یکی از مکانهایی که در آنها از یخچال و فریزر فروشگاهی استفاده میشود، فروشگاههای لبنیات، گوشت و فروشگاههای پروتئینی است.
از یخچالها و فریزرهای ویژه برای نگهداری و فروش انواع محصولات استفاده میشود. از این رو این موارد از جمله پرکاربردترین و ضروریترین تجهیزات فروشگاههای کالای تند مصرف به حساب میآیند. این یخچالها نقش مهمی در فروش کالاها و نگهداری آنها داشته و باید برای خرید آن حتما بررسیهای لازم انجام شود.
در هایپرمارکتها، فروشگاههای بزرگ و حتی سوپرمارکتها محصولات مختلفی با شرایط متفاوت به فروش میرسند. بخشی از خوراکیها و خوار و بار روزانه افراد جامعه جزو خانواده لبنیات و پروتئین و یا غذاهای نیم پخته به حساب میآیند.
در برخی از فروشگاهها مواد و محصولاتی به مشتریان فروخته میشود که بایستی در دمای سرد یا فریز نگهداری شوند. در برخی از داروخانهها بسیاری از داروها باید در دمای پایین نگهداری شوند. به این دلیل که در صورت نگهداری این محصولات در هوای آزاد به سرعت فاسد میشوند و دیگر قابل استفاده و فروش نیستند. روشهای مختلفی برای راه اندازی یخچال فروشگاهی با توجه به نوع فروشگاه قابل انتخاب و انجام است. البته طراحی و اجرا و تجهیزات فروشگاهی نیز با توجه به نیاز آن و مشخصات محل متغیر است.
یخچال فروشگاهی از جمله تجهیزاتی است که حتی برای راهاندازی یک سوپر مارکت کوچک نیز به آن نیاز است. کاربرد این یخچالها در هر فروشگاه و مغازهای که با مواد خوراکی سروکار دارند، مورد استفاده قرار میگیرد. فریزر فروشگاهی در تنوع گستردهای از قیمتها، برندها، ابعاد و رنگها در بازار موجود هستند و انواع مختلفی دارند. اما نکته قابل ذکر اینجا این است که کدام تجهیزات فروشگاهی و برودتی برای کسب و کارها مناسبتر است. در ادامه به ذکر پرکاربردترین از انواع این یخچالها میپردازیم:
یخچال پرده هوا(روباز)
یخچال ویترینی شیشه خم و شیشه تخت
یخچال وفریزر ایستاده درب دار
یخچال و فریزر خوابیده
انواع یخچال ایستاده به دلیل اینکه از طراحی زیبا و چشمگیری برخوردارند، جزو پرکاربردترین یخچالهای فروشگاهی به حساب میآیند. انواع این یخچال در ابعاد گوناگونی در مدلهای مختلفی تولید میشود.
یخچال ایستاده پرده هوا (روباز)
یخچال ایستاده پرده هوا باعمق 85
یخچال ایستاده درب دار
یخچال نیمه ایستاده پرده هوا (روباز)
مدلهای متنوعی از یخچال ایستاده فروشگاهی در هایپرمارکتها و فروشگاهها قابل استفاده هستند. یخچال گوشت هم از مدلهای این نوع یخچال است که برای نمایش دادن انواع گوشت و مرغ، انواع سوسیس و کالباس و همچنین برای قراردادن میوهها و سبزیها مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از لامپهای الایدی در این نوع یخچالها به گونهای است که باعث جلب توجه محصولات در آن میشود.
ویژگیهای یخچال ایستاده
درب های شیشهای دوجداره جهت عایق شدن برای حرارت
سیستم ضد برفک قوی
کنترل دما به صورت خودکار
امکان تغییر رنگ نور لامپهای الایدی
یخچال فروشگاهی به نوعی یک ویترین هستند تا فروشنده بتواند محصولات خود را در معرض نمایش مشتری قرار بدهد. این مدل از یخچالها نوع خاصی از یخچالهای صنعتی هستند که به صورت تخصصی جهت نمایش مواد داخل یخچال طراحی شدهاند. این نوع یخچالهای صنعتی که به آن یخچال ویترینی هم گفته میشود، به دو گروه کانتر گرم و کانتر سرد دستهبندی میشوند.
موجود در سایزهای گوناگون
مجهز به سیستم نوردهی شفاف
مجهز به شیشههای تخت یا خم
دارای عایقهای حفاظتی و دمایی
در سوپرمارکتها، فروشگاهها و یا هایپرمارکتها مشتریان در هنگام ورود به فروشگاه با معرض دید بودن محصولات این امکان را دارند تا بتوانند به راحتی مایحتاج خود را پس از بررسی، انتخاب کنند. یخچال پرده هوا یا یخچال فروشگاهی بدون درب یکی از هوشمندانه و مهمترین انتخابها برای این نوع مکانها است، زیرا مشتریان بنا بر نیاز خود و در دسترس بودن و مقایسه محصولات با یکدیگر، مایحتاج خود را میتوانند انتخاب کنند.
یخچالهای پرده هوا جهت نگهداری مواد غذایی، لبنیات، مواد پروتئینی، میوه و سبزیجات و هر آنچه که بهصورت بستهبندی و نیازمند نگهداری در محل خنک باشد، مورد استفاده قرار میگیرد. جریان هوای سرد در این نوع یخچالها به صورت چرخشی و متوالی در هر طبقه از دستگاه بهصورت ریزشی از بالا به پایین بر روی محصولات داخل یخچال است. محصولات موجود در یخچال به صورت متناوب در جریان هوای خنک قرار میگیرند و سبب میشود تا مواد غذایی و محصولات خوراکی بسیار تازه و مطبوع باقی بمانند. در پایان روز پرده کاورشب تعبیه شده در یخچال جهت حفظ برودت و جلوگیری از هدر رفت مصرف انرژی در شب بسته میشود.
فریزر ایستاده فروشگاهی، همانطور که از اسمشان مشخص است، بهصورت ایستاده در داخل فروشگاهها قرار دارند. انواع فریزر فروشگاهی ایستاده در ابعاد و سایز های متفاوتی ساخته میشود . دلیل استفاده از نام فریزر به جای یخچال، درجه سرمای بیشتر در مقایسه با دیگر محصولات است. این نوع فریزر فروشگاهی به دلیل کم عرض بودن، مناسبترین گزینه جهت استفاده در فضاهای کوچک است.
1. این محصول به دو دسته کمپرسور مرکزی و کمپرسور سرخود تقسیم میشوند. کمپرسور دستگاهی است که باعث خنک نگه داشتن فضای یخچال می شود و یخچالهای کمپرسور مرکزی قیمت بالاتر و عمر طولانیتری دارند و به دلیل فرستادن گرمای ناشی از کارکرد موتور به سمت فضای خارج از فروشگاه، فضای خنکتری را در اطراف یخچال به وجود میآورند. یخچالهای کمپرسور سرخود قیمت مناسبتری دارند اما به دلیل پخش گرما در اطراف و پایین یخچال، عمر مفید محصول را کاهش میدهند.
2. اندازه یخچالها بر حسب متر طول تعیین میشود و یکی از معیارهای اصلی انتخاب یخچال است. فروشگاهها باید بسته به فضایی که در اختیار دارند و حجم موادی که قرار است در آن جای دهید، باید بهترین یخچال را انتخاب کنند.
3. برچسب انرژی گزینهای دیگر است که فروشنده را برای مصرف برق و بهینهسازی مصرف انرژی بسیار راهنمایی میکند.
4. جابجایی یخچال هم یکی از معضلات مهم مخصوصاً برای یخچالهای بزرگ است. داشتن چرخ یک برتری برجسته و محسوس برای یخچال محسوب شود.
5. به دلیل اینکه یخچالهای فروشگاهی به صورت معمول مدت زمان بیشتری در مقایسه با یخچالهای خانگی کار میکنند، خرابشدن آنها هم بیشتر اتفاق میافتد. بنابراین پیشنهاد میکنیم از شرکتهای معتبر یخچال نو بخرید و مطمئن شوید که گارانتی آن فعال است.
پاسخ ها