info47

info47

بتن اکسپوز چیست؟

 

بتن اکسپوز نوعی از بتن است که از ترکیب آب و سیمان و سنگدانه تشکیل شده است . در ترکیب بتن معمولی از ماسه در طرح اختلاط آن استفاده می شود در حالیکه در بتن اکسپوز از سیلیس در دانه بندی های مختلف استفاده می شود که همین امر باعث افزایش مقاومت بتن اکسپوز نسبت به بتن معمولی شده و به مرغوبیت آن می افزاید . بتن اکسپوز که به بتن نما نیز شناخته شده است به عنوان پوشش نهایی و لایه آخر کار اجرا می شود که بعد از آن لایه ی دیگری به سازه اضافه نمی شود و علت نامگذاری این بتن به نام اکسپوز یعنی در معرض دید نیز به همین علت می باشد . از این بتن در دکوراسیون داخلی و اجرای نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود و حتی به عنوان کف پوش نیز کاربرد دارد . علاوه بر این از بتن اکسپوز در اجرای پروژه های بزرگ نظیر پل سازی و سد سازی و ... نیز استفاده می کنند .

ابعاد و طرح های بتن اکسپوز :

بتن اکسپوز در ابعاد و سایزهای مختلف مربع و مستطیل و در انواع مختلف ساده و سه بعدی و طرح دار ( طرح پارچه ، طرح شنی ، طرح چوب ، طرح کاشی و ... )تولید و به فروش می رسند . طرح های بتن اکسپوزی که در مجموعه فرسان تولید می شود متنوع و در ابعاد مربع و مستطیل ساخته می شوند که برخی از این طرح ها عبارتند از سپیدار ، حصیر ، موج ، چکاد ، آرام ، آبشار و ...

رنگبندی بتن اکسپوز :

بتن اکسپوز به صورت طبیعی و ذاتی دارای طیف های سایه روشن خاکستری می باشد که علت محبوبیت این متریال ساختمانی نیز به علت همین رنگ خنثی و سرد می باشد که توانسته رضایت طرفداران سبک های مدرن و مینیمال را جلب نماید . شاید برخی معتقد باشند که رنگ خاکستری این محصول باعث سردی و دلمردگی فضا شود ، اما در طرف مقابل طرفداران این نوع بتن معتقدند که علاوه بر این که بتن اکسپوز به خودی خود دارای سادگی و جذابیت خاصی می باشد دست معماران و مهندسان و طراحان ساختمانی را باز می گذارد که با ترکیب این متریال با مصالح ساختمانی دیگر تنوع و زیبایی خیره کننده ای را به نما بدهد و در دکوراسیون داخلی نیز دست دکوراسیون کار باز است که به سلیقه و نظر کارفرما از انواع اکسسوری ها در طیف های رنگی مختلف استفاده نماید و باعث ایجاد فضایی دلنشین و مطبوع شود . در کنار همه ی این امتیازات امکان ساخت بتن اکسپوز در رنگبندی های مختلف نیز وجود دارد که برای تهیه بتن اکسپوز رنگی در هنگام طرح اختلاط به ترکیب بتن باید پیگمنت های رنگی اضافه نمود . همچنین می توان بعد از نصب بتن اکسپوز ، سطح آن را با آب گرم و صابون شستشو داده و سپس اقدام به رنگ آمیزی بتن اکسپوز نمود.

نصب و اجرای بتن اکسپوز :

بتن اکسپوز به دو روش پیش ساخته و بتن درجا تولید و اجرا می شود . که بتن درجا در محل پروژه تولید و در همان جا نصب و اجرا می شود که از این بتن در پروژهای عظیم مثل سدسازی که تولید بتن در یک محل و انتقال آن به محل پروژه مقرون به صرفه نمی باشد . بتن پیش ساخته همان طور که از نامش پیداست در کارخانه یا کارگاه تولید و ساخته شده و سپس به محل اجرا منتقل می شوند . نصب بتن های اکسپوز هم به صورت دوغابی و با ملات و هم به صورت خشک انجام می شود . استفاده از بتن پیش ساخته در پروژه های معمولی ساخت و ساز پرکاربردتر و مقرون به صرفه تر می باشد .

 

مجموعه فرسان در راستای روند پیشرفت علایق مردم به سمت سبک های مینیمال و مدرن در کنار سبک های کلاسیک و نمای رومی و استقبال از استفاده از مصالح فوق سبک و پیش ساخته نظیر جی اف ار سی ، بتن اکسپوز ، ابزار پلی یورتان هدف خود را در راستای تحقق این هدف و تولید و ساخت این مصالح ساختمانی نوین قرار داده است . تا بتواند رضایت مشتریان را در عرصه ساختمان سازی و معماری تامین نماید . این مصالح پیش ساخته علاوه بر مزیت سبک بودن ، از امکان مونتاژ سریع و قابلیت نصب آسان برخوردار است .

بتن اکسپوز چه تفاوتی با جی اف ار سی دارد ؟

بتن اکسپوز و بتن جی اف ار سی هر دو نوعی بتن تقویت شده هستند که استحکام آن ها از بتن معمولی بیشتر است . بتن جی آر سی نوعی بتن مسلح شده با الیاف شیشه است که دارای خاصیت ضد حرارت و عایق صوتی می باشد . هر دو بتن با داشتن سطح صاف و صیقلی و بدون خلل فرج در سال های اخیر نقش بسزایی در صنعت ساخت و ساز داشته اند . میزان سیمان به کار رفته در بتن اکسپوز و بتن جی اف ار سی نسبت به بتن معمولی بسیار بیشتر بوده که همین امر باعث افزایش عیار این بتن ها شده است . در بتن اکسپوز هم می توان از الیاف استفاده کرد هم برخی در ساخت آن از الیاف استفاده نمی کنند اما جی اف ار سی بتن مسلح شده با الیاف شیشه است که در نتیجه دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به بتن اکسپوز دارد . تفاوت دیگر این دو نوع بتن در نحوه اجرا و نصب آن ها می باشد که بتن اکسپوز را می توان به دو روش خشک و دوغابی نصب نمود اما روش نصب جی اف ار سی فقط به صورت خشک می باشد .

 

 

منبع : بتن اکسپوز فرسان

 

info47
info47

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋