toomaminerals

toomaminerals

شرکت تولیدات معدنی اصفهان (توما) عرضه کننده پودرهای صنعتی میکرونیزه و سوپر میکرونیزه

بوکسیت میکرونیزه و کاربردهای آن در صنعت

بوکسیت چیست؟

بوکسیت نوعی سنگ رسوبی است در داخل خود نسبت بالایی از آلومینیوم را دارد. اغلب رنگ بوکسیت قرمز و متمایل به قهوه‌ای است ، اما بسته به نسبت و مواد معدنی موجود در آن می‌تواند به رنگ سفید، زرد یا قهوه‌ای مایل به زرد نیز دیده شود.
بعلاوه بوکسیت می‌تواند دارای طیف وسیعی از بافت‌ها نیز ‌باشد. این مواد می‌توانند شامل: جیبسایت (Al (OH)3، بئمیت (γ-AlO (OH)) و دیاسپور (α-AlO (OH)) باشند که با دی اکسید آهن گوتیت و هماتیت، کائولینیت معدنی خاک رس و مقدار کمی آناتاز (TiO2) و ایلمنیت (FeTiO3) یا (FeO.TiO2) ترکیب شده باشند.

 

بوکسیت‌ها اغلب در یکی از دو دسته بوکسیت سیلیکاتی یا لاتریت و بوکسیت کربنی یا کارست تقسیم‌بندی می‌شوند.
تولیدکنندگان عمده لاتریت کشورهای استوایی هستند. در حالیکه بوکسیت‌های کربنی یا همان کارست‌ها بیشتر در اروپا، گینه و جاماییکا یافت می‌شوند.
15 کشوری که بیشترین مخازن بوکسیت دنیا را دارند شامل: آمریکا، گینه، استرالیا، ویتنام، هند، جامائیکا، برزیل، غنا، چین، یونان، سورینام، سریلانکا، قزاقستان، ونزوئلا و روسیه هستند.
بزرگترین کشور تولیدکننده بوکسیت در جهان استرالیا است و بعد از آن چین در جایگاه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه در تولید بوکسیت جهانی این است که استرالیا و چین تقریبا نیمی از بوکسیت تولیدی در جهان را استخراج می‌کنند.
با این حال ویتنام با دارا بودن ۱۱۰۰۰ میلیون تن بوکسیت، بزرگترین منبع بوکسیت در جهان است.
چون منابع بوکسیت عموما نزدیک به سطح زمین یافت می‌شوند، معادن بوکسیت اغلب به صورت معدن روباز می‌باشند و به این ترتیب می‌توان بدون نیاز به حفاری زمین یا با حفاری بسیار کمی به بوکسیت دست پیدا کرد.
سنگ‌های بوکسیت با توجه به استفاده‌های صنعتی و تجاری که دارند به دسته‌های متالورژیکی، سایشی، سیمان، شیمیایی و مواد نسوز تقسیم‌بندی می‌شوند.
85 درصد سنگ بوکسیت استخراج شده به منظور تولید آلومینیوم، مطابق فرآیندی که در ادامه مختصرا شرح داده خواد شد، مورد استفاده قرارمی‌گیرد. 15 درصد باقی‌مانده مورد استفاده صنایع شیمیایی قرارگرفته یا اینکه برای تولید آلومینا و دیرگداز استفاده می‌شود.

کاربرد بوکسیت چیست؟

خرید بوکسیت، به عنوان منبع اصلی تولید آلومینیوم، در صنایع مختلف، اهمیت زیادی دارد. برخی از کاربردهای بوکسیت در صنایع عبارتند از:

  1. صنعت آلومینیوم: بوکسیت یکی از مواد اولیه اصلی برای تولید آلومینیوم است. با استفاده از فرآیند بایر باکسیت، بوکسیت به آلومینیوم هیدروکسید تبدیل می شود و سپس از طریق فرآیندهای دیگر به آلومینیوم فلزی تبدیل خواهد شد. آلومینیوم در صنعت های خودروسازی، هوا و فضا، ساختمانی، بسته بندی و غیره استفاده می شود.
  2. صنعت شیشه سازی: بوکسیت به عنوان یک ماده آلیاژی برای تولید شیشه استفاده می شود. با افزودن بوکسیت به مخلوط شیشه، خواص سازگاری، ضدسایش و مقاومت حرارتی شیشه افزایش می یابد.
  3. صنعت سیمان: بوکسیت به عنوان یک ماده معدنی مصرف می شود که در تولید سیمان به عنوان منبع آلومینیوم کاربرد دارد. آلومینیوم در سیمان برای کاهش اکسیداسیون، بهبود سازگاری و افزایش مقاومت به حرارت استفاده می شود.
  4. صنعت فرز: بوکسیت به عنوان یک ماده پرکننده در فرز، به عنوان یک عامل جداسازی بین برش و قطعه شناخته شده و استفاده خواهد شد.
  5. صنایع فولاد: میزان سختی بوکسیت بسیار پایین است و می توان از آن به عنوان یک روان کننده در صنعت فولاد سازی استفاده کرد.
 

علاوه بر این، بوکسیت در صنایع لاستیک سازی، پلیمری، نساجی، مواد شیمیایی و تولید بسیاری از محصولات مصرفی کاربرد دارد. به طور کلی، بوکسیت به دلیل ویژگی های خاص خود، در صنایع مختلف از جمله صنعت های بزرگ کشور یک ماده با ارزش به حساب می آید.

بوکسیت نام دیگر چیست

 

 

toomaminerals
toomaminerals شرکت تولیدات معدنی اصفهان (توما) عرضه کننده پودرهای صنعتی میکرونیزه و سوپر میکرونیزه

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋