حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

رد شکایت اسنپ در دیوان عدالت اداری؛ کارمزد تاکسی اینترنتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد

رد شکایت اسنپ در دیوان عدالت اداری؛ حق کمیسیون تاکسی‌های اینترنتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد

رای دیوان عدالت اداری مبنی بر شمول مالیات بر ارزش افزوده، می‌تواند به سایر پلتفرم‌ها تسری بیابد.

دیوان عدالت اداری شکایت شرکت اسنپ مبنی بر معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را رد کرد. بر اساس این رای، حق کمیسیون دریافتی از سوی اسنپ مشمول مالیات خواهد بود.

به گزارش دیجیاتو، شرکت اسنپ، پس از دریافت برگ تشخیص مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی مبنی بر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سال 1400، به این تصمیم نزد هیئت حل اختلاف مالیاتی و سپس به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بود.

هیئت حل اختلاف مالیاتی نیز خدمات اسنپ را مشمول مالیات ارزش افزوده تشخیص داد. محمد خلج، مدیرعامل این شرکت ضمن اعتراض به این موضوع در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که شکایت خود را نزد دیوان عدالت اداری مطرح می‌کند و حالا رای شعبه 9 تجدید نظر دیوان عدالت اداری نیز به نفع سازمان امور مالیاتی منتشر شده است.

در این رای اعلام شده که حق کمیسیون دریافتی از سوی شرکت اسنپ مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. این در حالی است که حق‌الزحمه رانندگان از شمول این مالیات مستثنی شناخته شده است.

دیوان عدالت اداری بین ارائه دهندگان خدمات حمل‌و‌نقل و سکوها تفکیک قائل شده و تاکید کرده که خدمات حمل‌و‌نقل مختص به شخص متصدی حمل است، نه سکوها. بر اساس رای دیوان، بین پلتفرم‌ها و رانندگان رابطه کاری خادم و مخدومی برقرار نیست، هر یک خدمت مستقل از خود را ارائه می‌کنند و نفس خدمت حمل‌و‌نقل مربوط به خود متصدی حمل‌و‌نقل (رانندگان) است. به این ترتیب خدمات هوشمند ارائه شده از سوی شرکت، خدمت حمل‌و‌نقل تلقی نمی‌شود و مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

رد شکایت اسنپ در دیوان عدالت اداری؛ حق کمیسیون تاکسی‌های اینترنتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد

به گزارش دیجیاتو رای دیوان عدالت اداری می‌تواند به عنوان مرجع برای تعیین وضعیت مالیاتی سایر پلتفرم‌های مشابه نیز مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که حق کمیسیون سایر پلتفرم‌ها نیز مشمول مالیات ارزش افزوده قلمداد شده و برای آنها برگه تشخیص صادر شود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که اسنپ ممکن است مجبور به بازنگری در مدل کسب‌وکار خود و شناسایی راهکارهایی برای کاهش اثرات مالی این رای باشند.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋