دنای

دنای

دنای یکی از برترین تولیدکننده تلویزیون، اسپیکر خانگی، گیرنده دیجیتال، ضبط ماشین در ایران است که در 11 سال سابقه فعالیت خود با شعار "حس کیفیت برتر" و تولید محصولات با کیفیت به برند خوشنام در بازار تبدیل شده است.

پردازش سیگنال دیجیتال چیست؟

پردازش سیگنال دیجیتال (Digital Signal Processing)، به فرآیندی گفته می‌شود که سیگنالهای آنالوگ را از دنیای واقعی گرفته، با مبدل آنالوگ به دیجیتال، روی آنها تغییرات لازم ایجاد می‌شود، سپس با مبدل دیجیتال به آنالوگ، دوباره به سیگنالهای قابل درک برای انسانها تبدیل می‌کند.

سیگنال دیجیتال از نظر ریاضی سیگنالی است که فقط از صفرها و یک‌های منطقی تشکیل شده باشد. این صفر و یک‌ها ممکن است به شیوه‌های مختلفی نشان داده شوند که به این شیوه‌ها، کدگذاری(Coding) سیگنال گویند. سیگنالهای دیجیتال، سیگنالهایی هستند که هم از نظر زمان رخداد و هم از نظر مقدار در بازه‌ی خاصی محدود شده باشند.

پردازشگر سیگنال دیجیتال، وظیفه‌ی اندازه‌گیری، فیلتر و/یا فشرده‌سازی سیگنال‌های آنالوگ پیوسته‌ی دنیای واقعی، تبدیل آنها به سیگنال دیجیتال و سپس تبدیل دوباره‌ی آنها به سیگنال آنالوگ را بر عهده دارند.

بیشتر پردازنده‌ها با کاربردهای عمومی‌تر و سیستم‌عامل‌ها می‌توانند الگوریتم‌های (DSP) را با موفقیت انجام دهند اما یک پردازشگر سیگنال دیجیتال، راه‌حلی نسبتاً کم‌هزینه، با اجرای بهتر، تأخیر کمتر و بی‌نیاز از خنک‌کننده و باتری‌های بزرگ است.

کاربرد پردازش سیگنال دیجیتال در حوزه صدا و تولید اسپیکر

پای این فناوری، در دهه‌ی گذشته به دنیای صدا و تولید اسپیکر نیز رسیده است و در محصول اسپیکر باعث می‌شود در نهایت، صدایی که به گوش ما می‌رسد، بسیار با کیفیت تر و بهتر باشد.

به طور کلی، DSP، زیربنای کیفی صدا در دستگاههای صوتی امروزی است. چند روشی که DSP، کیفیت صدا را بهبود می‌بخشد، به اشکال زیر است:

1- بهبود دامنه‌ی صدا: به این شکل که دامنه‌ی صداهای بالاتر و پایینتر گسترده‌تر می‌شود و صداهای بیشتری به گوش شنونده می‌رسد.

2- تفکیک فرکانسی و پردازش صوت در فرکانس های مد نظر

3- حذف اکوی اضافه: این مورد یکی از امتیازات ویژه‌ی DSP است.

4- کنترل  کیفیت پخش صدا: DSP، با تنظیم قدرت سیگنال ورودی، با ولتاژی که برای اسپیکر بهینه است، کیفیت صدا را در بهترین شکل خود تنظیم و حفظ می‌کند. این تنظیم با هرگونه تغییری در سیگنالهای ورودی دوباره چک می گردد و مانع  از افت کیفیت می‌شود.

5- کاهش نویز: DSP، نویزهای اضافه‌ای مانند هیس یا هام را که همراه سیگنالهای صوتی هستند، فیلتر می‌کند.

6- قابلیت تشخیص صدای انسان

7- تنظیم صدای خودکار متناسب با توان دستگاه

 

 

استفاده از تکنولوژی DSP  برای لوازم صوتی با کیفیت از ضروری ترین موارد است و پیشرفت سریع DSP، اثر بسزایی بر کیفیت صدا داشته و به طور کلی تجربه‌ی شنیداری خوبی برای شنونده فراهم کرده است.

در اسپیکرهای دنای، این فناوری در کنار توان فنی تولید اسپیکر نشسته تا شنونده، از زیباییهای دنیای موسیقی و آوا، بهره‌ی بیشتری ببرد.

دنای
دنای دنای یکی از برترین تولیدکننده تلویزیون، اسپیکر خانگی، گیرنده دیجیتال، ضبط ماشین در ایران است که در 11 سال سابقه فعالیت خود با شعار "حس کیفیت برتر" و تولید محصولات با کیفیت به برند خوشنام در بازار تبدیل شده است.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋