نتیجه نهایی در مورد موفقیت یا شکست پارس نوآ، به قیمتگذاری این خودرو بستگی دارد.
پارس خودرو در نمایشگاه خودرو تبریز ۱۴۰۴، از محصول جدید خود یعنی پارس نوآ رونمایی کرد. نسخه رونمایی شده از این محصول، نسخه تولید شده با رعایت تمامی ویژگیهای قانونی و فنی است. همچنین امکان تست درایو این محصول برای علاقهمندان در حاشیه نمایشگاه تبریز ۱۴۰۴ فراهم شد. حال یک سؤال باقی میماند: آیا پارس نوآ میتواند در این بازار موفق شود یا خیر؟
پروژه پارس نوآ یا ال ۹۰ ایرانیزه، پس از اعمال مجدد تحریمها علیه صنایع خودروسازی و توقف مونتاژ رنو تندر ۹۰ در صنایع خودروسازی ایران آغاز شد. این پروژه که بیش از حد به طول انجامیده است، اکنون و در سال ۱۴۰۴ به مراحل نهایی خود نزدیک میشود. همزمان با تولید ال ۹۰ ایرانی براساس پلتفرم نسل اول رنو لوگان، نسل سوم این خودرو در بازارهای جهانی به پایان خود نزدیک میشود و بهزودی شاهد معرفی نسل جدید این خودرو خواهیم بود.
از سوی دیگر نیز یک شرکت واردکننده جدید، از ورود محصولات داچیا به ایران خبر داده است. بنابراین تندر ۹۰ ایرانی، با نسخه جدید داچیا لوگان که بهصورت وارداتی در ایران عرضه میشود، مقایسه خواهد شد. البته باید توجه داشته باشیم که این دو خودرو از نظر قیمت، فناوری و کیفیت ساخت یکسان نیستند.
بعید به نظر میرسد مصرفکنندهای در ایران، رنو تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ را بهخاطر ظاهرش خریداری کرده باشد. این خودرو با فرم مکعبی و جعبهای شکل خود، حتی در مقابل خودروهای قدیمیتر همچون پژو ۴۰۵ و پژو پارس نیز حرفی برای گفتن نداشت. در پارس نوآ تغییراتی در بخش جلو و عقب این خودرو رخ دادهاند اما همچنان فرم بدنه همانند گذشته است. بنابراین پارس نوآ حتی در مقایسه با برادرش از همین شرکت یعنی سایپا شاهین، نمیتواند لقب زیبا را به دست آورد. البته ممکن است خرید و انتخاب پارس نوآ در رنگهای تیره همانند خاکستری و مشکی، جلوه بهتری برای این سدان اقتصادی فراهم کند.
وضعیت کابین پارس نوآ نیز تفاوتی با کابین تندر ۹۰ ندارد. دکمههای شیشه بالابر همچنان روی داشبورد نصب شدهاند و دربهای خودرو فاقد هرگونه سیمکشی است. مطابق آنچه انتظار داریم، سرتاسر کابین از پلاستیک خشک ساخته شده است که پس از چند سال، سر و صدای آن موجب آزار سرنشینان خواهد شد.
خوشبختانه طراحان پارس خودرو تغییراتی را در کابین خودرو انجام دادهاند که میتوان آنها را به فال نیک گرفت. ازجمله این تغییرات میتوان به استفاده از فرمان جدید با دکمههای کنترلی و سیستم چندرسانهای اشاره کرد. علاوهبراین، سیستم تهویه خودرو نیز به نوع دیجیتال تغییر کرده است. کلاستر خودرو نیز ترکیبی از طرح آنالوگ و دیجیتال است که مشابه آن را در امویام X22 قبلا دیدهایم.
درنهایت بزرگترین نقطه قوت تندر ۹۰، پیشرانه و مشخصات فنی آن بود. در پارس نوآ دیگر خبری از موتور محبوب K4M رنو نیست و بهجای آن پیشرانه TU5 پلاس یا EC5 قرار دارد. این پیشرانه در بحث ماندگاری و دوام، نمیتواند به پای موتور K4M برسد. بااینحال، نصب موتور TU5 پلاس روی پارس نوآ باعث برتری این خودرو در مقایسه با رقبایی همچون سورن پلاس XU7P یا شاهین دندهای میشود. البته اگر پارس نوآ قصد رقابت با خودرویی همچون تارا دندهای یا دنا پلاس دندهای را داشته باشد، در این رقابت شکست خواهد خورد.
نتیجه نهایی در مورد موفقیت یا شکست پارس نوآ، به قیمتگذاری این خودرو بستگی دارد. بهتر است تا این خودرو در محدوده قیمتی خودروهایی همچون شاهین G و GL دندهای یا سورن پلاس قرار بگیرد. بنابراین با توجه به قیمتهای بازار، قیمت پارس نوآ باید در محدوده ۶۵۰ الی ۸۵۰ میلیون تومان قرار بگیرد.
اگر پارس خودرو بخواهد ال ۹۰ ایرانیزه را بهعنوان رقیب تارا دندهای یا دنا پلاس دندهای معرفی کند، قطعاً در این رقابت شکست خواهد خورد. محصولات ایران خودرو زیباتر هستند و از نظر طراحی و امکانات کابین نیز نسبت به ال ۹۰ ایرانیزه برتری دارند. بااینحال اگر پارس نوآ بهعنوان یک سدان گرانتر از ساینا S و در محدوده شاهین G به بازار عرضه شود، میتواند سودی سرشار را نصیب پارس خودرو کند. این بخش از بازار، قسمتی است که خودروهای اندکی در آن حضور دارند و فروش یک محصول جدید به سادگی برای پارس خودرو امکانپذیر خواهد بود.
پاسخ ها