javad.of.sharify

javad.of.sharify

حال و روز مستاجران

یه سال 365 روزه که شاید زیاد به نظر برسه اما واسه مستاجرانی که به سختی از پس ودیعه و اجاره مسکن بر میان خیلی زود میگذره و به قول معروف تا چشم به هم میزنی مدت زمان اجاره تموم شده و دلهره و استرس میاد سراغ مستاجر بیچاره و باید اسباب کشی کنه . 
خب چه باید کرد ؟ راهکار چیه؟ و آیا راهی وجود داره که اندکی از این استرس و نگرانی مستاجران کم کنه؟
به ویژه در سالهای اخیر فشاراقتصادی باعث تضعیف مالی مستاجران شده ، با پولی که تا 4 یا 5 سال پیش میشد یه واحد آپارتمانی رو خرید الان باید سه برار اون پول رو واسه رهن همون واحد کنار بزاری . اما آیا پیشرفت مالی اون مستاجر هم سه برابر شده ؟!!!
 

 

نقش دولت در یاری مستاجران

مسلماً دولت می تونه با اتخاذ تصمیماتی تا حدودی فشار رو از دوش مستاجران کم کنه . یکی از طرح هایی که اخیراً اون رو دنبال می کنه تصمیم بر افزایش اجاره مسکن به میزان 25 درصد در تهران و 20 درصد در شهرستانهاست ولی خب این تصمیم دولت اندکی جای بحث داره که آیا این تصمیم ضمانت اجرایی داره ؟ آیا میشه صاحب خونه رو مجبور به دریافت 20 تا 25 درصد افزایش اجاره بها کرد ؟ 
به نظر راهکار اساسی تر و اصلی تر برای دولت کنترل تورم می تونه باشه . وقتی تورم همه جانبه کنترل بشه به نظر بهتر میشه اجاره بها رو کنترل کرد.
یه راهکار دیگه که دولت چند سالیه داره اونو برای کمک به مستاجر انجام میده ، وام ودیعه مسکنه که خب این مسئله هم جای اندکی بحث داره اول اینکه برخی بانک ها در پرداخت اون کوتاهی می کنن و دوم اینکه خیلی از مستاجران ضامن کارمند برای دریافت این وام رو ندارن . 
خب به نظر می رسه باز هم دولت باید تصمیمات جدی تر و جدیدتری رو برای بهبود وضعیت مستاجران اتخاذ کنه . 
ساخت مسکن  توسط دولت هم شاید تا حدودی بتونه راهگشای این مسئله باشه و در کاهش قیمت اجاره بها موثر واقع بشه . 
 

نقش مشاوران املاک در اجاره مسکن

مشاوران املاک و یا سایت هایی که در اونها آگهی های مسکن ثبت می شه می توانن تا حدودی در مبلغ ها موثر باشند . مقایسه املاک مختلف و چشم و هم چشمی ها یکی از عوامل افزایش اجاره هاست .

نقش صابخونه و صاحبان املاک

صابخونه و به طور جمع و کلی صاحبان املاک هم نقش اصلی رو در مبلغ اجاره مسکن ایفا می کنن . که البته تحت تاثیر عواملی و از جمله مهمترین اونها تورمه .
اگر صابخونه ای  تا سال گذشته هزینه مایحتاج خودشو رو از طریق دریافت اجاره کسب می کرد ، قطعاً امسال به دلیل تورم و افزایش قیمت ها مجبوره مبلغ اجاره رو افزایش بده تا بتونه باز مایحتاج ماهانه اش رو از طریق دریافت اجاره بدست بیاره .

 

مشکلات مستاجران 

تصور اینکه مساجر مجبوره هر ساله کلیه اسباب و لوازم رو بار کنه و به قول معروف خانه کشی کنه و کلی هزینه های جانبی دیگه رو باید متحمل بشه شاید خیلی دردناک باشه . هزینه هایی مثل نظافت منزل ، هزینه بارگیری و حمل اسباب و وسایل منزل ، هزینه هایی که گاهی در اثر جابجایی به وجود میاد مثل خرید پرده ، یا هزینه هایی که در اثر شکستن وسایل مختلف در هنگام بارگیری و اسباب کشی تحمیل میشه . 


ما در این مقاله هدفمون اینه که اندکی دردها مستاجران رو بازگو کنیم و شاید از این طریق بتونیم مشکلات مستاجران رو بازگو کنیم تا شاید دولت و صابخونه ها اندکی با مستاجر مهربانتر باشن .
در این شرایط سخت اقتصادی به نظر می رسه برای شادی کلی جامعه بهتر اینه که هم دولت تمام تلاششو برای مستاجران انجام بده و هم صابخونه در مبلغ ودیعه و اجاره ماهانه هوای مستاجرشو داشته باشه . 
نکته اینکه مستاجران نباید ناامید بشن و ضمن تلاش و پشتکار بیشتر ، به خدا توکل کنن تا از پس مشکلات و به خصوص اجاره مسکن بر بیان.
البته همیشه انسانهای شریف و بزرگواری هستند که هوای مستاجر رو داشته و ازافزایش سالانه اجاره خونه خودداری می کنن و یا مبلغ کمتری رو برای افزاش اجاره بها در نظر می گیرن .
و چه بسا کسانی که به طرق مختلف دست مستاجر خود را گرفته و یار و غمخوارش میشن . نمونه عملی این موارد رو به ویژه در دوران کرونا دیدیم . چه صابخونه هایی که از مبلغ اجاره یک یا چند ماهشون گذشتن به خاطر اینکه مستاجرشون در شرایط کرونا بیکار شده و یا کسب و کارش بی رونق شده بود .
کاش با هم مهربانتر باشیم ، کاش بیشتر هوای هموطنمون رو داشته باشیم . و در پایان دعا کنیم که همه مستاجران بتونن به راحتی از پس اجاره مسکن بر بیان و همه افراد جامعه احساس شادی و نشاط داشته باشن .

javad.of.sharify
javad.of.sharify

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋