peaky

peaky

i
 ۳ نفر را دنبال می کند

سریال سندمن چه‌گونه ساخته شد؟

 

رُم هم یک روزه ساخته نشد!

اگر به‌عنوان تماشاگر تا به حال فکر کرده‌اید که ممکن است پتن اُسوالت گزینه‌ی مناسبی برای صداپیشگی کلاغ باشد؛ سریال سندمن محصول تازه‌ نت‌فلیکس به این سوال شما پاسخ می‌دهد؛ بله‌. این بله چه موردپسند مخاطب باشد چه نه؛ 

 

چندتا از ابرشرورهای مارول را می‌شناسید؟

 

نیلگیمن خالق «سندمن» می‌گوید اُسوالت اولین فردی بود که برای اقتباس از کمیک‌های «سندمن» انتخاب شد و با او به توافق رسیدیم. انتخابی که بسیار فکرشده بود.

sandman blogroll 1658688424826 1659109364267

پرسش این بود؛ آیا ممکن است بازیگری را پیدا کنیم که بتواند با بازی/صداپیشگی‌اش هم‌‌دلی شما را نسبت به کاراکتری که مُرده و حالا در سرزمین دریمینگ به پرنده‌ای تبدیل شده برانگیزد؟ کسی که مطمئن نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا احتمال دارد صداپیشه‌ای بیابیم که طرفدار کمیک‌های سندمن بوده و در صف می‌ایستاده تا کتاب‌های سندمن‌ او امضا شوند؟ گیمن ادامه می‌دهد؛ جواب بله بود اگر از پتن اُسوالت دعوت به همکاری می‌کردیم. همین هم شد. یک‌روز قبل از ارائه‌ی طرح سریال سندمن به نت‌فلیکس، اُسوالت اولین بازیگری بود که از حضورش اطمینان یافته بودیم‌.

نیل گیمن

TheSandman Unit 00038RC 1

 

زوج های بازیگر خارجی : 25 زوج بازیگر هالیوود که سال‌ ها کنار هم هستند

 

از این گفته‌ها به‌نظر می‌رسد که گیمن دچار وسواس فکری شده اما خوب است بدانید (البته اگر تا الان بی‌خبر بودید): مسیری که «سندمن» برای اقتباس طی کرده چه پروسه‌ جهنمی و رنج‌آوری بوده است. شبیه مسیری که دریم از خاندان اندلس (Endless) برای ساختن قلمرویش سال‌های سال باید طی می‌کرد. گیمن به خودش می‌آید و می‌بیند که برای ترجمان تصویری کمیک‌های سندمن یک سفر ۳۰ ساله را از سر گذرانده.

در تمام این دهه‌ها ترجمان تصویری چه از طریق پرده‌ نقره‌ای بزرگ چه از طریق صفحه‌های کوچک تلویزیون و مخصوص سریال‌ها دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسید.

سریال سندمن

اما حالا پایان این قصه را می‌دانیم؛ نت‌فلیکس برنده‌ی ماجرا شد و توانست داستان «سندمن» را با بودجه‌ی هنگفت و بازیگران بسیار در فرمت سریال به مخاطب عرضه کند. و حالا در کنار بخش‌های مختلف کامیکِ سندمن، می‌توانیم نگاهی به گذشته و تلاش‌هایی که برای ساخت و گسترش سندمن شد بیاندازیم. و با مرور تاریخچه‌ی سی ساله حتی مسیرهای متفاوتی را که این پروژه می‌توانست طی کند بررسی کنیم.

 

بچه های طلاق موفق ؛ معرفی افراد موفق خارجی و ایرانی فرزند طلاق

 

دهه‌ی ۹۰ میلادی: پیش به سوی فیلم سندمن

آن‌طور که گیمن به یادمی‌آورد، اولین جلسه‌ای که او برای فیلم سندمن در آن حاضر شده بود به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد. جلسه‌ای که در کمپانی برادران وارنر برگزار شد. آن‌جا مدیران اجرایی از گیمن پرسیدند: «از فیلم «سندمن» چه انتظاری داری؟» و گیمن پاسخ می‌دهد: «لطفاً اقتباس نکنید

یادم می‌آید؛ لیسا هنسون، یکی از مدیران اجرایی وارنر، با سردرگمی گفت تا حالا نشده کسی به دفتر من بیاید و بخواهد فیلمی ساخته نشود. و من جواب دادم خب… من این مدلی‌ام. لطفاً نسازید. من روی کامیک‌ها مشغول کارم و ساخت فیلم در این لحظه حاصلی جز حواس‌پرتی و پریشانی نخواهد داشت. بگذارید کارم را بکنم… و یک‌جورهایی قبول کردند، دم‌شان گرم.

نیل گیمن

سریال سندمن

 

اولین واکنش‌ها به سریال خاندان اژدها/ هواداران شیفته شاهزاده دیمون شدند

 

در حالی که پروژه مدتی متوقف شده بود؛ در این دهه کمپانی برادران وارنر چندباری تصمیم‌ به اقتباس گرفت: میانه‌های دهه‌ی نود میلادی، راجر آوری که سابقه‌ی همکاری در نوشتن «داستان‌های عامه‌پسند» (pulp fiction) را با کوئنتین تارانتینو داشت به‌عنوان کارگردان انتخاب شد. سناریو را تد الیوت و تری روسیو نوشته بودند؛ دو فیلم‌نامه‌نویسی که نام‌شان در تیتراژ آثاری مانند «علاالدین»، «دزدان دریایی کارائیب» و «شرک» دیده می‌شد. داستان این فیلم‌نامه‌ی اقتباسی تلفیقی بود از «خانه‌ی عروسک» و دفتر اول کامیک‌های سندمن. فیلم‌نامه‌نویسان بخش‌هایی از این اقتباس را به شکل انیمیشن دیده بودند (اگر ساخته می‌شد با تلفیقی از لایو اکشن-انیمیشن طرف بودیم).

 

نقد فیلم Memory – در جستجوی عدالت

 

در نهایت آوری از این پروژه کنار گذاشته شد و به همراه گیمن در نگارش «بئوولف» همکاری کرد. چندسال بعد، فیلم‌نامه و تیم خلاقیت اقتباس سندمن به کلی عوض شدند. پروژه‌ی سندمن زبانزد همه در هالیوود شده بود. گیمن در مورد یکی از فیلم‌نامه‌‌هایی که روی سندمن نوشته شده بود گفت: «این نه تنها بدترین فیلم‌نامه‌ی سندمن است؛ بلکه بدترین فیلم‌نامه‌ای است که در تمام عمرم خوانده‌ام.» (برخی معتقدند گیمن این حرف را در مورد نسخه‌ی الیوت-روسیو گفته و عده‌ای دیگر این جملات را در مورد نسخه‌های دیگری که وارنر برنامه داشته نسبت می‌دهند)

 

بیشتر بخوانید 

peaky
peaky i

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋