ارتش نازی و بی ام و با هدف تولید انبوه بالگرد Fl 282 با هم همکاری داشتند. این بالگرد با هدف جابهجایی بستهها میان کشتیها و ماموریتهای شناسایی طراحی شده بود.
نیروی هوایی ارتش نازی آلمان تصمیم گرفت بالگردی که با هدف انتقال بستههای مختلف میان کشتیها و انجام ماموریتهای شناسایی تولید شده بود را به یک بالگرد ویژه برای استفادههای نظامی تبدیل کند. بالگرد Flettner Fl 282 یک بالگرد تک صندلی محسوب میشد که از پروانههای تداخلی بهره میبرد. این بالگرد توسط Anton Flettner، مهندس هوافضا و مخترع آلمانی طراحی شد. بالگردهایی که از پروانههای تداخلی برخوردارند، تیغههای آنها بر خلاف جهت یکدیگر میچرخند که بعضا آنها را به عنوان بالگرد همگام نیز میشناسند. بسیاری از منابع Flettner Fl 282 را اولین محصول تولید انبوه از خانوادههای دارای پروانههای تداخلی معرفی کردند.
بالگرد Flettner Fl 282 را میتوان نسخه توسعه پیدا کرده بالگرد تجاری Fl 265 دانست که از آن در ماه ژوئیه سال 1940 میلادی رونمایی شد. این بالگرد از همان ساختار پروانههای تداخلی بهره میبرد. با توجه به اینکه نیروی دریایی آلمان به استفاده از بالگرد Fl 282 علاقهمند بود، 15 مدل آزمایشی اولیه را سفارش داد که سرانجام 30 نسخه در اختیار آنها قرار گرفت. آزمایشهای پرواز دو پروتوتایپ این بالگرد در سال 1941 انجام شد که در این آزمایش مراحل برخاستن از زمین و فرودهای متعدد از عرشه پرواز بر روی یک ناو آلمانی صورت پذیرفت.
در این تستها به جای استفاده از روتور 2 تیغهای لرزاننده از روتورهای سه تیغهای استفاده شد. این تغییرات نشان میدهد که بالگرد مورد نظر اگر به پروانه سه ملخی مجهز شود، کارکرد بهتری خواهد داشت، اما این طرح مفهومی به مرحله تولید نرسید. همچنین پس از جنگ جهانی دوم پروانههای تداخلی به شکل گسترده در بالگردهای تولید انبوه استفاده نشد.
بالگرد Fl 282 وظایف متعددی چون انتقال بستههای میان کشتیها، انجام ماموریتهای بازیابی و شناسایی را بر عهده داشت. همچنین با توجه به پیشروی جنگ، نیروی هوای آلمان نازی تصمیم گرفت تا این بالگرد را برای استفادههای نظامی آماده سازد. در آن زمان کابین این بالگرد فقط برای یک سرنشین ظرفیت داشت و هدایت آن فقط توسط یک خلبان انجام میشد، اما با تغییراتی که برای این بالگرد در راستای ورود به نبرد جنگ در نظر گرفتند، یک ناظر نیز قادر بود در نسخه نهایی این بالگرد با نام مدل B-2 حضور داشته باشد.
این بالگرد توانست در آب و هوای نامساعد بسیار موفق ظاهر شود، به همین دلیل وزارت هوانوردی آلمان در سال 1944 با شرکت بی ام و برای تولید 1000 فروند از این بالگرد قراردادی را منعقد کرد. البته شعبه کارخانه واقع در شهر مونیخ شرکت بی ام و پس از تولید فقط 24 فروند بالگرد به دلیل بمباران متفقین به طور کامل نابود شد. همچنین برخی از منابع میگویند تعدادی از این بالگردها در پایان جنگ جهانی دوم با پیشروی متفقین در آلمان به آتش کشیده شده و یا در اختیار نیروهای آمریکایی و شوری قرار گرفتند. البته تا پایان جنگ دو مدل جدید از این بالگردها در حال توسعه بودند؛ یکی از این بالگردها با نام Fl 285 از یک موتور Argus As.10C بهره میبرد که قادر بود در حالت حمل دو بمب کوچک به مدت 2 ساعت در آسمان پرواز کند. مدل دوم نیز یک بالگرد ترابری بزرگ به نام Fl 339 بود که از موتور 132A بی ام و بهره میبرد.
پاسخ ها