گرم شدن زیاد قطعات لیفتراک خسارت زیادی را به وجود می آورد، پس بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع آن دانست و تدابیری برای نگهداری لیفتراک در تابستان اندیشید. این روزها که هوای معتدل بهاری را سپری میکنیم، دل به جاده زدن هوای دیگری دارد. البته پیش از این که به جاده بزنید، باید حتما چند اقدام احتیاطی انجام بدهید تا متحمل هزینههای سنگین نشوید. ترکیدن شیلنگها، نشت کردن رادیاتور، لاستیک های لیفتراک کم باد و فیلترهای کثیف مصرف سوخت را به شدت بالا میبرند و حتی بدتر از آن لیفتراک را به کلی از کار میاندازند. یک لیفتراک به خوبی آماده و نگهداری شده به مالکان و اپراتورها این امکان را می دهد تا هر گونه مشکلی را در همان ابتدا تشخیص دهند که می تواند به عنوان یک مشکل جزئی و نه یک خرابی کامل تلقی شود و در زمان و هزینه تعمیرات صرفه جویی می کند.
در ادامه با ما همراه باشید تا با معرفی چند نکته کلیدی برای نگهداری خودرو در فصل گرما، از خراب شدن خودرویتان و دردسرهای آن رهایی یابید.
تا زمان شروع فصل تابستان، ممکن است لاستیک های لیفتراک به مشکلات زیادی دچار شوند. رانندگی در شرایط نامساعد در فصل زمستان یا رانندگی حین بستن زنجیر چرخ معمولاً میتوانند آسیب زیادی به تایرهای خودرو وارد کنند. به گفته اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک (RMA) از هر راننده ١٠ فقط یکی از آنها فشار باد تایرها را چک میکند. واقعیت این است که یک تایر کم باد، پرباد، فرسوده یا غیر بالانس، به خصوص در هوای گرم تابستان، میتواند بسیار خطرناک باشد. وقتی دمای هوا بالا میرود، در ازای هر ١۰ درجه افزایش دما، فشار باد تایر هم حدود یک تا دو PSI (پوند بر اینچ مربع) تغییر میکند. به دفترچه راهنمای لیفتراک یا دیواره تایرها نگاهی بیندازید تا ببینید فشار باد مناسب برای تایرهای شما چیست. یادتان باشد اگر گرمای هوا و فشار ناخواسته دست به دست هم بدهند، در نهایت تایر میترکد.
روغن لیفتراک خون حیاتبخش لیفتراک شماست. برای نگهداری لیفتراک تان روغن و فیلتر روغن آن را تعویض کنید. روغن قطعات سختکوش موتور را روان و خنک نگه میدارد. در بیشتر دفترچههای راهنمای لیفتراک نوشته شده است. واقعیت این است که در طول تابستان که احتمال جوش آوردن موتور زیاد است
نکته کلیدی کار با لیفتراک در تابستان خنک نگهداشتن موتور است. حتما اولین چیزی که به ذهنتان میرسد، رادیاتور است، ولی قبل از هر چیز باید تسمهها و شیلنگها را چک کنید. شیلنگهایی که به رادیاتور لیفتراک وصل هستند به ورود و خروج آب به داخل موتور لیفتراک کمک میکنند، تسمههایی که فن را میچرخانند هم به بیشتر خنک شدن سیستم یاری میرسانند. اگر شیلنگها یا تسمهها پاره بشوند، رادیاتور بلافاصله جوش میآورد. شیلنگها را چک کنید و مطمئن بشوید ترک یا نشتی ندارند و شل نشدهاند. شیلنگها باید سفت بوده و نرم و قابل انعطاف نباشند. شیلنگها طی فرآیندی که پوسیدگی الکتروشیمیایی نامیده میشود (ECD) بهتدریج خورده میشوند. این فرآیند ماده لاستیکی شیلنگ را از داخل میخورد. آسیب پذیرترین بخش از شیلنگ جایی است که به وسیله بست به رادیاتور یا موتور متصل میشود. به بستها هم باید نگاهی بیندازید تا ترک یا خوردگی نداشته باشند. توجه داشته باشید که تسمهها زیاد از حد صاف و صیقلی نباشند. برای نگهداری لیفتراک حتما پیش از شروع فصل گرما تسمه ها و شیلینگ های آن را چک کنید.
بازرسی تسمه ها : همانطور که تسمه موتور حرکت می کند، مایع خنک کننده را از داخل موتور می کشد. شرایط آب و هوایی شدید مانند دمای گرم تابستان می تواند باعث خوردگی و آسیب به اجزای موتور از جمله تسمه فن شود. بازرسی منظم وضعیت تسمه ها امکان تشخیص زودهنگام هرگونه آسیب را فراهم می کند و تسمه ها را می توان برای اطمینان از عملکرد و خنک کننده بهینه تعویض کرد.
همچنین برای اطمینان از داغ نشدن بیش از حد موتور لیفتراک، بررسی و تکمیل سطح مایع خنک کننده موتور به طور منظم ضروری است. بررسی سطوح مایع خنک کننده به صورت هفتگی نه تنها سطوح را به طور منظم پر می کند، بلکه فرصت هایی را برای بررسی هرگونه نشتی از مخزن خنک کننده فراهم می کند. استفاده از نوع صحیح مایع خنک کننده همانطور که سازنده توصیه می کند مهم است، آب نباید به عنوان جایگزین مایع خنک کننده استفاده شود زیرا نقطه جوش پایین تری دارد و می تواند به گرم شدن سریع موتور کمک کند.
در مناطق سردسیر بعد از فصل زمستان، فیلتر هوا پر از کلوخهای نمک و ذرات ریز دیگر است. فیلتر هوای کثیف مصرف سوخت را بالا میبرد. تعویض فیلتر کثیف میتواند مصرف سوخت را چند درصد پایین بیاورد.
لیفتراک های امروزی طوری طراحی شدهاند که گرما دوست هستند؛ ولی میزان گرما هم محدودیت دارد. یک موتور احتراقی درونسوز در دمای حدود ٩٣ درجه سانتیگراد بالاترین کارایی را دارد ولی اگر بگذارید موتور زیادی داغ بشود، قطعات فلزی متحرک شروع به ذوبشدن میکنند و با هم آمیخته میشوند. این امر باعث بروز مشکلاتی برای موتور میشود و همانطور که حدس میزنید، خرج زیادی روی دستتان میگذارد. خوشبختانه بیشتر لیفتراک های مدرن، یک سیستم خنککننده هوشمند دارند که از یک خنککننده شیمیایی به نام ضد یخ، چند پمپ، شیلنگ، فن و ترموستات استفاده میکند تا دمای بهینه لیفتراک را حفظ کند. ولی هر مشکلی برای این سیستم پیش بیاید، از جمله: کمشدن مایع خنککننده، شیلنگهای ترکخورده، بستهای شل یا شکستهشده یا وجود نشتی در رادیاتور میتواند باعث جوش آوردن موتور و از کار افتادن آن بشود.
فن های رادیاتور بخش مهمی از خنک نگه داشتن موتور لیفتراک است. فن ها به تنظیم دمای موتور کمک می کنند زیرا گرمای سطح تولید شده توسط موتور را از بین می برند. بازرسی منظم فن ها از نظر آسیب و خوردگی مهم است زیرا هر گونه نقصی می تواند بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد.
تغییر شرایط آب و هوایی از خنکی زمستان تا گرمای تابستان می تواند باعث شود سیم کشی لیفتراک و پوشش محافظ اطراف آن ها شکننده، ترک بخورد و بشکند. سیمکشی آسیبدیده میتواند باعث خرابی اجزای الکتریکی لیفتراک شود یا با هم کار نکنند.بازرسی منظم و تعویض سیمکشی آسیبدیده، اطمینان حاصل میکند که اجزای الکتریکی لیفتراک در تابستان به خوبی کار میکنند.
سیستم هیدرولیک یکی از اجزای مهم لیفتراک ها است زیرا مسئولیت فرمان و تمام حرکات بالابر را بر عهده دارد. هنگامی که سیال هیدرولیک کم کار می کند، لیفتراک ها ممکن است با کند شدن کار مواجه شوند و اپراتورها ممکن است در حین کار شروع به شنیدن صداهای غیرعادی کنند.
در طول هوای گرم، همه سیالات پتانسیل تبخیر را دارند، به این معنی که بررسی منظم سطح مایع هیدرولیک برای کاهش احتمال گیرکردن و خرابی سیستم های هیدرولیک لیفتراک ضروری است. علاوه بر بررسی سطح سیال، بررسی وضعیت سیلندرها، لوله ها و سوپاپ ها از نظر آسیب و نشتی مهم است.
برای لیفتراک های برقی باتری، بررسی سطح آب در سلول های باتری مهم است. سازندگان توصیه میکنند باتریهای لیفتراک هفتهای یکبار یا حتی بیشتر برای باتریهای قدیمیتر بازرسی شوند و در صورت پایین بودن سطح آب باطری میزان آنها کنترل شوند. سطح پایین آب سلول باتری به دلیل تبخیر ممکن است منجر به خوردگی قطعات شود.
با افزایش بالقوه در حجم بار که در طول تابستان جابجا می شود، ضروری است که تعمیر و نگهداری معمول لیفتراک متوقف نشود. یک لیفتراک که به خوبی نگهداری می شود در سطوح بهینه عمل می کند و نیازهای افزایش بهره وری را در هوای گرم تر برآورده می کند. تعمیر و نگهداری منظم می تواند از بخش بزرگی از مشکلات مربوط به گرما که قبلاً ذکر شد جلوگیری کند.
آماده کردن لیفتراک برای تابستان
در حالی که توجه به لیفتراک که یک سرمایه با ارزش است، اپراتور لیفتراک نیز به همان اندازه برای یک سازمان یا شرکت ارزشمند می باشد. اپراتور لیفتراک چه در فضای بسته کار کند و چه در فضای باز فعالیت داشته باشد، می بایست اقدامات پیشگیرانه انجام دهد تا در گرمای تابستان ایمن باشد. چندین مرحله برای غلبه بر گرما هنگام کار با لیفتراک وجود دارد:
پاسخ ها