های این شهرستان به صورت غصبی هستند.

وقتی این موضوع با متقاضاین خرید زمین و ملک درمیان گذاشته میشود، این سوال را همیشه از ما میپرسند که زمین های غصبی چه زمینی هستند و یا اینکه حکم خرید ملک غصبی چیست؟

در ادامه این مقاله، ما قصد داریم تا اطلاعات کاملی را درباره این موضوع، در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

همه چیز درباره حکم خرید زمین غصبی

 اگر حوصله مطالعه کامل این مقاله را ندارید، باید بگویم که در کل میتوان اینطور گفت که حکم خرید زمین غصبی، حرام است! ولی در ادامه قصد داریم تا اطلاعات بیشتری را درباره این موضوع، در اختیار شما قرار دهیم.
پس اگر وقت و حوصله مطالعه را دارید، پیشنهاد میکنم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید
قبل از اینکه بخواهیم به سراغ توضیح کامل و دقیق درباره حکم زمین های غصبی برویم، اول از همه باید اطلاعات کاملی را درباره خود کلمه غصبی داشته باشیم و بدانیم که اصلا چرا به بعضی از زمین و ملک ها، کلمه غصبی میچسبانند.

 

غصبی یعنی چه؟

طبق اطلاعاتی که از سایت آبادیس موجود است، غصبی درواقع به اموالی گفته میشود که برخلاف رضایت صاحب مال و به زور گرفته شده باشد. حالا هیچ فرقی هم در بین اموال ندارد؛ یعنی مثلا اینطور نیست که بگویم زمین جزو اموال غصبی محسوب نمیشود!

 

زمین غصبی چیست؟

حالا که با معنی کلمه غصبی آشنا شدیم، بهتر است که برگردیم سر موضوع اصلی خودمان، یعنی حکم خرید زمین غصبی و ببینیم که زمین غصبی چیست؟!

طبق توضیحاتی که در بالا گفتیم، میتوان متوجه شد که زمین های غصبی به زمین هایی گفته میشود که شخص، اشخاص، سازمان و هر شخص حقوقی و حقیقی، آن را به صورت اجباری و برخلاف صاحب زمین، به دست آورده باشد. در این لحظه میگوییم که زمین توسط فلانی غصب شده!

 

مکان غصبی کجاست؟

جواب مکان غصبی کجاست هم دقیقا به مانند جواب زمین غصبی است؛ درواقع هر مکانی که به زور و برخلاف رضایت صاحب آن مکان اخذ شده باشد را مکان غصبی میگویند.

 

حکم نماز در زمین غصبی چیست؟

حکم نماز در زمین غصبی هم میتوان رابطه مستقیمی را موضوع حکم خرید زمین غصبی داشته باشد؛ برای همین توضیحی درباره این مورد هم ارائه میدهیم.

در این لحظه، شما باید چند مورد را بررسی کنید؛ اکثریت به صورت کلی جواب میدهند که حکم نماز در زمین غصبی حرام است و نمازی که خواندند، اصلا درست نیست و باید مجددا قضای آن را به جا بیاورند.

البته این حرف تا حدودی درست است! ولی باید یکسری مواردی را ابتدا بررسی کنید.

برای مثال فرض کنید که شما نمیدانید که این ملک یا زمینی که در آن در حال نماز خواندن هستید، غصبی است! در این لحظه هم نماز شما باطل میشود؟ قطعا نه! خدای ما بسیار رحمان و رحیم است و اگر شما اطلاعی از غصبی بودن زمین نداشته باشید، قطعا نماز شما را قبول میکند.

البته یک موردی هم هست؛ آن هم اینکه اگر شما بعدا متوجه شوید که در زمین غصبی یا ملک غصبی نماز خواندید، باید قضای آن را به جا بیاورید و اگر امکانش وجود داشت، باید از صاحب زمین رضایت بگیرید.

ولی خب اگر شما بدانید که در حال نماز خواندن بر روی زمین غصبی هستید، قطعا نماز شما درست نیست و حتی در حال مرتکب شدن گناه هستید!

 

حکم زراعت در زمین غصبی چیست؟

در ادامه بحث حکم خرید زمین غصبی، میرسیم به یکی دیگر از رایج ترین ابهامات، یعنی حکم زراعت در زمین غصبی!

حکم این موضوع هم هیچ فرقی را موضوع بالا، (نماز در زمین غصبی) ندارد. خوب شما اگر میدانید که زمینی که در آن، در حال کشت و زراعت هستید غصبی است، کار اشتباهی انجام میدهید و درواقع در حال مرتکب شدن به گناه هستید.

ولی اگر در جریان نیستید که معمولا هم بعید به نظر میرسد، مشکلی ندارد؛ ولی به محض متوجه شدن، باید از صاحب زمین رضایت بگیرید.

التبه در ادامه این بخش، ما یک ویدئویی را هم برای شما قرار میدهیم که درباره حکم زراعت در زمین غصبی است؛ در این ویدئو یک دقیقه، به صورت کامل درباره این موضوع صحبت شده:

https://www.aparat.com/v/bkCwY

 

حکم زندگی در خانه غصبی

حکم زندگی در خانه غصبی هم فرقی با موارد بالا ندارد و دقیقا به مانند هم هستند؛ ولی اگر شما یک راست به سراغ دنبال جواب خانه غصبی یعنی چه هستید، یک توضیح کوتاهی را ارائه میدهیم تا مجبور نباشید که به سراغ مطالعه کامل این مقاله بروید.

اگر شما از غصبی بودن خانه مطلع باشید، در حال ارتکاب گناه هستید؛ ولی اگر در جریان نیستید و هیچ اطلاعی از غصبی ملک ندارید، هیچ مشکلی ندارد.

ولی به محض مطلع شدن از وضعیت غصبی بودن ملک یا خانه، باید به دنبال رضایت از صاحب خانه باشید.

 

تصرف عدوانی زمین چیست؟

اول از همه به شما بگویم که ما اطلاعات کاملی درباره این موضوع نداریم؛ برای همین شاید اطلاعاتی که در این بخش و مربوط به تصرف عدوانی زمین به شما ارائه میدهیم، ناقص باشد. ولی تا جایی که ما متوجه شدیم، تصرف عدوانی زمین همان زمین های غصبی هستند که حالا در حقوق، آن را با اسم تصرف عدوانی میشناسند.

یعنی اگر شخصی اقدام به تصرف زمین شخص دیگری بکند، صاحب اصلی زمین میتواند شکایتی مبنی بر تصرف عدوانی زمین را به دادگاه ارائه دهد!

 

جای دنج
جای دنج سلام؛ من نماینده جای دنج در آیدات هستم! اینجا سعی میکنم تا پستهای خوبی رو با شماها به اشتراک بزارم. jayedenj.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋