سازنده مشهور دنیای بازیهای ویدیویی هوش مصنوعی را ابزاری برای افزایش بهرهوری و آزادسازی زمان میداند.
هیدئو کوجیما، سازنده مشهور بازیهای متال گیر و دث استرندینگ، اخیراً هوش مصنوعی را نه تهدیدی برای خلاقیت انسان بلکه یک همکار ارزشمند در فرایند توسعه بازی معرفی کرده است.
او در مصاحبهای با Wired Japan توضیح داد که برخلاف بسیاری از فعالان صنعت که از هوش مصنوعی برای تولید ایده استفاده میکنند، او آن را بهعنوان ابزاری برای افزایش کارایی و آزادسازی وقت خلاق انسانها میبیند. کوجیما گفت:
«بسیاری از افراد از هوش مصنوعی برای خلق ایده استفاده میکنند، اما من آن را بیشتر یک دوست میبینم. از آنجایی که من در صنعت دیجیتال بودهام، بخش خلاقانه را خودم هدایت میکنم و از هوش مصنوعی برای بهبود بهرهوری کمک میگیرم.»
طبق گزارشها رویکرد او در استفاده از هوش مصنوعی بر انجام وظایف زمانبر و تکراری مانند انیمیشنسازی، ضبط حرکت (Motion capture) و محتواسازی برای شخصیتهای غیرقابلبازی (NPC) متمرکز است، تا انسانها بتوانند تمرکز خود را روی بخشهای خلاقانه نگه دارند. کوجیما میگوید:
«میخواهم هوش مصنوعی کارهای تکراری و زمانبر را برعهده بگیرد تا هم هزینهها کمتر شود و هم زمان تولید کاهش یابد. بهجای اینکه صرفاً از هوش مصنوعی استفاده کنیم، بیشتر باید با کمک او دست به خلق بزنیم. در آینده من یک قدم جلوتر هستم و با هوش مصنوعی دست به خلق آثار خواهم زد.»
در بازی Death Stranding 2: On the Beach، استودیو Kojima Productions با بهرهگیری از یادگیری ماشین، از بازیگرانی مانند «ال فانینگ» و «کوتسونا شیئوری» مدلهای دیجیتال ایجاد کرده است. با وجود تحسین گسترده بابت کیفیت بصری، کوجیما نتیجه کار را تنها «خوب» میداند و در پروژههای آینده مانند OD و Physint به دنبال ارتقای واقعگرایی است.
دیدگاه کوجیما در تضاد با گرایش برخی شرکتها به خودکارسازی کامل کارها قرار دارد و هوش مصنوعی را بهعنوان ابزاری برای بهبود بهرهوری و کاهش هزینه میبیند، نه جایگزینی برای انسان. امروزه بسیاری از شرکتها مانند Activision ،Level-5 و Capcom از هوش مصنوعی برای توسعه موتورهای بازی، تولید عناصر بصری، تولید متن و کمک به برنامهنویسی استفاده میکنند و حضور هوش مصنوعی در صنعت بازی بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
کوجیما علاوهبر بهرهبرداری از هوش مصنوعی، به نوآوریهای فراتر از بازی نیز توجه دارد. او با Niantic Spatial برای ایجاد تجربه واقعیت افزودهای الهامگرفته از دث استرندینگ همکاری کرده و پروژههای فیلم لایو اکشن و انیمیشن این اثر را در دستور کار دارد. رویکرد کوجیما، هوش مصنوعی را بهعنوان شریکی خلاق معرفی میکند که به نوآوری و خلاقیت انسان ضربه نخواهد زد.
پاسخ ها