پرداخت شارژ ساختمان از جمله وظایف ساکنین مجتمعهای مسکونی است که برای تامین هزینههای جاری و خدمات مشترک مانند نظافت، نگهداری، فضای سبز، آسانسور و ... ضروری است. عدم پرداخت شارژ توسط برخی از ساکنین میتواند به مشکلات مالی برای ساختمان و همچنین نارضایتی دیگر ساکنین منجر شود.
در چنین مواردی، مدیر یا هیئت مدیره ساختمان موظف است برای وصول مطالبات و تشویق ساکنین به پرداخت شارژ، اخطاریه عدم پرداخت شارژ را صادر کند. این اخطاریه به عنوان سندی رسمی، به ساکنین متخلف فرصتی برای پرداخت بدهی خود و جلوگیری از اقدامات قانونی بعدی میدهد.
اخطاریه عدم پرداخت شارژ باید شامل اطلاعات زیر باشد:
لحن اخطاریه
لحن اخطاریه باید رسمی، قاطع و در عین حال مودبانه باشد. از به کار بردن الفاظ توهینآمیز یا تهدیدآمیز باید خودداری شود. هدف از ارسال اخطار، ترغیب ساکن به پرداخت بدهی و حل مسئله به صورت مسالمتآمیز است.
اخطاریه عدم پرداخت شارژ میتواند به صورت حضوری، به وسیله پست یا از طریق سامانههای الکترونیکی مختص به ساختمان به ساکن متخلف ابلاغ شود. در صورت ارسال پستی، باید از رسیدن اخطار به دست ساکن اطمینان حاصل شود.
در صورتی که ساکن متخلف به اخطاریه توجه نکند، مدیر یا هیئت مدیره ساختمان میتواند اقدامات قانونی را برای وصول مطالبات خود انجام دهد. این اقدامات میتواند شامل موارد زیر باشد:
برای جلوگیری از صدور اخطاریه عدم پرداخت شارژ، ساکنین باید به طور مرتب و به موقع شارژ ساختمان را پرداخت کنند. همچنین، مدیر یا هیئت مدیره ساختمان باید با ارائه صورتحسابهای شفاف و برگزاری جلسات منظم با ساکنین، اعتماد و همکاری ساکنین را جلب کند. با این حال در صورتی که دچار مشکلات پیچیده ای در این زمینه شدید، می توانید از بهترین وکیل ملکی تهران کمک بگیرید.
صدور اخطاریه عدم پرداخت شارژ، آخرین راه حل برای وصول مطالبات ساختمان است. با رعایت تعهدات و پرداخت به موقع شارژ، میتوان از بروز مشکلات و چالشهای حقوقی و مالی برای ساکنین و مدیران ساختمان جلوگیری کرد.
پاسخ ها