ثبت بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار سفارش در ۸ سال
آچاره، پلتفرم ارائه خدمات و تعمیرات در منزل، در گزارش سال ۱۴۰۳ خود اعلام کرده پس از هشت سال فعالیت، بیش از ۳۴۰ خدمات را در ۳۲ دستهبندی اصلی به بیش از ۳.۵ میلیون کاربر ارائه میکند.
به گزارش دیجیاتو، این گزارش تفصیلی خلاصهای از مسیر این استارتاپ را از سال ۱۳۹۶ تا پایان ۱۴۰۳ روایت میکند؛ گزارشی که در آن تخمین زده شده آچاره ۵۰ درصد از سهم بازار خدمات آنلاین ایران را در اختیار دارد.
آچاره در این گزارش با اشاره به گسترش شبکه متخصصان همزمان با رشد کاربران، نوشته است: «این سکوی آنلاین امروز میزبان ۲۱۰ هزار و ۹۸۰ متخصص در حوزههای گوناگون است. این متخصصان، که شامل طیف وسیعی از مشاغل، از تعمیرکار خودرو و لولهکش و برقکار تا استادکاران متخصص دکوراسیون و نظافت میشوند، بخش بزرگی از نیروی کار ایران را تشکیل میدهند.»
در گزارش این پلتفرم اعلام شده از سال ۱۳۹۶ تا پایان ۱۴۰۳، بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار سفارش در پلتفرم آچاره ثبت شده است. بهطور مشخص، در سال ۱۴۰۳ در بخش مدیریت سفارشهای انبوه، آچاره بیش از پنج هزار سفارش روزانه را ثبت کرده است.
آچاره درباره نرخ تبدیل سفارشهای خود نیز توضیح داده این نرخ، که نشاندهنده نسبت سفارشهای انجام شده به سفارشهای ثبت شده است، از ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۵۳ درصد در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، پرطرفدارترین خدمات آچاره در سال ۱۴۰۳ نزد کاربران، بخش تعمیرات، بازسازی و نوسازی ساختمان با ۳۱.۵ درصد از کل سفارشات بوده است. در این بخش، خدمات سیمکشی و کابلکشی ساختمان با حدود ۱۰۳ هزار سفارش و نقاشی ساختمان با حدود ۸۵ هزار سفارش، محبوبترین سرویسها بهشمار میروند.
آچاره در گزارش خود آماری از متخصصان این پلتفرم هم ارائه کرده؛ طبق این اعلام سهم زنان در این زمینه در حال رشد بوده و به نزدیک ۱۵ درصد رسیده است. آچاره تحقق این رقم را گامی در جهت توانمندسازی زنان و ایجاد فرصتهای شغلی منعطف برای آنها دانسته است.
همچنین، درآمد سالانه متخصصان آچاره از ۱.۹۲۷ میلیون تومان در سال ۱۳۹۶ به ۱۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده است. این رقم، ۶۸ برابر رشد داشته، در حالی که حقوق کارگران بر اساس مصوبات دولت در این سالها تنها ۱۳ برابر افزایش یافته است.
تیم پشتیبانی آچاره نیز گزارش داده که ۲۸ درصد از تماسهای پشتیبانی مربوط به متخصصان است. با این توضیح که بیش از ۶۵ درصد نارضایتیهای ثبتشده توسط متخصصان، مربوط به عدم پرداخت دستمزد از سوی کاربران است.
آچارهسازه نیز عضو دیگری از گروه آچاره بهشمار میرود. این پلتفرم به خدمات مرتبط با بازسازی و دکوراسیون در مقیاسهای بزرگ میپردازد. آچارهسازه توانسته در مدت کوتاهی، با اجرای بیش از ۱۵۶۳ پروژه و رسیدگی به ۲۷۹۲ درخواست تعمیرات و نگهداری، فصل تازهای از تحول در صنعت سنتی ساختمان رقم بزند. بر اساس گزارش هشت ساله آچاره، فروش سالانه این مجموعه از ۳۰ میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۴۸ میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ رسیده است، که رشدی ۴.۹ برابری را نشان میدهد. همچنین، تعداد لوکیشنهای تحت پوشش خدمات این مجموعه از ۱۷ نقطه در سال ۱۴۰۰ به ۹۷۰ لوکیشن فعال در پایان ۱۴۰۳ افزایش یافته است.
از نگاه این گزارش، آچاره با ایجاد بستری برای ۲۱۰ هزار متخصص، در واقع هزاران نفر از نیروی کار ایران توانستهاند از مشاغل سنتی و چارچوبهای کارفرما-کارمند خارج شده و مستقل و منعطف درآمد کسب کنند.
همچنین، این گزارش بیانگر این است که تا پایان سال ۱۴۰۳، یک میلیون و ۲۱۰ هزار سفارش در شهرهایی بهجز تهران ثبت شده است. این سند، ثبت بیشترین سهم از سفارشهای خارج از تهران را بهترتیب در اصفهان با ۲۷.۹۱ درصد، کرج با ۲۵ درصد و مشهد با ۱۳.۹ درصد اعلام کرده است.
آچاره در گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ خود تاکید کرده که این آمار و ارقام نشان میدهد که در اقتصاد پرچالش ایران، با تمرکز بر شفافیت، نوآوری و از همه مهمتر، درک عمیق از نیازهای انسانی و تمرکز بر رفع نیاز کاربران، میتوان از یک ایده کوچک، یک شرکت بزرگ خدماتی بزرگ مدرن ساخت.
پاسخ ها