علائم سوختن و خرابی واشر سر سیلندر لیفتراک
علائم سوختن و خرابی واشر سر سیلندر لیفتراک[/caption]
یکی از قطعات مهم در لیفتراک، واشر سر سیلندر است که جنس آن از آلیاژ های فولادی و مقاوم در برابر حرارت، ضربات و فشار زیاد می باشد. این قطعه برای عایق بندی موتور لیفتراک و سر سیلندر به کار می رود.
واشر سر سیلندر همانند سایر قطعات ممکن است معیوب یا دچار سوختن شود که در ادامه با علائم سوختن واشر سر سیلندر بیشتر آشنا خواهیم شد. سوختن واشر سر سیلندر علائم مختلفی دارد که این علائم ممکن است از وارد شدن ضربه یا خراب شدن این قطعه به وجود بیاید، واشر سر سیلندر لیفتراک وظیفه آب بندی آب و روغن را میان این دو قطعه انجام می دهد، یکی از رایج ترین مشکلات لیفتراک همین خرابی واشر است. در این مقاله قصد داریم تا 10 مورد از مهم ترین عواملی که باعث سوختن واشر سرسیلندر می شود را بررسی کنیم با ما همراه باشید.
واشر سرسیلندر چیست؟
واشر سرسیلندر یک جز پیچیده با تکنولوژی پیشرفته است که اساساً برای دور نگه داشتن محیطهای مختلف مانند آب و روغن در موتور و همچنین تهیه یک مهر و موم خارجی طراحی شده است. یکی از ملزومات موتور واشر سرسیلندر میباشد.
واشر سرسیلندر یک جز مهم در موتور است که باید بتواند با تقاضای بیشتر موتورهای مدرن سازگار باشد. سیستم های مهر و موم مدرن با عملکرد بالا کاملاً قابل اعتماد هستند.
خرابی یک واشر سرسیلندر پدیده نسبتاً ناخوشایند و خطرناکی است. حتی یک سوراخ کوچک یا ترک میتواند منجر به عواقب تعمیرات اساسی موتور شود. این امر به دلیل از بین رفتن کیفیت روغن کاری روغن اتفاق خواهد افتاد، زیرا با مایع خنک کننده رقیق میشود. و این به سرعت منجر به سایش زودرس گروه سیلندر و پیستون میشود.
اگر سایر اجزای دستگاه از واشرهای ساخته شده از مقوا یا لاستیک مخصوص استفاده کنند، سر آن از محصولی ساخته میشود که از مواد مخصوص ساخته شده و دارای شکل پیچیدهای است. مواد باید به اندازه کافی محکم و مقاوم در برابر حرارت باشد. امروزه میتوان کلیه واشرها را به دو گروه بزرگ غیر فلزی و فلزی تقسیم کرد.
دو نوع آزبست و بدون آزبست وجود دارد. در حالت اول، واشر از مواد ورق ساخته شده است. علاوه بر این، تمام دهانهها (برای استوانهها و اتصال دهندهها) در امتداد لبه برش با حلقههای فلزی تقویت شده. واشرهای ساخته شده از لاستیک فشرده با افزودن پودر گرافیت و الیاف آزبست نیز تولید میشوند. در حالت بدون آزبست، مواد مصنوعی و لاستیک، در دمای بالا فشار داده میشوند. این واشرها اندکی گرانتر از موارد فوق هستند، اما مقاومت در برابر سایش را افزایش دادهاند.
واشرهای سر سیلندر فلزی را میتوان رایج ترین واشرها در نظر گرفت. مواد تولیدی آنها ورق مس است که گزینهای گران قیمتی میباشد و یا از ورق نازک برای تولید آنها استفاده میکنند. برای دستیابی به آب بندی بهتر، مناطق تماس با صفحههای سرسیلندر و بلوک سیلندر با ترکیب لاستیک مخصوص پوشانده میشوند. عمر واشرهای فلزی در مقایسه با آزبست بیشتر است.
در بیشتر مواقع، این عملکرد مداوم واشرها باعث گرم شدن بیش از حد موتور و تغییر شکل واشر (گاهی شکستن) میشود. دلایل دیگری نیز وجود دارد که شایان ذکر است:
اگر واشر سرسیلندر از بیدقتی و بیاحتیاطی شما بسوزد با علائمی به شرح زیر روبه رو میشوید که عبارت است از :
به چند دلیل بسیار مهم واشر موتور میسوزد که عبارت است از :
موارد زیر را که اگر هنگام تعمیر سرسیلندر رعایت نکنید. مشکل ساز خواهد شد :
پیچ های سرسیلندر را سفت یا شل ببندین، یعنی اگر پیچ ها خیلی سفت شود امکان بریدن هست و به سرسیلندر آسیب میرساند. اگر پیچ ها شل بسته شود براثر حرارت زیاد سرسیلندر تاب بر میدارد. در این صورت سیلندر را باید به تراشکاری ببرید. اگر آسیب کمتر باشد تراش میشود.البته اگر آسیب زیاد باشد باید یک سر سیلندر جدید بخرید.
عدم استفاده مناسب از چسب مزدا و یا چسب آب بندی سرسیلندر هم می تواند برای شما مشکل ساز باشد.
در هر صورت با وجود بروز مشکلات حتما به مکانیکی بروید و لیفتراک خود را برای تعمیر درست در اختیار مکانیک های باتجربه قرار دهید و در وقت و هزینه خودتان صرفهجویی کنید.
علائم زیر می تواند نشانه سوختگی این قطعه در لیفتراک شما باشد، بنابر این با بررسی و آب بندی منافذ این قطعه از سوختن آن جلوگیری نمایید.
بروز این حباب هایی که از چرخش آب در رادیاتور لیفتراک یا عوامل دیگر مانند آسیب دیدن واشر سرسیلندر بین محفظه سیلندر و حفره آب به وجود می آید باعث خوردگی لایه خارجی سیلندر می شود و علائمی بر سوختن واشر می باشد، همچنین این حباب ها باعث کم شدن راندمان سیستم خنک کننده به دلیل جلوگیری از تبادل حرارت می شود. زمانیکه دمای آب رادیاتور بالا می رود این حباب ها علتی بر سر ریز شدن این آب می شود.
زمانیکه دمای موتور بالا است، با بیرون کشیدن گیج روغن می توانید متوجه تغییر رنگ روغن لیفتراک که به رنگ شیری تغییر حالت می دهد شوید. این وضعیت در حالت عادی وجود ندارد و تنها زمانیکه واشر سر سیلندر شما سوخته باشد و این آب به داخل روغن راه پیدا کرده باشد پدید می آید. نشت این روغن و آب از محل اتصال سرسیلندر شما را متوجه سوختن واشر سرسیلندر خواهد کرد.
با سوختن واشر سرسیلندر لیفتراک راندمان موتور به دلیل آب بندی نشدن و جلوگیری از این فرایند بین سر سیلندر و سیلندر، افت پیدا می کند و این آب بندی نشدن باعث ورود روغن یا آب به داخل سیلندر می شود.
شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که دمای موتور لیفتراک به شدت بالا رفته باشد به حدی که به نقطه جوش رسیده باشد، یکی از علائم این افزایش دما سوختگی واشر سرسیلندر است که باید آن را تعویض کنید. رانندگی طولانی مدت باعث افزایش دمای موتور و داغ کردن آن می شود که باعث سوختگی واشر می شود. بالا رفتن دما باعث بالا رفتن آمپر می شود و این دلیلی بر کمبود آب لازم در رادیاتور است.
همچنین باید توجه داشته باشید که با بروز مشکل در هر قسمت از قطعات سیستم خنک کننده مانند فن خنک کننده و یا رادیاتور باعث افزایش دمای موتور (پیشرانه) و در نتیجه آسیب دیدن واشر سرسیلندر می شود.
خروج گاز سفید یا آبی رنگ از اگزوز لیفتراک یکی از علائم سوختگی واشر سرسیلندر می باشد، این دود نشانه وجود آب در محفظه احتراق است، این دود زمانیکه شما لیفتراک را روشن می کنید می توانید ببینید و با بررسی خروجی اگزوز زمانیکه موتور خاموش بوده و پس از مدتی آن را روشن می کنید یا اصطلاحا استارت می زنید متوجه سالم یا خراب بودن واشر می شوید.
زمانیکه سطح آب موتور لیفتراک شما به دلیل غیر عادی و نامعلومی کاهش پیدا کند یکی از دلایل آن می تواند سوختن واشر سرسیلندر باشد زیرا این آب با وجود نشتی از موتور خارج شده و به سمت محفظه سیلندر و یا منافذ دیگر رفته و باعث کاهش آن می شود.
واشر سرسیلندر مانند بسیاری از قطعات دیگر پس از گذشت مدت زمان طولانی از رانندگی باعث فرسایش می شود، نوسانات دمایی به دلیل تغییرات فصل، رانندگی طولانی مدت باعث این پوسیدگی می شود. رسوبات داخل این قطعه به دلیل ایجاد گازهایی که از احتراق به وجود می آید پس از مدتی باعث فرسودگی واشر می شود.
وجود آب یا روغن روی سر این شمع لیفتراک نشان دهنده سوختگی واشر سرسیلندر است که باید آن را بر طرف کنید.
یکی دیگر از علائم سوختگی واشر سرسیلندر این است که لیفتراک با استارت های متوالی روشن نمی شود و پس از چند بار استارت روشن می شود، این علامت نیم سوز شدن واشر سرسیلندر را نشان می دهد.
واتر پمپ لیفتراک یکی از مهم ترین قطعات لیفتراک محسوب می شود که از وظایف آن می توان به گردش در آوردن آب و مایعات ضد یخ و جوش درون موتور اشاره کرد، با نشتی واشر سرسیلندر و هدر رفتن آب از درون آن باعث به وجود آمدن نقص در این پمپ می شود.
تمامی این علائم که به آن پرداختیم می تواند نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر باشد که باید به آنها توجه کرد و این نقص را برطرف نمود زیرا جلوگیری از این خسارات خیلی به صرفه تر از زمانی است که برای تعمیر آن بخواهیم اقدام کنیم. برای جلوگیری به موقع از این وضعیت می توانید با بررسی های ماهانه از سیستم داخلی موتور و چک کردن آن متوجه ایرادات کوچک و یا حتی نیم سوز شدن واشر سرسیلندر شوید.
و نکته آخر اینکه زمانیکه با نقص فنی لیفتراک مواجه شدید از ادامه رانندگی خودداری کنید و هر چه سریعتر لیفتراک را به یک تعمیرگاه برده و نقص را برطرف کنید تا از آسیب های جدی و هزینه های زیادی که در آینده نه چندان دور برایتان پیش می آید جلوگیری کنید.
پاسخ ها