javad.of.sharify

javad.of.sharify

نکاتی مهم برای خانه تکانی و نظافت منزل پیش از نوروز

یکی از رسومات پیش از نوروز در ایران خانه تکانی و نظافت منزل است . این کار چنان با ظرافت و دقت بالا انجام می شود که کلیه قسمت های منزل با وسواس زیاد تمیز و گردگیری می شود به طوریکه که اصطلاحاً به آن خانه تکانی می گویند . 

اما نکاتی را برای خانه تکانی لازم است در نظر بگیریم . 

اول اینکه برای خانه تکانی بهتر است کلیه اعضای خانواده یک  یا چند روز خاص را در نظر گرفته و با همکاری هم به کار نظافت بپردازند  . و هر یک از اعضا نظافت بخشی از منزل را به عهده بگیرند . چرا که خانه تکانی به تنهایی بسیار مشکل و طاقت فرساست.

دوم اینکه ضمن در نظر گرفتن گردگیری و با دقت و حوصله نیازی به وسواس زیاد در این کار نیست و به این نکته باید توجه کرد که بعد از مدتی اندک ممکن است دوباره گرد و غبار و آلودگی بر در و دیوار بنشیند پس صرف زمان مازاد برای این کار جایز نیست .

سوم اینکه در هنگام نظافت منزل و یا همان خانه تکانی اصول ایمنی را باید رعایت نمود و از خطراتی که گاه در این کار پیش می آید اجتناب کرد . خطراتی همچون استفاده زیاد از مواد شیمیایی مانند جرم گیر ها و وایتکس در فضاهای بسته که می تواند موجب آسیب به دستگاه تنفسی گردد و یا خدای ناکرده باعث خفگی و مرگ گردد . همچنین خطر ترکیب مواد شیمیایی که شاید باعث تولید گازهای سمی گردد . نیز خطر قرار گرفتن در پرتگاهها و هنگام بالا رفتن از نردبان جهت تمیز کردن پنجره و شیشه ها وجود دارد

چهارم اینکه می توان به جای صرف زمان و انرژِی می توان از شرکت های خدماتی و نظافتی برای خانه تکانی کمک گرفت . که این شرکت ها با اعزام نظافتچی در زمان تعیین شده توسط ما در منزل حاضر و کار نظافت منزل را انجام می دهند . باید در نظر داشت که در انتخاب شرکت نظافتی باید دقت کرد و از شرکت هایی که در محله ما دارای شعبه فعال هستند کمک گرفت مثلاً برای نظافت منزل در نارمک باید از شرکتی که در این محله دارای شعبه فعال است کمک بگیریم تا هم نظافتچی به موقع در محل حاضر شود و هم شرکت در محدوده ما سرویس دهی داشته باشد . و همچنین برای خانه تکانی عید نوروز باید از چند روز قبل با شرکت تماس گرفته و درخواست نظافتچی را داشت 

 

پنجم اینکه ضمن تمیزی و نظافت منزل باید به ضدعفونی کردن سطوح نیز توجه کرد چرا که ویروس ها و باکتری هایی ممکن است در گوشه هایی از منزل وجود داشته باشند که به دلیل عدم دسترسی و یا به دلیل عدم جابجایی وسایل در روزهای سال این گوشه های منزل محلی برای تجمع ویروس ها و باکتری ها شده باشد و از طرفی در سال های اخیر با حضور ویروس کرونا باید ضد عفونی را جدی گرفت .

ششم اینکه در خانه تکانی رعایت ترتیب نظافت مهم است و در غیر این صورت پاک کردن یک بخش ممکن است باعث آلودگی بخشی دیگر گردد . پس ترتیب نظافت مهم است مثلاً برای نظافت راه پله ها باید از بالا به پایین و ابتدا جارو و سپس تی و دستمال کشید . 

هفتم اینکه در هنگام شستشوی سرویس های بهداشتی مانند حمام و دستشویی و استفاده از مواد شوینده شیمایی مانند جرم گیرها و وایتکس حتماً درب و پنجره ها را باز گذاشته تا هوای تازه جریان داشته باشد . 

هشتم اینکه گاه در حین خانه تکانی به خود استراحت بدهید ، چایی بنوشید ، آواز گوش کنید و دراز بکشید . در نظر داشته باشید که سلامت جسم شما بسیار مهمتر از خانه تکانی است پس مراقب باشید در حین نظافت به خود آسیب نزنید . 

نهم اینکه اگر از نیروی نظافتچی جهت نظافت منزل کمک گرفته اید حتماً باید حداقل یک نفر از اعضای خانواده در منزل حضور داشته باشد و ضمن راهنمایی به کارگر نظافتچی ، بر عملکرد وی نظارت کند .

 

javad.of.sharify
javad.of.sharify

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋