اختتامیه سومین مدرسه تابستانی هوش مصنوعی نیز در این مراسم برگزار شد
افتتاحیه ششمین رویداد سالانه فیسکاپ از سوی مرکز نوآوری «نکسترا» در کارخانه هوشمندسازی و نوآوری «امیدینو» برگزار شد.
مسابقه تخصصی فیسکاپ در حوزه بازشناسی چهره با بهرهگیری از هوش مصنوعی فعالیت میکند. دوره ششم این مسابقه نیز از مهر ۱۴۰۴ آغاز میشود و بهمن به فعالیت خود پایان میدهد.
به گزارش دیجیاتو، در ابتدای این مراسم، «حسین بیانی»، مدیرعامل مرکز نوآوری نکسترا، به مرور گزارشی از برگزاری این رویداد در پنج سال گذشته پرداخت.
بیانی فیسکاپ را مسیری ششماهه با آیندهسازان فناوری تعریف کرد و یادآور شد که این رویداد از سال ۱۳۹۹، در اوج شیوع کرونا، با هدف گردهمآمدن اکوسیستم شکل گرفت و حالا بیش از ۱۰ هزار عضو دارد.
به گفته مدیرعامل نکسترا، حدود ۷۰ درصد شرکتکنندگان در این رویداد، کمتر از ۳۰ سال سن دارند و ۴۸ درصد شرکتکنندگان، دانشجویان مقطع کارشناسی، ۴۳ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و ۹ درصد دانشجویان مقطع دکتری هستند.
بیانی افزود: «در پنج سال گذشته، ۱۹۵۱ شرکتکننده فردی و ۶۷۴ تیم در این رویداد حاضر بودهاند و مجموعا ۳۳۵۲ کد دریافت شده که ۲۰۷۲ مورد از آنها با موفقیت اجرا شدهاند.»
در ادامه این رویداد، پنل تخصصی «آینده فناوری هوش مصنوعی در کسبوکارها» برگزار شد. میهمانان این پنل، «مصطفی امینی»، مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید (بانک سپه)، «محسن بیژنی»، معاون فناوری اطلاعات بانک گردشگری، «محمد صادقی»، مدیرعامل شرکت بهسازان ملت و «محمد صبری»، دبیر رویداد سالانه فیسکاپ بودند.
صادقی در این پنل اشاره کرد که نگاه به هوش مصنوعی در بانکها هنوز جدی نیست و کارهای چندان واقعی انجام نشده است.
مدیرعامل بهسازان ملت، یادآوری کرد که یکی از مسائل مهم در این حوزه، ریسکهای هوش مصنوعی به ویژه در حوزه امنیت است.
صبری نیز تاکید کرد که در حوزه هوش مصنوعی سه ضلع منابع انسانی، منابع پردازشی و دسترسی داده مورد توجه است. او افزود: «ما استعدادهای علمی زیادی داریم و در این حوزه مشکلی نداریم. در حوزه منابع پردازشی اما باید بپذیریم که نمیتوانیم این منابع را تامین کنیم و برای دسترسی به دادهها هم موانع زیادی وجود دارد.»
امینی اما بر نگاه مثبت به این حوزه تاکید کرد و توصیه کرد برای مجاب کردن مدیران به سرمایهگذاری در هوش مصنوعی، از کاربردهای خرد شروع کنیم و سپس به سراغ پروژههای کلان که بودجههای بیشتری میخواهند، برویم.
بیژنی نیز تصریح کرد: «همه این موانع وجود دارند اما نباید باعث دلسردی شود. تحولات باعث میشود آینده سیستم بانکی در اختیار فینتکها قرار بگیرد و باید خیلی محکم و امیدوار قدم برداریم.»
او با تاکید بر اینکه «هوش مصنوعی انتخاب نیست، بلکه اجباری استراتژیک است»، از سازمانها نیز خواست دادهها و فرهنگ سازمانی خود را برای هوش مصنوعی آماده کنند؛ چراکه هوش مصنوعی بدون داده باکیفیت بلااستفاده خواهد بود.
در این مراسم، اختتامیه سومین مدرسه تابستانه هوش مصنوعی نیز با تقدیر از شرکتکنندگان برتر این مدرسه برگزار شد.
پاسخ ها