mouoodsanatt

mouoodsanatt

دستگاه پرکن پودری

با رشد و اهمیت صنایع بسته‌بندی، استفاده از انواع و اقسام دستگاه‌های پرکن رواج یافته. امروزه برای پرکردن مواد خوراکی و صنعتی در قوطی‌های پلاستیکی، فلزی، شیشه‌ای و … ، از این نوع دستگاه‌ها استفاده‌های فراوانی می‌گردد. در نتیجه می‌توان مواد مورد نظر را با سهولت بیشتری در دسترس همگان قرار داد و در بازار عرضه کرد؛ به علاوه‌ی اینکه محصولات ظاهر بسیار بهتری پیدا می‌کنند و موجب جلب توجه مشتریان بیشتری برای خرید آنها می‌شوند. دستگاه‌های پرکن دارای انواع گوناگون هستند که هر کدام در پیشرفت صنایع و تولیدات نقش به سزایی را ایفا کرده‌اند.

چرا باید از این دستگاه‌ها استفاده کنیم؟

استفاده از دستگاه پرکن پودری، دقت بالا و یکنواختی در تزریق مواد به داخل ظروف را به همراه دارد. باید در نظر گرفت که اگر فرآیند پر کردن به دست خودمان انجام شود تفاوت حجم بین محصولات بسیار بالا خواهد بود، به گونه‌ای که حتی ممکن است به عدم اعتماد مشتری بینجامد. به طور یقین مشتری نمی‌پسندد که کالایی که یکبار با حجم و مقدار معینی خریداری کرده روز دیگر همان کالا را با حجم کمتری خریداری کند. از سوی دیگر نداشتن دقت کافی در وزن و حجم اندازه پر شده مسلماً در طولانی مدت به ضرر تولید کننده می‌انجامد. عامل تعیین کننده دیگر در استفاده از پرکن‌ها صرفه‌جویی در وقت است. با استفاده از این نوع دستگاه‌ می‌توان، توان تولید را در یک بازه کوتاه به چند برابر تشدید کرد تا به نسبت اینکه کار به وسیله دست انجام شود. همچنین استفاده از نیروی انسانی کمتر برای تولیدات بالا و عدم دخالت دست در فرآیند کار و در نتیجه افزایش بهداشت، از عوامل موثر دیگر در استفاده از این گونه دستگاه‌ها می‌باشد.

انواع آنها و تفاوت‌ها

از  پرکن مایعات گرفته تا انواع پودر و گرانول، همگی جزو خانواده پرکن‌ها به شمار می‌آیند. این دستگاه‌ها می‌توانند خودکار، نیمه خودکار و یا دستی باشند و فرآیند پر کردن آنها بر اساس وزن و یا زمان‌سنج قابل هدایت باشد. همه این دستگاه‌ها دارای نازل‌هایی هستند که می توان تعداد آنها را بر مبنای حجم کار، زیاد و کم نمود. سازوکار پر کردن در مایعات تفاوت‌های بسیاری با پرکن‌های پودری دارد. در پرکن مایعات از سیستم ثقل و یا سیلندر پیستون استفاده می‌شود اما سازوکار دستگاه پرکن پودری می تواند به کمک کانتری و یا لودسل پیاده‌سازی شود.

دستگاه‌ پرکن پودری دارای کاربردهای بسیار بیشتری به نسبت سایر دستگاه‌های پرکن موجود در بازار هستند و کار را برای کارکنان شرکت و یا کارخانجات بسیار ساده می‌کنند. پرکن پودری به مجموعه دستگاه‌هایی اطلاق می‌شود که مقدار حجم و وزن معینی از پودر را داخل ظروف یا کیسه پر می‌کند. این دستگاه‌ها بسته به نوع پودر (اینکه روان ریز گرانولی و یا نرم و چسبنده باشد)، میزان پودر، دقت لازم و یا نوع ظرف حاوی پودر تولید می‌شوند.

۱- دستگاه قوطی پرکن پودری تمام خودکار

این دستگاه مخصوص پر کردن انواع قوطی‌های استوانه‌ای از جنس مقوایی، شیشه‌ای، فلزی و پلاستیکی با اندازه و گنجایش گوناگون است که می‌تواند هر نوع ظرفی را با هر ابعادی که هست به صورت خودکار پر کند. به دلیل اینکه معمولا پرکن پودری در تیراژ بالا کار می‌کند دقت وزن مواد پر شده از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل صنایع می‌کوشند دستگاه تولید شده در حداقل تفاوت و خطای پر کردن تولید شود. سرعت تولید در این دستگاه بر اساس میزان وزن مورد نظر، متفاوت می‌باشد.

در نمونه تمام خودکار این دستگاه نیازی به متصدی در فرآیند بسته‌بندی وجود ندارد اما در نمونه نیمه خودکار به یک متصدی برای نگاه داشتن قوطی و محصول در زیر نازل وجود دارد.

از کاربردهای آن می‌توان به بسته‌بندی مواردی همچون ادویه‌جاتی (مانند زردچوبه، سماق، فلفل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین، پودر آویشن، هل، ادویه‌کاری، پودر سیر و …)، غلات (مانند آرد، آردگندم، آرد جو و آرد سیب‌زمینی)، مواد شیمیایی (مانند پودر صابون و پودر ماشین لباسشویی)، قهوه، نسکافه، شکر ، نمک ، شیر‌خشک، مکمل‌های غذایی، پودرهای انرژی زا و خیلی از موارد دیگر اشاره کرد.

نحوه کار این دستگاه به این شیوه است که ابتدا مواد از طریق بالابر به داخل مخزن دستگاه انتقال یافته و سپس توسط ماردون مخصوص، وزن مورد نظر تنظیم و داخل ظرف یا قوطی مورد نظر ریزش می‌کند. قوطی‌های خالی قبلا از طریق نوار ترافیک به زیر نازل انتقال داده می‌شوند و توسط حس‌گر چشمی تشخیص داده می‌شوند.

از این دستگاه برای پر کردن انواع ظروف با دهانه‌های مختلف و اوزان گوناگون می‌توان استفاده کرد. قوطی‌ها توسط نوار نقاله به زیر نازل حرکت کرده و با فرمان پی‌ال‌سی مطابق وزن دلخواه پر می‌شوند. سیستم پی‌ال‌سی، نمایشگر لمسی و منوی چهار زبانه (فارسی، انگلیسی، روسی، عربی) از دیگر مشخصات این دستگاه میباشد.

مشخصات دستگاه

ابعاد: طول ۲۳۰، عرض ۱۲۰ و ارتفاع ۲۷۰ سانتی‌متر

عمل کرد: الکترومکانیک | پنوماتیک

میزان مصرف برق: سه فاز (۳۸۰ ولت) و بسته به نوع درخواست کاربر قابل تغییر به تک فاز است.

وزن دستگاه: ۱۱۰۰ کیلوگرم

عرض بسته: از ۵۰ الی ۲۴۵ میلی‌متر قابل تغییر است

طول بسته: از ۵۰ الی ۴۰۰ میلی‌متر قابل تغییر است

وزن محصول: ۲۰ الی ۲۰۰۰ گرم

توان: بسته به حجم و نوع محصول از ۳ تا ۶ عدد بسته در دقیقه

از مشخصات دیگر این دستگاه می‌توان به موارد همچون سیستم ماردونی بسیار دقیق با حساسیت وزن بالا، مخزن تمام استیل و  توانایی بسته‌بندی بیش از ۱۵۰ گونه پودر گوناگون (غذایی، شیمیایی، دارویی و … ) اشاره کرد.

۲- دستگاه پرکن حجمی تمام خودکار

از این دستگاه برای پر کردن ظروف از مواد گرانولی به شکل پیمانه ای استفاده می‌شود. این دستگاه توان بسته‌بندی مواد پودری همانند ادویه جات (همچون فلفل، دارچین، زردچوبه، سماق)، آرد، پودر کیک، پودر ژله، پودر قهوه و کاکائو و انواع پودرهای شیمیایی و دارویی را دارد. کار با آن هیچ پیچیدگی خاصی ندارد و کافیست با یک بار کار با دستگاه نحوه کار آن را آموخت. محصولاتی که از طریق این دستگاه بسته‌بندی می‌شوند دارای وزن و مقدار ثابتی هستند و اختلاف در حجم آنها بسیار ناچیز است.

نحوه کار با این دستگاه به این گونه است که ابتدا مواد را به داخل مخزن دستگاه می‌ریزیم و سپس میزان حجمی که باید در هر بسته ریخته شود تعیین می‌کنیم. با این کار دستگاه به همان حجمی که می‌خواهیم بسته‌ها را پر می‌کند. این دستگاه تمام خودکار است و نیازی به کسی برای دخالت درفرآیند بسته‌بندی ندارد.

این دستگاه توان وزن‌کشی از ۲۰ گرم تا ۱۵۰۰ گرم را دارد و مابین ۶۰۰ تا ۹۰۰ بسته در ساعت و ۱۰ الی ۱۵ بسته در دقیقه بسته‌بندی می‌کند. همچنین این دستگاه بنابه خواسته شما قابلیت تغییر از برق ۳ فاز به تک فاز را نیز دارد و در مقیاس کوچک تری جهت کار در منزل و کارگاه نیز ساخته می‌شود.

مشخصات

ابعاد: طول ۱۸۰، عرض ۱۳۲ و ارتفاع ۲۹۰ سانتی متر

عمل کرد: الکترومکانیک

میزان مصرف برق: سه فاز (۳۸۰ ولت) و بسته به نوع درخواست کاربر قابل تغییر به تک فاز است.

توان برق مصرفی: ۳ کیلو ولت

وزن دستگاه: ۱۱۰۰ کیلوگرم

سیستم توزین: اوگر حلزونی با کانتر پیش تنظیم

وزن دستگاه: ۱۸۰۰ کیلوگرم

وزن بسته: ۱۰ الی ۱۱۰۰ کیلوگرم

شتاب بسته‌بندی (در دقیقه): ۱۰ الی ۱۵ بسته

عرض بسته: ۵۰ الی ۲۴۵ میلی متر

طول بسته: ۵۰ الی ۳۰۰ میلی متر

لفاف بسته: سلفون صدفی، پلی استر، فویل آلومینیوم این دستگاه دارای سیستم دیجیتال، صفحه نمایش لمسی اچ‌ام‌آی با برنامه پی‌ال‌سی و منوی فارسی و زبان‌های گوناگون جهت صادرات و همچنین سامانه عیب‌یابی هوشمند است.

mouoodsanatt
mouoodsanatt

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋