ایران کانتین

ایران کانتین

ایران کانتین بزرگترین تولیدکننده انواع کانکس و سازه‌های پیش‌ساخته در شیراز و جنوب کشور irancontin.com

شیلتر چیست؟

 

 

واژه شیلتر یا تلفظ صحیح‌تر آن: شلتر (Shelter)، در زبان انگلیسی به معنی خانه امن، پناهگاه، سرپناه یا جان‌پناه، و در زبان فارسی و به ویژه در حوزه صنایع دفاعی، اصطلاحاً به محفظه‌ای اطلاق می‌شود که به عنوان ساختمانی مستحکم و مقاوم، برای استقرار، تأمین امنیت و محافظت از انواع وسایل، امکانات و تجهیزات نظامی، الکترونیکی، مخابراتی، هوافضا، (در برخی موارد: افراد یا حیوانات) و … در برابر محیط اطراف، مورد استفاده قرار می گیرد.

در دانش‌نامه ویکی‌پدیا ذیل تعریف واژه «سرپناه» (یا شلتر) آمده است که:

داشتن مکانی به عنوان سرپناه، ایمنی و خلوت، یعنی خانه، معمولاً یک نیاز اساسی فیزیولوژیکی انسان تلقی می شود، که بنیادی برای انگیزه‌های بالاتر انسانی ایجاد می کند.

که در اینجا، منظور از سرپناه، خانه‌ای امن، جهت اسکان افراد و تأمین محل زندگی آنها می‌باشد.

شما می‌توانید جهت استعلام قیمت و نحوه سفارش ساخت انواع شیلتر، همچنین دریافت مشاوره رایگان در این زمینه، هم اکنون با شماره کارشناسان شرکت ایران کانتین: ۰۹۱۲۰۹۰۴۰۶۰ یا ۰۷۱۳۷۷۴۲۲۰۹ تماس حاصل فرمایید.

انواع شیلتر

شیلترها بسته نوع و کاربرد آنها جنس‌های مختلفی دارند و در قدیم از چوب و بتن هم ساخته می شده اند؛ اما امروزه به طور معمول از فلز به همراه پوشش های عایق، طراحی و ساخته می شوند.

این نوع سازه‌های پیش ساخته، انواع گوناگونی دارند و معمولاً برحسب نوع جنس، ساختار و کاربرد آنها تقسیم بندی می‌شوند.

از طرفی شیلترها را می توان بر حسب موقت یا دائم بودن نیز تقسیم بندی نمود که از این نظر به آنها شیلترهای اسکان موقت (Bivouac Shelter) یا کمپ‌های اسکان موقت (و یا دائم) هم می‌گویند. کمپ‌ها عموماً به صورت پیش ساخته و جهت اسکان موقت افراد و تأمین محل زندگی آنها، مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه تصاویری از کمپ‌های مسکونی پیش ساخته را مشاهده می‌نمایید:

شیلتر-کمپ-مسکونی-پیش-ساخته---۱
شیلتر-کمپ-مسکونی-پیش-ساخته---۲

 

به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطلب «آشنایی با انواع کمپ‌های پیش ساخته (و معرفی ۶ کاربری رایج)» را از دست ندهید!

بعضی از شیلترها به عنوان پناهگاهی امن در برابر حملات هوایی مورد استفاده قرار می گیرند که به Air-raid Shelter معروف می‌باشند. این نوع شیلتر، در زمان جنگ بسیار کاربردی و مفید است.

نوع دیگری از آنها، ویژه نگهداری از حیوانات است که در واقع محلی برای حفاظت از انواع حیوانات ولگرد، گمشده و … (عموماً سگ و گربه) می باشد. این نوع شیلترها موسوم به Animal Shelter یا Pound می باشند.

شیلترهای ضد-رادیواکتیو موسوم به Fallout Shelters نیز فضایی محصور هستند که برای محافظت از افراد در برابر بقایای رادیواکتیو و یا اثرات ناشی از تشعشعات هسته‌ای تعبیه شده اند.

از دیگر انواع شیلترها می توان به شیلترهای نظامی (Military Shelters)، شیلترهای مخابراتی (Telecommunication Shelters)، شیلترهای ضدانفجار (Blast Shelters) و … اشاره داشت.

شیلتر هواپیما (و هواگردها)

یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین شیلترها موسوم به شیلتر هواپیما یا آشیانه‌ی هواپیما (Hangar) می باشد که جهت نگهداری هواپیما، بالگرد و دیگر هواگردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع شیلتر بر روی ناوهای هواپیمابر، به کریدور یا دهلیز (نگهداری هواپیما) نیز شناخته می شود. در ادامه تصاویری از شیلتر هواپیما را مشاهده می‌نمایید:

شیلتر-هواپیما-(آشیانه)-۱
شیلتر-هواپیما-(آشیانه)-۲

 

شیلتر-هواپیما-(آشیانه)-۳
شیلتر-هواپیما-(آشیانه)-۴

 

شیلتر هواپیما، از هواپیما (یا بعضاً هواگردها) در برابر تابش خورشید یا شرایط خاص جوی محافظت می کند؛ یا می تواند به عنوان محلی امن برای ارائه خدمات تعمیرات و مونتاژ به هواپیما (یا هواگرد) نیز مورد استفاده قرار بگیرد. بد نیست بدانید که کاربرد مهم آشیانه ها، مخفی نگه داشتن هواپیماها از پهپادها و ماهواره‌های جاسوسی است.

شیلتر نظامی

شیلتر-نظامی-(فلزی)

شیلتر-نظامی-(فلزی)

شیلترهای نظامی (یا شلترهای نظامی)، سازه های حفاظتی ویژه‌ای هستند که به صورت پیش ساخته (و گاهاً مدولار با قابلیت ارتقاء و توسعه پذیری) ساخته شده و توسط واحدهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرند.

یک شلتر نظامی با توجه به ترجمه دقیق آن، در واقع پناهگاهی امن برای حفاظت از انواع وسایل و تجهیزات نظامی، هوافضا (و یا مخابراتی) می باشد.

شلترهای نظامی سازه هایی امنیتی هستند و از این رو جزئیات طراحی و ساخت آنها (عایق‌های پوششی، ساختار، تجهیزات دفاعی و …) به صورت عمومی در دسترس همگان نخواهد بود. امروزه شلترهای نظامی با توجه به مشخصات و ویژگی های آنها، کاربردهای بسیاری برای مراکز و واحدهای پدافند، نظامی و امنیتی دارند.

یک شلتر نظامی می تواند به عنوان ایستگاه در برگیرنده تجهیزات مخابراتی-نظامی (فرستنده، گیرنده، تقویت کننده، تجهیزات موبایل، تجهیزات شنود، تجهیزات دفاعی و …)، انبار اسلحه و تجهیزات پزشکی، محل امن سکونت نیروهای نظامی یا نگهبان‌های امنیتی و … نیز باشد. در ادامه تصاویری از انواع شیلترهای نظامی ساخت شرکت ایران کانتین را مشاهده می نمایید:

شلتر نظامی پیش ساخته ۱
شلتر نظامی پیش ساخته ۴ (قابلیت حمل و نقل)

 

شیلتر مخابراتی

شلتر-مخابراتی---۱

شلتر-مخابراتی—۱

شیلترهای مخابراتی (Telecommunication Shelters) یکی از انواع سازه های پیش ساخته می باشند که جهت نصب و حفاظت تجهیزات مخابراتی، همچنین برقراری ارتباط، پوشش دهی، تقویت و بهینه‌سازی شبکه های مخابراتی،‌ مورد استفاده قرار می گیرند.

شیلترهای مخابراتی معمولاً دربرگیرنده تجهیزات مخابراتی (برای مثال رک های مخابراتی) و به ویژه دستگاه های BTS (بی تی اس) می باشند و در واقع به عنوان محافظی برای این گونه تجهیزات، جهت جلوگیری از انواع آسیب های احتمالی مورد استفاده قرار می گیرند. شیلترهای مخابراتی می توانند در هنگام نصب دکل های مخابراتی در کنار آنها نیز مستقر شوند.

دو عامل دما و تابش مستقیم نور خورشید بر روی عملکرد دستگاه های BTS بسیار تأثیرگذار هستند که با نصب و پوشش کانکس مخابراتی و سیستم خنک کننده، عملکرد این دستگاه ها بهینه خواهد شد.

از طرفی کانکس های مخابراتی به صورت سیار (مستقر بر روی کامیونت) جهت راه اندازی و نصب ایستگاه های مخابراتی موقت و به صورت ثابت (مستقر بر روی زمین و احتمالاً در کنار دکل های مخابراتی) برای راه اندازی و نصب ایستگاه های مخابراتی ثابت مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه تصاویری از شیلترهای مخابراتی ساخت شرکت ایران کانتین را مشاهده می نمایید:

شیلتر مخابراتی - 2
شیلتر مخابراتی - 1

 

شیلترهای مخابراتی با توجه به کاربردی که دارند (و در قسمت قبل ذکر شد)، از ویژگی های زیر برخوردار می باشند:

  • مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت: عملکرد و عمر تجهیزات مخابراتی و به ویژه دستگاه های BTS موجود در شیلترهای مخابراتی، نسبت به رطوبت و آب (و البته گرد و غبار)، بسیار حساس بوده و بنابراین شیلتر مذکور می بایست حتماً ضد آب باشد. کف سازی مستحکم، همچنین استفاده از دمپرهای مخصوص و فیلتردار برای خروجی هوا و … از ویژگی هایی است که به ضد آب بودن شیلتر مخابراتی کمک بسیاری می کند.
  • حفظ دما و ممانعت از انتقال گرما به داخل شیلتر: توصیه می شود که ساخت شیلترهای مخابراتی از جنس ساندویچ پانل ضخیم باشد؛ چرا که در برابر انتقال حرارت (به داخل و خارج از شیلتر مخابراتی BTS) عایق بوده و به تثبیت دمای داخل شیلتر بسیار کمک می کند.
  • ویژگی های درب و پنجره: شیلترهای مخابراتی به پنجره نیاز ندارند و نصب پنجره بر روی آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود. وجود تنها یک درب (برای ورود و خروج) لازم و مکفی است؛ و توصیه می شود که درب، کاملاً از جنس ساندویچ پانل (موسوم به درب پانلی) باشد و از لاستیک آب بند برخوردار بوده تا علاوه بر عایق بودن، در برابر نفوذ آب، رطوبت و گردو غبار نیز کاملاً مقاوم باشد.
  • سیستم خنک کننده: با توجه به آسیب پذیری تجهیزات مخابراتی و به ویژه دستگاه بی تی اس در داخل شیلترهای مخابراتی، در مقابل گرما و عدم ثبات دما، وجود یک دستگاه خنک کننده برای این شیلترها الزامی است. بنابراین در ساخت شیلترهای مخابراتی، یک سبد به عنوان جایگاهی برای استقرار کندانسور سیستم سرمایش (اسپلیت، کولر گازی و …) و همچنین امکانات برق کشی بر روی شیلتر تعبیه می شود.
  • ویژگی های ظاهری: شیلترهای مخابراتی معمولاً به رنگ سفید یا خاکستری و از جنس ساندویچ پانل ساخته می شوند. گاهی اوقات برای استتار و امنیت بیشتر،‌ شیلترهای مذکور با رنگ های خاکی و پوشش رنگی جنگلی وجود دارند. ابعاد شیلترهای مخابراتی می تواند متفاوت باشد اما به طور معمول در ابعاد ۲x2 یا ۲٫۵x3 تولید می شوند.
  • تجهیزات شیلتر: شیلترهای مخابراتی بسته به نوع و کاربردی که دارند از امکانات مختلفی برخوردارند، اما به طور معمول این گونه شیلترها از امنیت بالایی برخوردارند و دارای امکانات رک های مخابراتی، ماژول GPS مکان یابی، کپسول اطفاء حریق، سیستم روشنایی داخلی و دیزل ژنراتور، سیسنم سرمایش، سیستم هیدرولیک با تراز اتوماتیک، دوربین امنیتی، دکل مخابراتی پنیوماتیک و وینچی و … می باشند.

شیلتر پیش ساخته ایران کانتین

مجموعه تولیدی-صنعتی «ایران کانتین» واقع در شیراز، به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع شیلترهای پیش‌ساخته (فلزی، پانلی و …) در جنوب کشور و اولین دارنده گواهینامه CE (نشان کیفیت اروپا) و همچنین گواهینامه‌های معتبر و استاندارد TUV، ISO و OHSAS در زمینه طراحی و ساخت انواع سازه‌های پیش‌ساخته در ایران، مفتخر است با سابقه بیش از ۱۵ سال اجرای پروژه‌های بزرگ پیش‌ساخته، مجری ساخت و نصب انواع پروژه‌های شیلتر و کانکس پیش‌ساخته در سطح کشور باشد.

کیفیت بالای متریال‌ها و مصالح بکار رفته در شیلترهای شرکت ایران کانتین، استحکام و مقاومت زیاد آنها و کیفیت ساخت و نظارت بر خط تولید، دکوراسیون داخلی و نمای خارجی شیک و لوکس، قابلیت انعطاف‌پذیری در برابر سفارشی سازی مشتریان و … از ویژگی‌های شیلتر ایران کانتین می‌باشد.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و نحوه سفارش ساخت انواع شیلتر، همچنین دریافت مشاوره رایگان در این زمینه، هم اکنون با شماره کارشناسان شرکت ایران کانتین: ۰۹۱۲۰۹۰۴۰۶۰ یا ۰۷۱۳۷۷۴۲۲۰۹ تماس حاصل فرمایید.

منبع: ایران کانتین 

ایران کانتین
ایران کانتین ایران کانتین بزرگترین تولیدکننده انواع کانکس و سازه‌های پیش‌ساخته در شیراز و جنوب کشور irancontin.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋