javad.of.sharify

javad.of.sharify

مهمانی و مهمان سرزده

سنت مهمونی

یکی از آداب و رسوم ما ایرانی ها مهمانی رفتن و مهمانی دادنه . این مسئله به عنوان صله رحم نیز در اسلام تاکید شده .

وقتی از روزمرگی های زندگی خسته میشی و حوصلت سر میره ، یکی از کارهایی که می تونه تو رو از این وضعیت خارج کنه مهمونی رفتن و یا مهمونی دادنه . اینکه یکی از اقوام و آشنایان و یا یک دوست رو به مهمونی دعوت کنی و کلی خوش بگذرونی . با این کار انرژی می گیری و می تونی با انگیزه بیشتر و بهتر به کار و زندگی ادامه بدی . 
صد البته که همه ما ایرونی ها مهمون نوازیم و با اومدن مهمون به خونمون احساس خوبی داریم  و بارها شنیدیم که مهمون حبیب خداس شنیدیم که مهمون روزیشو با خودش میاره . پس مهمون شدن یا مهمونی دادن خیلی خوب و عالیه .


اقدامات لازم پیش از دعوت مهمون

مسلماً در هنگامی که فرد یا افرادی رو دعوت می کنیم که به خونمون بیان لازمه که پیش از رسیدن مهمونا کارهایی رو انجام بدیم . از جمله نظافت منزل ، آماده کردن وسایل پذیرایی ، مرتب کردن مبل ، میز و صندلی ها ، تهیه میوه ، شیرینی و مواد لازم برای تهیه غذا و یا سفارش از یه رستوران خوب ، پوشیدن لباس های خوب و مرتب . اینها نمونه کارهایی بود که لازمه قبل از رسیدن مهمونا انجام بدیم. 


پذیرایی از مهمون 

همه ما سعی می کنیم به بهترین نحو ممکن از مهمونمون پذیرایی کنیم و به قول معروف گفتنی سنگ تموم بزاریم به ویژه اینکه اگه اون مهمون واسمون خیلی عزیز باشه و مدتی باشه که ندیده باشیمش . از آماده کردن و نظافت منزل گرفته تا تهیه بهترین غذاها ، نوشیدنی ها ، میوه ها ، دسرها و ..... 
استقبال از مهمون در هنگام ورود ، گفتگو و بحث کردن با مهمون ، شنیدن حرفاش ، فراهم کردن شرایط آرامش و آسایش در منزل برای مهمون مثلاً اگه هوا گرمه ، روشن کردن کولر و یا دعوت از وی برای نشستن در بهترین نقطه منزل جهت دیدن تلوزیون و غیره.... بدرقه مهمون در پایان مهمونی هم از آداب پذیرایی از مهمون محسوب میشه . 
پذیرایی از مهمون در جشن های بزرگ مثل عروسی ها ، جشن های ویژه و ... کار ساده ای نیست و یکی از راهکارها اینه که برای پذیرایی از مراسم ، از پرسنل خدمکار کمک بگیریم ، شرکت هایی هستن که می تونن به ما تو این زمینه کمک کنن . این شرکت های خدماتی با اعزام پرسنل خدمتکار به مراسمات ما رو در برگزاری مهمونی ها کمک می کنن . بیشتر این افراد آموزش دیده و مجرب هستن و می دونن که در یه مهمونی خاص و بزرگ چطور از مهمونها پذیرایی کنن . 


مهمان سرزده ما 

در بیشتر موارد می تونیم یک یا چند نفر از آشنایان رو به مهمونی دعوت کنیم و از اونا بخوایم که تو مهمونی ما شرکت کنن . دعوت از مهمون می تونه چند نکته داشته باشه . اول اینکه با دعوت از مهمون در واقع نشون می دیم که به یادش بودیم ، دوم اینکه واسمون مهمه ، سوم اینکه دوس داریم ببینیمش ، اما گاهی ممکنه یه مهمون سرزده هم از راه برسه که البته امروزه به دلیل مشکلات کاری این مورد کمتر شده و نهایت اینکه اگه کسی هم بخواد بدون دعوت بیاد خونمون از قبل با ما تماس میگیره و اطلاع میده . اما با این وجود باز هم ممکنه برای بعضی از ماها پیش بیاد که یه مهمون سرزده از راه برسه و یا اینکه تماس بگیره و بگه که تا یکی ، دو ساعت دیگه میاد خونمون خب تو این موارد یه خورده ممکنه جا بخوریم چون ممکنه شرایط لازم برای پذیرایی از اون مهمون رو نداشته باشیم . مثلاً خونه نیاز به نظافت داشته باشه . بهتره توی این مواقع خونسردی خودمون رو حفظ کنیم و سعی کنیم که کارها رو اولویت بندی کنیم و باید در نظر داشته باشیم که مهمونی که سرزده میخواد بیاد خونه ی ما از ما توقع خیلی زیادی نداره و اگه فرصت پخت و پز نداریم می تونیم هر غذایی رو که واسه خودمون تهیه کردیم رو باهاش تقسیم کنیم و یا نهایت اینکه غذا رو از بیرون سفارش بدیم .
البته هر کسی بهتره به این مسئله توجه داشته باشه که برای رفتن به خونه اقوام و آشنایان منتظر دعوت از طرف اونا باشه و سرزده و یا اینکه خودش ، خودش رو دعوت نکنه . چرا که ممکنه مسائل زیادی وجود داشته باشه مثلاً اینکه صاحبخونه آمادگی پذیرایی رو به هر دلیلی مثل مریضی ، نداشتن فرصت و ..... نداشته باشه و یا اصلاً خودش جای دیگه دعوت باشه تو این مواقع ممکنه سوء تفاهماتی هم پیش بیاد که گاهی باعث کمرنگ شدن روابط میشه

 

از رفتن به چه مهمونی هایی خودداری کنیم ؟

اصولاً زمانی که کسی ما رو به مهمونی دعوت می کنه ادب حکم می کنه که دعوتش رو بپذیریم و توی اون مهمونی شرکت کنیم ، اما گاهی رفتن به بعضی مهمونی ها ممکنه دردسرساز بشه و تاثیر منفی داشته باشه . به عنوان مثال اگه ما در تربیت فرزندمون نهایت تلاش رو می کنیم و از طرفی می دونیم که فردی که ما رو خونشون دعوت کرده رفتارهایی مخالف با شیوه تربیتی ما داره بهتر از رفتن به اون مهمونی اجتناب کنیم . برای روشن تر شدن این مسئله یه مثال اینه که فرضاً ما در فحش دادن و بدگویی کردن جلو فرزندمون خودداری می کنیم اما می دونیم که فرد مقابل گاهی در بین صحبت هاش و یا مواقع صحبت با تلفن کلمات زشتی رو به کار می بره ، در این صورت فرزند ما خواه یا ناخواه ممکنه اون کلمات رو بشنوه و بعداً همونها رو به زبون بیاره یا از ما در خصوص اون کلمه سوال کنه . 
و یا ممکنه به مهمونی دعوت بشیم که طرف هدفش اینه که خواسته ای غیر معقول و یا غیرقانونی رو از ما داشته باشه . به طور مثال کارمند یه اداره هستیم و طرف میخواد ما رو به مهمونی دعوت کنه و از این طریق خواسته ای رو داشته باشه که براش انجام بدیم که می دونیم غیر قانونی و یا غیر شرعیه . از رفتن به این مهمونی هم بهتر اجتناب کنیم .

در پایان این مسئله رو متذکر می شیم که مهمون شدن یا مهمونی دادن آداب و رسومی داره که لازمه در رعایت اونها بکوشیم .
 

javad.of.sharify
javad.of.sharify

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋