javad.of.sharify

javad.of.sharify

سلامت روحی و آرامش

کلافگی ، خستگی مفرط ، زود از کوره در رفتن ، عصبی شدن و خشمگین شدن ، افسردگی ، اضطراب ، ناامیدی و.... اینا بعضی از حالات و رفتارهایین که تو زندگی امروزه شاهده اونیم و در افراد مختلف میزان اون متفاوته و متاسفانه روز به روز در حال افزایشه . اما علت این ناملایمات و ناهنجاری های چیه ؟؟ چطور میشه این رفتارها رو کاهش داد و کنترل کرد؟

 


چرا در حال رانندگی در اثر یه اشتباه راننده مقابل زود جوش میاریم و خودشو و خونوادشو با کلمات و جملاتی  مورد عنایت قرار میدیم ؟؟  و یا گاهی دستمون ناخودآگاه میره سمت قفل فرمون ؟ ؟
چرا تو زندگی گاهی با یه اختلاف جزئی با همسرمون جوش میاریم و آمپر می چسبونیم؟ چرا وقتی یه نفر ازمون یه آدرس می پرسه تند و بی حوصله بهش جواب میدیم ؟؟
چرا به خاطر جای پارک ماشینمون بداخلاقی می کنیم و با طرف مقابل درگیر میشم؟
چرا بعضی وقتا از درون احساس پوسیدگی می کنیم و امیدی به فردا نداریم ؟؟
در پاسخ به همه این چراها ، عوامل زیادی میتونن دخیل باشین . عواملی که گاهی بعضی هاشون رو خودمون باعث میشیم و گاهی محیط و اطرافیان و یا شرایط زندگیمون . 
بعضی از شرایط رو نمیشه تغییر داد و یه جورایی از کنترل ما خارجه اما خیلی از روفتارها رو اگه تغییر بدیم و سبک زندگیمون رو عوض کنیم شاید خیلی از ناملایماتی که گفتیم حذف بشه . 
در اینجا به برخی موارد که باعث ایجاد ناهنجاری های یاد شده میشه اشاره می کنیم.
1-    محیط کار : محیط کاری بعضی از افراد طوریه که می تونه روی سیستم عصبی تاثیر منفی بذاره . مثلا محیط کاری که سروصدای زیادی داره و یا تنش و استرس زیادی داره می تونه روی روح و روان تاثیر بدی داشته باشه . به عنوان مثال کار کردن در یه کارخونه و یا تولیدی که پر از سروصدای دستگاههای مختلفه تاثیر بدی روی سلامت روحی و آرامش داره . این افراد لازمه از طرق مختلف آرامش رو به دست بیارن و در صورتی که محیط کار واسشون غیرقابل تحمله و به خاطر شرایط کار اعصاب ضعیفی دارن بهتره شغلشون رو تغییر بدن.
2-    محیط منزل : منزل هم می تونه در سلامت روحی و آرامش تاثیر خوب و یا بدی داشته باشه . منزلی که بسیار بی نظم و آلوده اس و گرد و غبار روی قسسمت ها مختلف رو پوشونده قطعاً تاثیر بدی رو در روحیه انسان ایجاد می کنه . بهتره با نظافت منزل و مرتب کردن قسمت های مختلف شادی و سلامت روحی رو افزایش بدیم ، برای نظافت منزل میشه از شرکت خدماتی و نظافتی کمک گرفت . در واقع با شرکت با اعزام نظافتچی در زمان تعیین شده ، ما رو در امر نظافت منزل یاری میده .
3-    خوراک : مواد غذایی و خوراکی ها هم می تونن در حالت انسان مؤثر باشن . خوردن مغذها به صورت مرتب تاثیر خوبی روی عملکرد مغز انسان داره . خوردن مغز بادام ، مغز پسته ، فندوق ، گردو ، بادام هندی و ... تاثیر خوبی روی عملکردن بدن داره و گاهی کمبود یه ویتامین می تونه باعث تضعیف اعصاب بشه .
4-    وضعیت مالی و گرونی : گرونی و میزان نبودن دخل و خرج هم یه عامل دیگه اس که منشاء ناملایمات می تونه باشه . فردی که از صبح تا شب کار می کنه و همش کم میاره مسلماً با کوچیکترین برخوردی عصبی میشه . برای این مسئله هم دولت می تونه تاثیر گذار باشه و هم خود فرد . دولت با کنترل تورم و فرد با کم کردن میزان مخارجش می تونه در این کار نقش داشته باشه


5-    مشکلات خونوادگی: یه عامل دیگه در ایجاد ناهنجاری ها که می تونه سلامت روحی افراد رو تهدید کنه مشکلات خونوادگیه ، مشکلاتی از قبیل بیماری های یکی از اعضای خونواده  و یا اختلافات بین اعضای خونواده و یا اختلاف بین اقوام 
6-    نبود تنوع در زندگی : انسان گاهی نیاز به تنوع و تغییر در زندگی داره تا دچار روزمرگی نشه . مهمونی رفتن ، کنسرت رفتن ، شرکت در همایش ها و جشن ها ، مسافرت رفتن از راهکارهایی هستن که باعث ایجاد تنوع شده و انسان رو از روزمرگی خارج می کنن 
7-    بیماری های جسمی : گاهی بروز و درگیری با یه بیماری جسمی باعث ایجاد بیماری های روحی در انسان میشه . به عنوان مثال فردی که از وجود سرطان در بدنش مطلع میشه گاهی دچار افسردگی و ناامیدی میشه . در این شرایط اطرافیان می تونن نقش مهمی رو داشته باشن ، با دادن روحیه و با رفتارهای درست می تونن باعث ایجاد امید در وی بشن 
8-    فاصه و دوری از خدا : تجملات دنیا و زرق و برق های دنیوی گاهی باعث میشه که انسان از یاد خدا غافل بشه و همین مسئله می تونه زمینه ساز مشکلات روحی بشه . قطعاً کسی که همیشه خدا رو در اعمال خودش حاضر می بینه آرامش بیشتری داره و قطعاً امید به زندگی باعث موفقیتش میشه . همونطور که گفته شده " الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ “ 
اینها تنها بخشی از مواردی بود که می تونه سلامت روحی و آرامش افراد رو به هم بریزه ، که میشه با کنترل بعضی از موارد و یا با انجام برخی کارها و تغییر در سبک زندگی سلامت روحی و آرامش رو حفظ کرد . به امید داشتن جامعه ای با سلامت کامل روحی و پر نشاط.
 

javad.of.sharify
javad.of.sharify

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋