حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

OpenAI مدل GPT-5-Codex-Mini را معرفی کرد. کدنویسی با هزینه کمتر

OpenAI مدل GPT-5-Codex-Mini را معرفی کرد؛ کدنویسی با هزینه کمتر

در مقایسه با GPT-5-Codex، توسعه‌دهندگان می‌توانند از نسخه مینی چهار برابر بیشتر استفاده کنند.

OpenAI نسخه جدیدی از مدل کدنویسی خود را با نام GPT-5-Codex-Mini معرفی کرده است که به‌صورت بهینه و کم‌هزینه برای توسعه‌دهندگان طراحی شده است.

پیش‌تر در ماه سپتامبر، OpenAI مدل GPT-5-Codex را عرضه کرده بود؛ مدلی مبتنی بر GPT-5 که برای کدنویسی عامل‌محور در Codex بهینه شده و شامل ارتقاهای قابل‌توجهی در زمینه‌های استدلال، کدنویسی و عملکرد عمومی است.

مدل GPT-5-Codex با هدف بهبود توانایی در کارهای واقعی مهندسی نرم‌افزار طراحی شده است. این کارها شامل ایجاد پروژه‌های نرم‌افزاری جدید، افزودن قابلیت‌ها و تست‌های تازه به پروژه‌های موجود، بازسازی گسترده کد و دیگر وظایف پیشرفته نرم‌افزاری می‌شود.

معرفی مدل GPT-5-Codex-Mini برای توسعه‌دهندگان

براساس گزارش‌ها، اکنون OpenAI مدل GPT-5-Codex-Mini را معرفی کرده است؛ نسخه‌ای کوچک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر که امکان چهار برابر استفاده بیشتر نسبت به GPT-5-Codex را با کاهش جزئی در قابلیت‌ها فراهم می‌کند. نتایج معیار SWE-bench Verified نشان می‌دهد که GPT-5 High امتیاز 72.8 درصد، GPT-5-Codex امتیاز 74.5 درصد و مدل جدید GPT-5-Codex-Mini امتیاز 71.3 درصد کسب کرده است و عملکرد مدل مینی در مقایسه با نسخه اصلی قابل‌توجه و رضایت‌بخش است.

معرفی مدل GPT-5-Codex-Mini برای توسعه‌دهندگان

OpenAI توصیه می‌کند توسعه‌دهندگان از GPT-5-Codex-Mini برای انجام وظایف سبک‌تر مهندسی نرم‌افزار یا زمانی که به حداکثر محدودیت استفاده مدل اصلی نزدیک می‌شوند، بهره ببرند. خود Codex هم به توسعه‌دهندگان پیشنهاد می‌کند که وقتی به 90 درصد محدودیت‌ها رسیدند، از نسخه مینی استفاده کنند. این مدل اکنون در CLI و به‌صورت افزونه IDE در دسترس است و پشتیبانی API آن نیز به‌زودی فعال می‌شود.

OpenAI با بهبود کارایی GPU، میزان محدودیت نرخ استفاده کاربران اشتراک‌های ChatGPT پلاس، Business و Edu را 50 درصد افزایش داده و برای کاربران Pro و Enterprise پردازش اولویت‌دار را فراهم کرده تا حداکثر سرعت و عملکرد تضمین شود.

OpenAI همچنین بهینه‌سازی‌های داخلی انجام داده است تا استفاده از Codex پیش‌بینی‌پذیر و یکنواخت شود؛ یعنی توسعه‌دهندگان می‌توانند در طول روز استفاده یکسانی داشته باشند، بدون اینکه بار شبکه یا نحوه مسیریابی ترافیک، تجربه آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. پیش از این، خطاهای کش می‌توانست میزان استفاده را کاهش دهد، اما اکنون این مشکل برطرف شده است و تجربه‌ای پایدار و قابل اعتماد برای کاربران فراهم شده است.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋