دلایل و عوامل سوت کشیدن لنت ترمز پژو 206 تیپ 5 متنوع اند. در ادامه تعدادی از این عوامل به صورت مفصل توضیح داده شده اند.
بارزترین علت سوت کشیدن لنت ترمز، فرسوده شدن لنت ها است. لنت های ترمز پژو 206 تیپ 5 عمداً با یک نشانگر فلزی طراحی می شوند. هنگامی که به حداقل ضخامت خود نزدیک می شوند، هشداری با صدای بلند منتشر می کنند. این هشداری است که به شما می گوید زمان تعویض لنت های ترمز فرا رسیده است.
یکی دیگر از دلایل رایج جیغ کشیدن ترمزها وجود گِل و گرد و غبار یا سایر مواد زائد روی سطح لنت های شماست. این مواد زائد هم در اثر رانندگی و هم در اثر پارک کردن طولانی مدت ماشین، ممکن است روی لنت ها بنشینند.
اگر اول صبح است و شما صدای سوت کشیدن لنت ترمز های خود را می شنوید شاید صدا کاملاً طبیعی باشد. به خصوص اگر ماشین شما در طول شب در معرض باران، برف یا رطوبت قرار گرفته باشد. هنگامی که ترمزهای ماشین شما با رطوبت در تماس است ممکن است یک لایه نازک زنگ روی لنت ها یا روتورها تشکیل شود. زنگ ایجاد شده می تواند باعث ایجاد صدای خراش یا جیغ در هنگام ترمزگیری شود.
گاهی اوقات خود راننده است که با ترمزهای شدید، سریع و مکرر سبب جیغ کشیدن ترمزها می شود. این سبک اشتباه در ترمزگیری به ویژه در سرعت های بالا، میتواند گرمایی بیش از حد در لنت ها ایجاد کند. این گرما سبب ایجاد لعابی صاف و سخت روی سطح لنت ترمز خواهد شد.
ترمزگیری مکرر در سراشیبی ها نیز اتفاق مشابهی را رقم می زند. وقتی لنت های ترمز لعاب دار می شوند، دیگر نمی توانند اصطکاک لازم برای توقف خودرو را ایجاد کنند. آنها همچنین ممکن است ترک بخورند یا بشکنند در نتیجه، شما باید آنها را جایگزین کنید.ترمزگیری اشتباه یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز است.
در برخی موارد، سوت کشیدن لنت ترمز ها ناشی از خود مواد تشکیل دهنده لنت هاست. بسته به نوع ماشین، سه نوع لنت ترمز وجود دارند: ارگانیک، نیمه فلزی یا سرامیکی. لنت های ترمز نیمه فلزی شاید رایج ترین لنت های موجود در بازار باشند. این لنت ها ۳۰ تا ۶۵ درصد از عناصر فلزی مانند آهن، فولاد، گرافیت و مس تشکیل شده اند.
هنگامی که این نوع لنت به روتور ساییده می شود، ممکن است صدای جیغ یا ساییدگی ایجاد کند. اگر این صدا شما را آزار می دهد، بهتر است لنت هایی را انتخاب کنید که فلز کمتری در آنها وجود دارد.
اگر ماشین شما دارای ترمزهای درام است، شاید صدای جیغ آنها ناشی از عدم روغنکاری در نقاط تماس بین کفشک و درام ترمز باشد. بدون روغنکاری، کفشک ها شروع به خراشیدن صفحه پشتی می کنند و باعث ایجاد صدای جیغ می شوند.
معمولاً میتوانید با جستوجوی نشانههایی از این نوع خراشیدگی در جایی که فلز خالی در معرض دید قرار گرفته است، متوجه شوید که مشکل کجاست. با استفاده از گریس ترمز در جایی که پیستون به کفشک ها به هم میرسند به آسانی صدای جیغ برطرف می شود.
در متن بالا تعدادی از رایج ترین دلایل سوت کشیدن لنت ترمز ها بیان شد. در برخی از موارد به صورت ضمنی به راه حل های این مشکل نیز اشاره شد. منتها در این قسمت، دوباره برخی از راه حل ها مرور میشوند.
پاسخ ها