تعداد فروشگاههای فعال اُکالا در تهران رشد ۱۳۵ درصدی و در شهرستانها رشد ۴۴ درصدی داشته است
اُکالا در گزارش عملکرد سالانه خود، به تشریح آمارها و شاخصهای کلیدی فعالیتهای این مجموعه در سال ۱۴۰۳ پرداخت. طبق این گزارش، اُکالا با بیش از ۲۲ میلیون کاربر و پوشش بیش از ۲۴۸ شهر در سراسر کشور، روند توسعه و رشد خود در صنعت خردهفروشی آنلاین را گسترش داده است.
اُکالا در ماه اوج فعالیت خود توانسته ۳ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۷۵۹ سفارش را تنها در یک ماه ثبت کند. در پایان سال ۱۴۰۳، تعداد کل فروشگاههای فعال در شبکه اُکالا به ۳ هزار و ۱۹۱ فروشگاه رسیده است؛ آماری که رشد قابل توجه این پلتفرم را در حوزه تامین و گسترش جغرافیایی خدمات نشان میدهد. تعداد فروشگاههای زنجیرهای در مقایسه با سال ۱۴۰۲، ۵۵ درصد رشد داشته و این عدد در تعداد سوپرمارکتها، ۳۰۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد را تجربه کرده است.
بر اساس این گزارش، ۹۷ درصد از سفارشهای ثبتشده بهصورت موفق به دست مشتریان رسیدهاند؛ آماری که نشاندهنده بهبود عملکرد اُکالا، نسبت به سال گذشته در بخش لجستیک و هماهنگی عملیات توزیع در سراسر کشور است. در همین سال، تعداد شهرهای فعال اُکالا به ۲۴۸ شهر در سراسر ایران رسید؛ گسترشی که با افزایش تعداد فروشگاههای زنجیرهای و سوپرمارکتها همراه بوده و امکان دسترسی کاربران، در نقاط مختلف کشور را فراهم کرده است.
براساس گزارش عملکرد سالانه اُکالا، روز دوم اسفند ۱۴۰۳ بالاترین میزان ثبت سفارش در این پلتفرم به ثبت رسید. در این روز، مجموع سفارشهای ثبتشده از ۲۱۲ هزار مورد فراتر رفت که رکورد تازهای برای این صنعت محسوب میشود. همچنین، بیشترین تعداد سفارش در یک ساعت به عدد ۲۲ هزار و ۵۷۴ رسید.
اُکالا در سال ۱۴۰۳ موفق شده فعالیت خود را به ۲۴۸ شهر در سراسر کشور گسترش دهد. در میان استانها، تهران و خراسان رضوی دارای بیشترین تعداد شهرهای فعال در بستر اُکالا هستند.
در همین حال، آمارهای ارائهشده در خصوص فروشگاههای فعال نشان میدهد تعداد فروشگاههای تحت پوشش این پلتفرم نیز افزایش یافته است. در سال گذشته، تعداد فروشگاههای فعال اُکالا در تهران به هزار و ۳۴۶ واحد رسیده و در مجموع سه هزار و ۱۹۱ فروشگاه در سراسر کشور فعال بودهاند. از این تعداد، هزار و ۸۴۵ فروشگاه در خارج از تهران فعالیت داشتهاند. این ارقام نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش یافتهاند. تعداد فروشگاههای فعال در تهران رشد ۱۳۵ درصدی و در شهرستانها رشد ۴۴ درصدی داشته است.
گزارش عملکرد سالانه اُکالا نشان میدهد در سال ۱۴۰۳ نوشابه کوکاکولا، رب گوجه فرنگی رعنا و غلات صبحانه صبحانه بالشتکی چیفلکس، بهترتیب بیشترین فروش تعدادی را در میان کالاهای عرضهشده در این پلتفرم داشتهاند. پس از این محصولات، کوکی شکلاتی چیتوز، پنیر فتا دوشه هراز، اسپاگتی زرماکارون، بستنی چوبی دومینو، اسنک کرانچی پنیری چیتوز، نوشابه لیموناد زمزم و شیر کمچرب پاکبان در جایگاههای بعدی قرار گرفتهاند.
تنوع برندهای سوپرمارکتی در مقایسه با سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و در گروههای کالایی مختلف از جمله لبنیات، نوشیدنیها، تنقلات، مواد شوینده، محصولات صبحانه و مواد غذایی بستهبندیشده رشد ثبت شده است.
در بخش سهم فروش، دادهها نشان میدهد برخی دستهبندیها مانند لبنیات، نوشیدنیها و تنقلات سهم بالاتری در فروش تعدادی و ریالی داشتهاند. همچنین در میان برندها، شیرینعسل با ۶۲۷ قلم کالا بهعنوان متنوعترین برند و کاله با بیش از ۵۷۸ هزار جستجو بهعنوان پرجستجوترین برند سال معرفی شده است.
آمار مربوط به بیشترین جستجوی گروه کالایی نشان میدهد بستنی با بیش از ۱۱ میلیون جستجو، شیر با ۷/۲ میلیون جستجو و روغن با بیش از ۴/۶ میلیون جستجو در صدر قرار داشتهاند.
بررسی دادههای مربوط به رفتار کاربران در سال ۱۴۰۳ نشان میدهد شهرهای مختلف کشور در نوع استفاده از خدمات اُکالا و ترجیحات خرید، الگوهای متفاوتی داشتهاند.
شهر گنبدکاووس بیشترین استفاده از کدهای تخفیف را به ثبت رسانده و بهعنوان تخفیفبازترین شهر در میان کاربران اُکالا معرفی شده است. کرج با ۱۲۹ درصد افزایش، بالاترین میزان رشد در تعداد سفارشها را تجربه کرده است.
در شهر فردیس نیز تعداد خریداران به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و رشد ۱۰۷ درصدی داشته است. همچنین در شهر برازجان، کاربران بیش از سایر شهرها از تخفیفهای زماندار (تخفیفهای ساعتی اُتایم) استفاده کردهاند.
بخشی از این گزارش به محبوبترین کالاها در استانهای مختلف اختصاص دارد. دادهها نشان میدهد ترجیحات مصرفکنندگان در هر شهر تفاوت دارد. برای نمونه، در تهران محصولاتی مانند شیر، در کیش آبمعدنی، در سمنان سوسیس و کالباس، در یزد بستنی و در بوشهر رب گوجه فرنگی، بیشترین خرید را داشتهاند. در سایر شهرها نیز اقلامی مانند دوغ، کشک، پنیر و عسل در جایگاه کالاهای منتخب قرار داشتهاند.
اُکالا در گزارش خود به رکوردهای مشتریان خود نیز اشاره کرده است. پرسفارشترین مشتری ۷۹۷ بار سفارش ثبت کرده و رکورد پرخرجترین مشتری با ششصد و ۲۹ میلیون تومان (خرید سازمانی) ثبت شده است. ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب پرطرفدارترین ساعت برای ثبت سفارش و ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح محبوبترین ساعت برای تحویل کالا بوده است. بیش از سیصد و چهل هزار نفر ، ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح را برای تحویل سفارشهای زمانبندی شده انتخاب کردهاند.
اُکالا در بخش دیگری از گزارش به سفیرانی پرداخته که سفارشها را به مقصد رساندهاند. اُکالا از ۸۹ هزار نفر سفیر فعال الوپیک و تپسی برای تحویل سفارشها استفاده کرده که موفق شدهاند ۷۵ درصد سفارشها را در کمتر از ۳۵ دقیقه به دست مشتریان برسانند.
بخش پشتیبانی اُکالا توانسته میانگین ۴/۷ از ۵ را از رضایت مشتریان از پشتیبانی را دریافت کند. مدت زمان میانگین انتظار کاربران برای تماس با پشتیبانی، ۱۴۰ ثانیه بوده است. ۸۷ درصد مشکلات مشتریان در اولین تماس برطرف شده و ۸۶ درصد از مشتریان نیز در کمتر از یک ساعت مشکلاتشان برطرف شده است. همچنین مدت زمان پاسخگویی پشتیبانی به تیکتهای مشتریان در سال گذشته ۴۸ درصد سریعتر شده است.
تعداد کارکنان اُکالا در سال ۱۴۰۳ به ۴۹۲ نفر رسیده است. این نیروها در ۱۵ دپارتمان مختلف فعالیت داشتهاند. ۴۵ درصد نیروها بانوان بودند و ۵۵ درصد نیروهای اُکالا در سال ۱۴۰۳ را آقایان تشکیل دادهاند.
برای اطلاعات بیشتر، گزارش کامل اُکالا را میتوانید از اینجا بخوانید.
پاسخ ها