بیاعتمادی مردم به پیامرسانهای داخلی
مدیرعامل گروه dnaunion در نشست خبری این گروه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیجیاتو بزرگترین ضعف کسبوکارهای آنلاین را در جنگ ۱۲ روزه مربوط به لجستیک و دلیوری اعلام کرد.
به گزارش دیجیاتو، این نشست با حضور رسانههای مختلف خبری با موضوع «بحران و کسبوکارها؛ نقش کلیدی مارکتینگ در مدیریت شرایط بحرانی» برگزار شد.
بنیانگذار و مدیرعامل گروه dnaunion در این برنامه با ارائه گزارش تحلیلی از رفتار مصرفکنندگان در جنگ ۱۲ روزه، با بیان اینکه انتظار مردم از خدمات کسبوکارهای آنلاین بالاتر از آنچه بود که ارائه شد، توضیح داد: «در آن روزها یکی از پلتفرمها از مردم خواسته بود نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کنند یا برای جابهجایی از تهران به سمت شمال، حملونقل موتوری و تاکسی اینترنتی شهری تا حدود زیادی به مردم خدمات ارائه نمیشد؛ اینها از جمله مواردی است که مردم نسبت به آنها منتقد بودند.»
«ناصر پاشاپورنیکو» با تاکید بر اینکه شرکتهای فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال در بحران اخیر از نظر زیرساختی چندان آماده نبودند، از بیاعتمادی مردم به پیامرسانهای داخلی بهعنوان دیگر مشکل شهروندان یاد کرد.
به گفته او، با این حال طبق اطلاعات دریافت شده در روزهای جنگ، مردم به رسانههای خارجی و کانالهای تلگرامی اعتماد بیشتری نسبت به سایر رسانههای تصویری و پیامرسانهای داخلی داشتند.
مدیرعامل گروه dnaunion با اشاره به قدردانی مردم از رفتار برخی برندها در این بحران، توضیح داد: «معلق کردن اقساط، همکاری بین بانکها برای در اختیار قرار دادن موجودی و پیشنهاد پوشش بیمه جنگ از مواردی است که در این مطالعه مردم نسبت به ارائه آنها از سوی برندها اظهار خرسندی کردند.»
«سعید نبویان»، مشاور ارشد کیفی emrc، نیز در این نشست با بیان اینکه خروجی این مطالعه نشان میدهد جامعه ایران به سطح بالایی از بلوغ اجتماعی رسیده، گفت: «دولت در این بحران نتوانست کاری انجام دهد اما در مقابل بخش خصوصی خودجوش و بدون اعمال فشار اقدامات موثری انجام داد که نتایج آن در آینده نمایان خواهد شد.»
در ادامه این نشست، «محمد موسوی»، مدیرعامل شرکت ارتباط تصویر نیز گفت: «در زمان بحران، وابستگی مردم به رسانهها و شبکههای اجتماعی افزایش چشمگیری داشت. دادههای این مطالعه به برندها هشدار میدهد که در بحرانها باید کانالهای ارتباطی خود را فعال نگه دارند و پیامهای دقیق، بهموقع و معتبر منتشر کنند چراکه مردم بهطور مداوم در جستجوی اطلاعات هستند.»
مدیرعامل ارتباط تصویر درباره تأثیر قطع اینترنت بینالمللی در ۱۲ روز جنگ، توضیح داد: «اگرچه دسترسی به پیامرسانهایی مانند واتساپ و تلگرام قطع شد، اما پلتفرمهای داخلی مانند آپارات یا نماوا فعال بودند. برندها میتوانستند از این فضاها برای تبلیغات استفاده کنند، اما بسیاری بهجای تغییر کانال، تبلیغات را متوقف کردند.»
او با اشاره به ضعف برخی کسبوکارها در مدیریت بحران، معتقد است: «بازاریابی در ایران هنوز به بلوغ کامل نرسیده است. در بحران، بسیاری از شرکتها بهجای طراحی کمپینهای هوشمندانه، ابتدا هزینهها را قطع میکنند و بعد به مسئولیت اجتماعی فکر میکنند. این رویدادها به برندها آموخت که باید واکنشهای منسجمتری داشته باشند. مردم راهحلهای جدید را پیدا میکنند و وظیفه برندها این است که کانالهای ارتباطی نوین را شناسایی و از آنها استفاده کنند. بحران هم تهدید است و هم فرصت؛ انتخاب با خود کسبوکارهاست.»
او تأکید کرد: «استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربران نیز راهکار مؤثری بود. مثلاً اگر مشتریای تجربه خرید خود از یک فروشگاه را منتشر میکرد، اعتمادسازی بهتری اتفاق میافتاد. حتی پیام سادهای مانند اعلام تسهیلات اقساط توسط یک بانک، تصویر ذهنی مثبتی ایجاد میکند.»
گروه dnaunion مجموعهای از شرکتها با dna کاری مشترک با رویکردی بینالمللی است که «خدمات یکپارچه بازاریابی» ارائه میدهد و هدفش ایجاد مزیتهای رقابتی در فضای کسبوکار ایران است.
پاسخ ها