hnilofar334

hnilofar334

علت سوت کشیدن لنت ترمز پژو 206 تیپ 5 چیست؟

دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز

دلایل و عوامل سوت کشیدن لنت ترمز پژو 206 تیپ 5  متنوع اند. در ادامه تعدادی از این عوامل به صورت مفصل توضیح داده شده اند.

 ۱- سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل فرسودگی یا نازک شدن لنت ها

بارزترین علت سوت کشیدن لنت ترمز، فرسوده شدن لنت ها است. لنت های ترمز پژو 206 تیپ 5 عمداً با یک نشانگر فلزی طراحی می شوند. هنگامی که به حداقل ضخامت خود نزدیک می شوند، هشداری با صدای بلند منتشر می کنند. این هشداری است که به شما می گوید زمان تعویض لنت های ترمز فرا رسیده است.

۲- سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل وجود گرد و غبار روی لنت ها

یکی دیگر از دلایل رایج جیغ کشیدن ترمزها وجود گِل و گرد و غبار یا سایر مواد زائد روی سطح لنت های شماست. این مواد زائد هم در اثر رانندگی و هم در اثر پارک کردن طولانی مدت ماشین، ممکن است روی لنت ها بنشینند.

۳-  سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل رطوبت شبانه

اگر اول صبح است و شما صدای سوت کشیدن لنت ترمز های خود را می شنوید شاید صدا کاملاً طبیعی باشد. به خصوص اگر ماشین شما در طول شب در معرض باران، برف یا رطوبت قرار گرفته باشد. هنگامی که ترمزهای ماشین شما با رطوبت در تماس است ممکن است یک لایه نازک زنگ روی لنت ها یا روتورها تشکیل شود. زنگ ایجاد شده می تواند باعث ایجاد صدای خراش یا جیغ در هنگام ترمزگیری شود.

 ۴- سوت کشیدن لنت ترمز ها به دلیل سبک اشتباه ترمز گیری

گاهی اوقات خود راننده است که با ترمزهای شدید، سریع و مکرر سبب جیغ کشیدن ترمزها می شود. این سبک اشتباه در ترمزگیری به ویژه در سرعت های بالا، میتواند گرمایی بیش از حد در لنت ها ایجاد کند. این گرما سبب ایجاد لعابی صاف و سخت روی سطح لنت ترمز خواهد شد.

ترمزگیری مکرر در سراشیبی ها نیز اتفاق مشابهی را رقم می زند. وقتی لنت های ترمز لعاب دار می شوند، دیگر نمی توانند اصطکاک لازم برای توقف خودرو را ایجاد کنند. آنها همچنین ممکن است ترک بخورند یا بشکنند در نتیجه، شما باید آنها را جایگزین کنید.ترمزگیری اشتباه یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز است.

۵- جیغ کشیدن ترمز ها به دلیل فلزی بودن لنت ها

در برخی موارد، سوت کشیدن لنت ترمز ها ناشی از خود مواد تشکیل دهنده لنت هاست. بسته به نوع ماشین، سه نوع لنت ترمز وجود دارند: ارگانیک، نیمه فلزی یا سرامیکی. لنت های ترمز نیمه فلزی شاید رایج ترین لنت های موجود در بازار باشند. این لنت ها ۳۰ تا ۶۵ درصد از عناصر فلزی مانند آهن، فولاد، گرافیت و مس تشکیل شده اند.

هنگامی که این نوع لنت به روتور ساییده می شود، ممکن است صدای جیغ یا ساییدگی ایجاد کند. اگر این صدا شما را آزار می دهد، بهتر است لنت هایی را انتخاب کنید که فلز کمتری در آنها وجود دارد.

 ۶- سوت کشیدن لنت ترمز به سبب عدم روانکاری در ترمزهای درام

اگر ماشین شما دارای ترمزهای درام است، شاید صدای جیغ آنها ناشی از عدم روغنکاری در نقاط تماس بین کفشک و درام ترمز باشد. بدون روغنکاری، کفشک ها شروع به خراشیدن صفحه پشتی می کنند و باعث ایجاد صدای جیغ می شوند.

معمولاً می‌توانید با جست‌وجوی نشانه‌هایی از این نوع خراشیدگی در جایی که فلز خالی در معرض دید قرار گرفته است، متوجه شوید که مشکل کجاست. با استفاده از گریس ترمز در جایی که پیستون به کفشک ها به هم میرسند به آسانی صدای جیغ برطرف می شود.

راههای از بین بردن صدای لنت ترمز

در متن بالا تعدادی از رایج ترین دلایل سوت کشیدن لنت ترمز ها بیان شد. در برخی از موارد به صورت ضمنی به راه حل های این مشکل نیز اشاره شد. منتها در این قسمت، دوباره برخی از راه حل ها مرور میشوند.

  •  اگر مشکل، فرسودگی لنت هاست نباید آنها را به حال خود رها کنید. صدای جیر جیر مداوم به ساییدن تبدیل می شود. در این صورت احتمالاً علاوه بر لنت ها باید روتورها را نیز عوض کنید.
  •  اگر مواد زائد و گرد و خاک روی لنت ها و روتورهای ترمز را گرفته است راه حل شما آسان است. در این حالت معمولاً یک اسپری سریع، پاک کننده یا سمباده زدن مواد سطحی مشکل را برطرف می کند. همچنین ممکن است پس از چند بار ترمزگیری به خودی خود گردو غبار از بین بروند. اصطکاک بین لنت ها و روتورها نیز می تواند بخشی از مواد زائد را پاکسازی کند.
  •  اگر سوت کشیدن لنت ترمز به دلیل زنگ زدگی نیز باشد معمولاً مشکل، با رانندگی معمولی قابل رفع است. همچنین می‌توانید خودروی خود را در داخل خانه پارک کنید تا از ترمزهای خود در برابر تجمع رطوبت محافظت کنید.
  •  در صورتی که لنت شما لعابدار شده است بررسی علائم لعاب، انگشت خود را در امتداد سطح لنت ترمز خود بکشید. می‌توانید لنت ها را به مکانیک های متخصص نشان دهید. در صورت نیاز به تعویض لنت ها هنگام تعویض لنت های لعابدار، باید روتورهای خود را نیز تمیز کنید. کالیپرها و سیستم هیدرولیک را نیز از نظر مشکلات مکانیکی یا خرابی بررسی کنید. اگر لعاب به یک مشکل مکرر شما تبدیل شود، ممکن است لازم باشد در سبک ترمزگیری خود نیز تجدید نظر کنید.
hnilofar334
hnilofar334

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋