printlotus

printlotus

توسط ۱ نفر دنبال می شود

کفپوش سه بعدی

تاریخچه

قدمت این کفپوش‌ها، به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد و در آن زمان، کفپوش‌ها را روی سطح زمین می‌ساختند. برای این کار ابتدا این سطوح را صاف و آماده می‌کردند و بعد ساختمانی را دور آن احداث می‌کردند. بعضی مواقع با استفاده از کاه و حصیر، سطح صاف و گرم‌تر می‌شد و برخی اوقات نیز پوست نمک‌سود شده حیوانات را روی زمین می‌انداختند تا یک‌لایه ایجاد کند. برای ایجاد یک‌لایه جامد، زباله و مواد دورریز را روی زمین می‌ریختند و روی آن قدم می‌زدند.

مردمی که در آمریکای شمالی زندگی می‌کردند، روی کف ساختمان‌هایشان شن می‌ریختند و سپس آن را صاف می‌کردند. پس از گذشت زمان این شن‌ها با جمع‌آوری زباله و مواد دورریختنی، شبیه یک تپه آشغال دیده می‌شد. زمانی هم که سطوح زباله‌ها را پاک می‌کردند و با شن یک‌لایه دیگر اضافه می‌کردند که یک کفپوش صاف، گرم و بهداشتی به وجود می‌آمد.

یک‌راه دیگر برای ساخت کفپوش به این صورت بود که دانه‌های آفتابگردان و بادام‌زمینی را روی زمین پخش می‌کردند و روغن این دانه‌ها علاوه بر نرم کردن پای افراد، یک سطح قوی، فشرده و بدون گردوغبار ایجاد می‌کرد.

در هند به‌وسیله دانه‌های شنی رنگی، کفپوش‌های کثیف سنتی را تغییر می‌دادند. به این صورت که شن‌ها را سراسر کف می‌پاشیدند و سپس با دانه‌های برنج و گلبرگ‌ها ترکیب می‌کردند تا سایه و رنگ‌های طبیعی به‌طور تصادفی بر روی کف باقی بمانند. در برخی مواقع آن‌ها را نیز به‌صورت طرح و الگوهای ظریف درمی‌آوردند.

کفپوش

اهمیت پوشش کف اتاق در دکوراسیون داخلی این‌قدر بالا است که کف اتاق را پایه اصلی اتاق می‌نامند؛ به‌طوری‌که طراحان چیدمان، دکور اتاق را مبنای پوشش کف قرار می‌دهند.

معمولاً در مکان‌های شلوغ و پررفت‌وآمد از کفپوش‌های بادوام و مقاومت بالا و درجاهای خلوت از کفپوش‌های تزئیناتی استفاده می‌کنند.

زمانی که می‌خواهید جنس کف را انتخاب کنید، باید عواملی مانند قیمت، دوام، عایق‌بندی بر اساس صدا، راحتی و نحوه نگهداری آن را در نظر گرفت.

بعضی مدل‌های کفپوش نباید پایین‌تر از سطح زمین نصب شوند و در مکان‌هایی که رطوبت زیاد است، نباید از لمینت و یا چوب‌های سخت استفاده کرد.

کفپوش سه‌بعدی
کفپوش سه‌بعدی

برخی از انواع کفپوش ها

کفپوش بامبو

از گیاه بامبو ساخته می‌شود و در دسته کفپوش‌های سخت قرار می‌گیرد. باوجوداینکه ازلحاظ فنی چوب به‌حساب نمی‌آید، ولی بادوام است و به‌عنوان دوستدار محیط‌زیست شناخته می‌شود و در انواع طرح، رنگ و بافت‌های گوناگون یافت می‌شود.

کفپوش چوب‌پنبه درخت بلوط

از یک فرآورده فرعی از چوب‌پنبه درخت بلوط تهیه می‌شود و مانند مدل قبلی به دوستدار محیط‌زیست معروف است؛ زیرا پوست چوب درخت پنبه درخت بلوط بعد از 9 تا 10 سال از بین می‌رود و به همین دلیل درخت صدمه نمی‌بیند. این کفپوش‌ها هم به‌صورت کاشی و به‌صورت قطعات باریک و بلند درست می‌شوند و می‌تواند با چسب و یا بدون چسب نصب شوند.

کفپوش سرامیکی

درگذشته استفاده بسیار بیشتری از کفپوش سرامیکی می‌کردند و با اندازه، رنگ و طرح‌های متفاوتی در بازار موجود هستند و قیمتشان هم با توجه به‌اندازه و کیفیت آن‌ها تغییر می‌کند. این کفپوش ها دو نوع لعاب‌دار و بدون لعاب‌ دارند. در نوع لعاب‌دار، سرامیک‌ها را با یک‌لایه لعاب که می‌تواند مات، نیمه براق و براق باشد، می‌پوشانند. اگر به طرح چوب علاقه دارید ولی امکان استفاده از کفپوش چوبی ندارید، از کفپوش های سرامیکی طرح چوب استفاده کنید.

کفپوش موزاییکی

این نوع کفپوش ها هم مانند مدل قبلی در قدیم مورداستفاده قرار می‌گرفت و تا به امروز ادامه دارد. این نوع کفپوش ها در اندازه‌های بزرگ تولید می‌شوند و به همین نصب آن‌ها به‌سرعت انجام می‌شود. از کفپوش های موزاییکی در محیط‌های بیرونی و باز استفاده می‌کنند.

کفپوش سنگ

سنگ‌ها جزو مصالح طبیعی هستند و قیمت بالایی هم دارند که بیشتر در فضای آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود. این کفپوش ها را می‌توان در فضای بیرون و محوطه ساختمان هم استفاده کرد.

کفپوش سه‌بعدی

در سال‌های اخیر عکس‌های جالب و منحصربه‌فردی با عنوان دکوراسیون خانه‌های لوکس پخش‌شده است که روش نوینی برای تولید کفپوش های ساختمانی است که مدتی است که استفاده از آن مرسوم شده است و با توجه به پیشرفت خوبی که داشته است، پیش‌بینی می‌شود به دلیل داشتن مزایا و ویژگی‌های خوب و منحصربه‌فرد، جای دیگر کفپوش ها را بگیرد و می‌تواند دست طراحان داخلی را تا حد زیادی برای طراحی‌های خلاقانه و زیبا باز بگذارد.

علت سه‌بعدی بودن این کفپوش ها این است که دارای تصویر پرسپکتیو هستند و هم‌چنین موادی که روی یک‌لایه شیشه روی آن می‌ریزند، شکست نور ایجاد می‌کند و به تصویر جلا می‌دهند و باعث می‌شود تا تصویر سه‌بعدی و به‌صورت برجسته و فرورفته به نظر بیاید.

مراقبت و نگهداری از کفپوش

امروزه برای زیبایی بیشتر منازل از کفپوش استفاده می‌کنند که دارای طرح و رنگ‌های متنوعی و مطابق هر سلیقه و هماهنگ با هر دکوراسیونی است. این کفپوش ها به مراقبت و نگهداری نیاز دارند تا چندین سال بتوان از آن استفاده کرد.

گردوخاک دشمن کفپوش هاست و باعث خراب شدن آنها به‌مرورزمان می‌شود؛ بنابراین هرچند روز یک‌بار اقدام به شست‌وشو کفپوش نمایید.

برای تمیز کردن لکه آدامس، موم و مداد شمعی، به مدت پنج دقیقه کیسه پلاستیکی پر از یخ را روی لکه قرار دهید و سپس با قاشق یا کارت اعتباری لکه‌ها را بکنید.

برای از بین بردن سوختگی به‌آرامی با چاقو محل سوختگی را بتراشید و سپس آن را ترمیم کنید.

کاربرد

این نوع کفپوش ها بهترین گزینه برای استفاده در کف حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، لابی و راه‌پله است. البته با خلاقیت بیشتر می‌توان در سایر محیط مانند دیوار و بین کابینت‌ها هم استفاده کرد.

مزایا

  • طول عمر بالا: این نوع کفپوش ها در برابر رطوبت مقاومت بسیار زیادی دارند.
  • زیبایی: یکی از مهم‌ترین مزایای این کفپوش ها، زیبایی است و در مقایسه با سایر سطوح جذابیت زیادی دارند.
  • سازگاربامحیط‌زیست: این نوع کفپوش ها هیچ‌گونه ترکیب سمی ندارند.

معایب

  • نصب سخت: برای نصب این کفپوش ها نیاز به متخصصان حرفه است که در این زمینه تخصص کافی را داشته باشند.
  • سرد بودن کف: این کفپوش ها سطح سردی دارند؛ بنابراین دقت کنید آن‌ها را کجا نصب می‌کنید.
  • هزینه بالا: متخصصان خیلی زیادی در این زمینه وجود ندارند و از طرف دیگر این کفپوش ها متقاضیان زیادی دارند. همین عامل باعث شده که هزینه نصب کفپوش سه‌بعدی افزایش یابد.

مراحل اجرا

  1. آماده‌سازی کف: در این مرحله سطح بررسی می‌شود تا مقاومت لازم برای اجرای کفپوش سه‌بعدی کنترل شود.
  2. بتونه کف: در این مرحله نیاز است که شیارهای بالای نیم سانتیمتر را بتونه اپوکسی کنید.
  3. پرایمر: پرایمر باید جنس استانداردی داشته باشد تا چسبندگی لازم را در زمان پس از اجرا داشته باشد.
  4. رنگ: این مرحله دو روش دارد؛ روش اول با غلطک و روش دوم با کارتک رنگ را بر روی سطح پخش می‌کنند.
  5. اجرا پارچه: اجرا پارچه در کفپوش سه‌بعدی یکی از اصولی‌ترین راه است.
  6. لاک اپوکسی: مهم‌ترین و آخرین مرحله اجرایی کار است که باید با دقت و ظرافت خاصی انجام دهید.
printlotus
printlotus

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋