hyperfire.ir

hyperfire.ir

راهنمای دسته بندی علائم ایمنی آتش نشانی

بسیاری از ما، دانستن علائم ایمنی آتش نشانی را بدیهی می دانیم. این در حالی است که ممکن است در یک روز معمولی، به آنها توجه نکنیم. اما در شرایط اضطراری، آنها می توانند زندگی انسان ها را نجات دهند. دقیقاً به همین دلیل است که آنها، یک عنصر اساسی از استراتژی ایمنی آتش سوزی، برای هر کسب و کار هستند. از طرفی، برای مطالعه بیشتر، در مورد آتش و اطفاء حریق نیز می توانید به مقاله انواع آتش و سیستم اطفای حریق در وبلاگ هایپرفایر مراجعه کنید.

این مقاله در مورد راهنمای کامل دسته‌های علائم ایمنی آتش نشانی، گردآوری شده است. با این حال، باید به این نکته توجه داشته باشید که آماده شدن برای هر حادثه ای، با دانستن این علائم، می تواند آسیب های احتمالی آتش سوزی را در خانه و یا حتی محل شما، کاهش دهد.

اگر کسب و کار شما طبق قانون، ملزم به استفاده از این علائم است، یا میخواهید بدانید دقیقا دسته بندی های مختلف علائم آتش نشانی چیست؟ و همچنین معنای واقعی هر علامت را بدانید، در ادامه با این مقاله، همراه باشید.

 

چرا علائم ایمنی آتش نشانی، بسیار مهم هستند؟

بسیار مهم است که همه افراد در یک ساختمان، از نزدیکترین خروجی آتش نشانی تا مسیرهای فرار و یافتن تجهیزات آتش نشانی، آگاه باشند. این علائم آتش نشانی، برای راهنمایی ساکنان محل کسب و کار نیز، در هنگام وقوع آتش سوزی، ضروری است. بنابراین، اگر کارمندان و بازدیدکنندگان ندانند که نزدیک‌ترین محل و تجهیزات آتش‌نشانی در کجا قرار دارد، ممکن است حتی در معرض آسیب جدی قرار گیرند.

 

آیا دانستن علائم ایمنی آتش نشانی طبق قانون، الزامی است؟

مشاغل، باید با دستور قانون اصلاح مقررات 2005 (اغلب به عنوان RRO) مطابقت داشته باشد. قانون RRO که توسط دولت بریتانیا وضع شده است، شامل همه قوانین و مقررات ایمنی آتش سوزی برای همه مشاغل، در بریتانیا است.

RRO: بیان می کند که علائم آتش نشانی باید در همه محل های تجاری نصب شود، تا به پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی کمک کند. اما دقیقا چه نوع علایمی را باید بشناسیم و هر کدام چه پیامی برای ما دارند؟

 

دسته بندی علائم آتش نشانی، به چه صورت است؟

انواع مختلف علائم ایمنی آتش نشانی عبارتند از:

تابلو سیگا کشیدن ممنوعبرای جلوگیری از آتش سوزی:

  • علائم ممنوعیت (Prohibition signs)‌: علائمی که در این دسته قرار می گیرند، شامل مواردی مثل اعلان “سیگار ممنوع” است. این پیام ها، یک اقدام ممنوعه را نشان می دهد، که می تواند خطر آتش سوزی را افزایش دهد.
  • علائم اجباری (Mandatory signs): این علائم اقداماتی را نشان می دهد، که افراد باید برای رعایت مقررات آتش نشانی، که برای محافظت از سرنشینان طراحی شده است، انجام دهند.
  • علائم هشدار دهنده (Warning signs): این علائم برای آگاه ساختن مردم، از وجود مواد قابل اشتعال، لازم است. به عنوان مثال، یک کمد فروشگاهی که حاوی مایعات بالقوه خطرناک است، این علائم معمولا در آنجا نصب می شود.

 

exite خروجبرای کمک به فرار و اطفاء حریق:

  • علائم وضعیت ایمن (Safe condition signs): این علائم درواقع، مسیرهای فرار از آتش، نقاط تجمع آتش نشانی و تجهیزات کمک های اولیه را، برای راهنمایی ساکنان نشان می دهد که در مواقع اضطراری، فرار از ساختمان و موقعیت را نشان می دهد.
  • علائم خروجی آتش نشانی (Fire exit signs): این علائم برای برجسته کردن محل خروجی های آتش نشانی است و لازم است تا کسانی که از ساختمان فرار می کنند، به سرعت بدانند به سمت کدام درب، حرکت کنند.
  • علائم تجهیزات آتش نشانی (Fire equipment signs): این اعلان ها، افراد را به محل تجهیزات آتش نشانی مانند خاموش کننده ها یا شلنگ های آتش نشانی و همچنین مناطق فعال سازی اعلام حریق، هدایت می کند. بسته به ساختمان شما، اگر خود تجهیزات قابل مشاهده باشند، ممکن است نیازی به این کار نباشد.
  • علائم اطلاعات تکمیلی (Supplementary information signs): برای ارائه دستورالعمل های بیشتر، این علائم، شامل اطلاعاتی مانند فلش های جهت یا متن، برای توضیحات بیشتر ارائه شده است.

 

رنگ علائم ایمنی آتش نشانی، چگونه دسته بندی شده است؟

دسته های علائم آتش نشانی ذکر شده در قسمت بالا، با رنگ ها و اشکال مختلف، استاندارد شده اند. در نتیجه، می توان آنها را فورا تشخیص داد و در شرایط اضطراری به سرعت آن ها را تفسیر کرد.

  • تابلوهای خروج آتش نشانی، چه رنگی هستند؟

علائم ایمنی آتش نشانی مرتبط با فرار از آتش، سبز است، که به رنگ جهانی “رفتن” تبدیل شده است. این نوع اعلان ها به شکل مربع یا مستطیل هستند و روی آنها نوشته های سفید (رنگ متضاد) وجود دارد.

درحالت کلی، هشدارهای خروج ممکن است در مواقع اضطراری، نیاز به روشنایی داشته باشند، تا از مقررات علائم درب ضد حریق، پیروی کنند. از نور اضطراری برای قابل مشاهده کردن آنها، استفاده می شود.

  • تابلوهای تجهیزات آتش نشانی، چه رنگی هستند؟تابلو قرقره آتش نشانی

علائم ایمنی آتش نشانی که با تجهیزات آتش نشانی مرتبط است، قرمز است. این علائم مطابق با خود تجهیزات است که باید رنگ قرمز نیز داشته باشد. نوشته و نمودار تصویر روی این تابلوها، سفید است.

  • علائم ایمنی و بهداشت آبی و سفید به چه معناست؟

علائم ایمنی آتش نشانی، آبی با نوشته های سفید است. روی آنها، اقدامات احتیاطی اجباری را بیان می کند که در ساختمان باید رعایت شود. علائم اجباری، دایره ای شکل هستند.

تابلو درب ضد حریق

نمونه‌ای از این نوع تابلوها شامل اطلاعیه آشنای “FIRE DOOR KEEP SHUT” است که برای محافظت در هنگام آتش‌سوزی طراحی شده است و به معنای ” درب ضد حریق را بسته نگه دارید “ می باشد.

 

 

  • علائم ایمنی زرد چه پیامی دارند؟

علائم ایمنی آتش نشانی زرد، حاوی پیام های هشدار دهنده هستند و به شکل مثلث می باشند. آنها دارای یک علامت سیاه هستند که نشان دهنده نوع خطر در یک منطقه خاص است. نمونه ای از پیام هشدار زرد، علامت خطر آتش سوزی است.

 

 

 

 

 

نمونه هایی از علائم ایمنی آتش نشانی:

اعلائم اتش نشانی

چگونه می توانم اطمینان حاصل کنم که در محل کار من، علائم ایمنی لازم است؟

اولا ضروری است که ارزیابی خطر آتش سوزی انجام شود. موارد زیر را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که محل کار شما با RRO مطابقت دارد:

  • خطرات آتش سوزی، در ساختمان شما به اندازه کافی برای ساکنان، آگاه سازی شده است.
  • اقدامات کنترلی کافی، مانند علائم برای کاهش خطر آتش سوزی، وجود دارد.
  • مسیرهای فرار، به وضوح مشخص شده اند و کارکنان آموزش های لازم را دیده اند.
  • استراتژی ایمنی آتش نشانی شما، قوی می باشد.

ما همیشه به مشاغل، خدماتی برای آتش سوزی ارائه می دهیم. این کار توسط تیم کارشناسان آتش نشانی ما، انجام می شود که توسط موسسه مهندسین آتش نشانی، مورد تایید هستند و اطمینان حاصل می کنند که کسب و کار شما، با تمام قوانین و مقررات سازگار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش برای انواع تجهیزات امداد و نجات در مواقع ضروری، می توانید به صفحه امداد و نجات فروشگاه هایپر فایر، مراجعه کنید.

hyperfire.ir
hyperfire.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋